مدعیان صعود و بقا
99347
36 امتیاز تا خوشبختی
19 اسفند 1402 11:16
آرش جعفری - هفته بیست و دوم لیگ دسته یک فوتبال باشگاه های ایران برگزار شد و با توجه به نتایجی که در این هفته کسب شد، شاهد تغییراتی در صدر و انتهای جدول بودیم.در صدر جدول 4 تیم خیبرخرم آباد با 49 امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به سایر رقبا، چادرملو اردکان با 48 امتیاز، فجر سپاسی با 42 امتیاز و گل آوراژ برتر و نفت مسجد سلیمان با 42 امتیاز با قرار گرفتن در رتبه اول تا چهارم جدول مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر هستند. در تعقیب این 4 تیم مدعی، سایپا و نفت و گاز گچساران هم با 37 امتیاز و 32 امتیاز که گچساران  با یک بازی کمتر،  کور سو امیدی به صعود به عنوان تیم دوم دارند.

روزنامه گل

آرش جعفری - هفته بیست و دوم لیگ دسته یک فوتبال باشگاه های ایران برگزار شد و با توجه به نتایجی که در این هفته کسب شد، شاهد تغییراتی در صدر و انتهای جدول بودیم.در صدر جدول 4 تیم خیبرخرم آباد با 49 امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به سایر رقبا، چادرملو اردکان با 48 امتیاز، فجر سپاسی با 42 امتیاز و گل آوراژ برتر و نفت مسجد سلیمان با 42 امتیاز با قرار گرفتن در رتبه اول تا چهارم جدول مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر هستند. در تعقیب این 4 تیم مدعی، سایپا و نفت و گاز گچساران هم با 37 امتیاز و 32 امتیاز که گچساران با یک بازی کمتر، کور سو امیدی به صعود به عنوان تیم دوم دارند.

12 هفته تا پایان رقابت های 34 هفته ای لیگ دسته یک باشگاه های ایران باقی ماند است. این یعنی که 36 امتیاز دست نخورده باقی مانده تا مدعیان با کسب امتیازات لازم بتوانند به لیگ برتر صعود کنند. از میان 18 تیم حاضر در این رقابت ها فقط دو تیم می توانند به لیگ برتر صعود کنند که همین کار را برای تمام مدعیان سخت می کند.

میانگین امتیاز صعود به لیگ برتر بین 60 تا 71 امتیاز است که در این سال ها تنها تیمی که موفق شده با 71 امتیاز به لیگ برتر صعود ملوان است که به 2 سال پیش بر می گردد، که شاگردان مازیار زارع موفق شدند آن را کسب کنند. البته بای بگویم تیم هایی مثل پیکان در 8 سال پیش و یا شمس آذر در فصل گذشته با کسب 70 امتیاز قهرمان شدند و صعود کردند اما در سال های دیگر تیم ها با 60 تا 68 امتیاز به عنوان تیم اول صعود کردند و تیم های دوم هم بعضا با 3 یا 4 امتیاز و یا حتی یک امتیاز کمتراختلاف به عنوان تیم دوم صعود کردند. البته باید گفت در این سال ها پیش آمده که بعضی تیم ها با امتیاز برابر شانس صعود داشتند که با تفاضل گل بهتر موفق شدند صعود کنند. مثل فصل 99-1400 که سه تیم فجر سپاسی،هوادار و بادران هر سه تیم 60 امتیازی شدند و در نهایت فجر و هوادار با تفاضل گل بهتر صعود کردند.

حال با توجه به امتیازات کسب شده توسط 4 تیم اول جدول که 40 امتیاز را رد کرده اند و نیزبا توجه به بازی های رودرویی که باهم دارند می توان گفت هر 4 تیم بخت نخست صعود هستند و 12 هفته حیاتی را در پیش دارند که هریک از آن ها حتی می تواند ضمن صعود رکورد کسب امتیاز را هم بشکند. مثل تیمی چون خیبر که در 21 بازی 49 امتیاز کسب کرده و می تواند با از دست دادن چند امتیاز با 80 امتیاز به لیگ برتر صعود کند یا حتی تیمی مثل چادر ملو اردکان.

بنابراین باید بدون اغراق گفت اگر اتفاق خاصی رخ ندهد 2 تیم صعود کنند به فصل بعد لیگ برتر یکی از این 4 تیم مربع قهرمانی است.اما موضوع در انتهای جدول کمی فرق می کند . همانطور که گفتیم در پایان هفته بیست و دوم، در انتهای جدول هم شاهد چند تغییر بودیم و تیم هایی مثل شاهین بندر عامری به بقا امیدوار شدند.

در پایان فصل 3 تیم به لیگ دسته پایین تر سقوط می کنند. حال با توجه به وضعیت جدول باید بگوییم 5 تیم داماش گیلان که با 13 امتیاز در قعر جدول قراردارد، دریای بابل 14 امتیازی که در رتبه هفدهم قراردارد، خوشه طلایی 15 امتیازی که شانزدهم است ، شاهین بندر عامری 18 امتیازی که پانزدهم است و در آخر شهرداری آستارا 19 امتیازی در خطر مستقیم سقوط قرار دارند و برای اینکه جزو 3 تیم سقوط کننده نباشند سخت باهم در رقابت هستند. این 5 تیم هم در 12 هفته آینده فرصت دارند که با کسب حداکثر امتیازات لازم از 36 امتیاز موجود، شرایط بقا را برا خودشان فراهم کنند. فاصله داماش 13 امتیازی با شهرداری آستار 19 امتیازی فقط 6 امتیاز است و این یعنی که با 2 بازی سرنوشت این دوتیم عوض می شود. بنابراین باید گفت رقابت برای بقا در انتهای جدول نسبت به رقابت برای قهرمانی و صعود اگرحساس تر و بیشتر نباشد ، کمتر نیست.

حداقل امتیازی که برای بقا در لیگ دسته یک لازم است بین 30 تا 40 امتیاز است. شده تیمی با 37 امتیاز یا 38 امتیاز هم سقوط کرده و شده تیمی با 30 امتیاز هم در لیگ باقی مانده است. بنابراین تیم که می خواهد در لیگ بماند باید از 36 امتیاز باقی مانده حداقل بین 25 تا 30 امتیاز باقی مانده را کسب کند و این یعنی داماش گیلان 13 امتیاز هم شانس بقا دارد.

#پیج رسمی روزنامه گل #آرش جعفری #لیگ بیست و یکم #فدراسیون فوتبال
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها