99379
پرده‌ی آخر نمایش
19 اسفند 1402 21:00
حساس ترین دیدار این هفته‌ی لیگ‌برتر مصاف تیم‌های اول و دوم جدول رده‌بندی است. 

روزنامه گل

مصطفی پیچکا - فرداشب یکی حساس‌ترین دیدارهای فصل فوتبال انگلستان در ورزشگاه آنفیلد و به میزبانی لیورپول مقابل منچسترسیتی برگزار می‌شود. از زمان حضور پپ گواردیولا و یورگن کلوپ در جزیره، جدال های این دو نفر جذاب ترین دوئل در فوتبال انگلیس بوده و اگر از فصل گذشته چشم پوشی کنیم، لیورپول همواره اصلی‌ترین رقیب منچسترسیتی در راه کسب عنوان قهرمانی رقابت های داخلی بوده است. البته که دوئل این دو مربی بزرگ در پایان این فصل و با جدایی کلوپ به پایان می‌رسد. به همین خاطر این دیدار احتمالا آخرین نبرد آن‌ها در جزیره خواهد بود، اگر در جام حذفی به یکدیگر برخورد نکنند.
لیورپول
میزبان این روزها روی دور موفقیت است. پس از پیروزی برابر چلسی در فینال لیگ کاپ و کسب اولین جام فصل، قرمزها با یکه‌تازی در لیگ به دنبال خداحافظی درخور شان با سرمربی خود هستند. هرچند پس از قهرمانی در جام اتحادیه بسیاری خوشحالی کلوپ را بیش از حد دانستند و معتقد بودند این جام از ارزش بالایی برخوردار نیست اما به هر ترتیب لیورپولی ها می‌دانند که با وجود فرم خوب تیمشان ممکن است نتوانند با وجود رقیب قدرتمندی مانند حریف فردای خود، در پایان فصل عنوان درخور دیگری بدست بیاورند، بنابراین از هر فرصتی برای خوشحالی استفاده می‌کنند. البته که در حال حاضر لیورپول صدرنشین پرمیرلیگ است و پیروزی احتمالی در این دیدار یعنی ایجاد یک حاشیه امنیت مناسب، اما آن‌ها تنها یک امتیار با سیتی فاصله دارند و باخت در این دیدار هم می‌تواند تبعات بدی برای آن‌ها داشته باشد. اصلی‌ترین نگرانی هواداران لک‌لک ها به مصدومان پرشمار تیم برمی‌گردد. لیورپول در حال حاضر تقریبا ۱۰ بازیکن مصدوم دارد که حدود نیمی از آن‌ها نفرات اصلی تیم محسوب می‌شوند. هرچند کلوپ با جوانان گمنام خود نتایج فوق العاده‌ای کسب کرده اما قهرمان سه‌گانه فصل قبل مطمئنا رقیب سختی برای لیورپول خواهد بود و همین باعث نگرانی لیورپولی ها شده است. اگر تیم کلوپ بتواند از این دیدار به سلامت عبور امید‌ها برای قهرمانی تیم به شدت افزایش خواهد یافت. امید اول آن ها هم مثل چند وقت اخیر محمد صلاح است؛ ستاره ای که با ایجاد ۱۸ موقعیت مسلم گلزنی بیشترین آمار از این حیث را در این فصل از لیگ برتر در اختیار دارد و با ۱۵ گل و ۹ پای گل یکی از عوامل اصلی ثبت میانگین ۲.۴ گل در هر بازی برای لیورپول.
منچسترسیتی
قهرمان فصل قبل انگلستان فصل را متزلزل آغاز کرد اما هرچه گذشت آن ها بیشتر در مسیر خود ثابت قدم‌ شدند. شاید در آغاز فصل خستگی یک فصل سنگین و اشباع شدن در کار شاگردان گواردیولا تاثیر منفی داشت؛ به خصوص آنکه ستاره های اصلی تیم مانند کوین دی بروینه هم مدت ها از ترکیب دور بودند. حالا اما سیتیزن ها تبدیل به همان تیم مهار نشدنی فصل قبل شدند و نمایش یک طرفه‌ی آن ها مقابل تیم همشهری در هفته‌ی قبل و کپنهاگن در لیگ قهرمانان اروپا، نشان داد فیروزه ای پوشان دوباره به روند خوب خود بازگشته اند. البته که در فصول قبل هم منچسترسیتی فصل را با اطمینان آغاز نمی‌کرد و در ادامه هرچه که می‌گذشت هماهنگ تر و بهتر می‌شدند. موردی که اصلی ترین دلیل موفقیت سالیان اخیر این تیم بوده است؛ یعنی ثبات و عدم خستگی در زمانی از فصل که بسیاری از تیم ها قوای خود را تحلیل رفته می‌بینند. سیتی هم مانند حریف نامدارش هر ۵ بازی گذشته خود در رقابت های مختلف را با پیروزی پشت سر گذاشته و البته برخلاف آن‌ها مصدومان شاخص زیادی ندارد. آن ها در امر گلزنی هم آماری تقریبا مشابه با لیورپول به ثبت رسانده اند و با میانگین ۲.۳ گل در هر بازی سومین خط حمله‌ی برتر لیگ را در اختیار دارند. خالق اصلی این آمار هم کسی نیز جز ارلینگ هالند، آقای گل فصل قبل جزیره که امسال هم با ۱۸ گل صدرنشین جدول گلزنان است. در کنار غول نروژی؛ مهم‌ترین دغدغه لیورپولی ها مهار دی بروینه است؛ فوق ستاره بلژیکی که با بازگشت به ترکیب سیتیزن ها از دلایل اصلی اوج گرفتن آن ها در دیدارهای اخیر بوده است.
زیبایی مطلق
با بررسی تمام این موارد، به نظر می‌رسد می‌بایست یکی از زیباترین و هجومی‌ترین دیدارهای این فصل جزیره را شاهد باشیم. کافیست به این کلیدواژه ها دقت کنید: آخرین تقابل احتمالی کلوپ و پپ (در انگلستان)، جدال تیم های اول و دوم جدول رده‌بندی، دیدار تیم‌هایی با آمار به ثمر رساندن بیش از ۲ گل در هر بازی، بازی تیم‌های دومین و سومین خط دفاع برتر لیگ و رویارویی قدرتمندترین تیم های ۵ سال گذشته فوتبال انگلستان. همین موارد البته سبب ایجاد حساس روز افزون هم شده و تیم‌های نظارتی پلیس مرسی‌ساید برای محافظت از اتوبوس منچسترسیتی آماده می‌شوند. قبلا دو بار در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، هوادران لیورپول به کاروان سیتیزن‌ها هنگام ورود به آنفیلد حمله کردند. اخیرا در بازی منچستریونایتد نیز آن‌ها اقدام به پرتاب بطری کرده بودند. نیروهای ویژه پلیس روز یک‌شنبه در اطراف ورزشگاه آنفیلد مستقر می‌شوند تا از تکرار این موضوع جلوگیری کنند. به دلیل رقابت دو تیم در سال‌های اخیر، تنش در بین روابط هواداران بالا گرفته است. مطابق دستورالعمل‌های جدید، افرادی که قوانین را رعایت نکنند، با مجازات زندان مواجه خواهند شد.
ترکیب احتمالی
لیورپول: کلهر، بردلی، گومز، فن‌دایک، رابرتسون، مک‌آلیستر، اندو، سوبوزلای، صلاح، دیاز، نونیز.
منچسترسیتی: ادرسون، آکه، دیاز، واکر، رودری، استونز، آلوارز، سیلوا، دی بروینه، فودن، هالند.

#لیورپول #منچستر سیتی
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها