استقلال، سپاهان کدام تیم سبقت می گیرد
98981
نکو و مورایس به دنبال بردهفدهم
08 اسفند 1402 10:31
رقابت استقلال و سپاهان که از آن به عنوان دیداری مهم و بزرگ یاد می‌شود، یکی از رقابتهای بزرگ فوتبال باشگاهی ایران است که بین این دو تیم  انجام می‌شود.این رقابت دومین رقابت مهم فوتبال باشگاهی ایران پس از دربی تهران است. استقلال صدرنشین در خانه به دنبال جبران شکست دور رفت است تا هم انتقام گرفته باشد و هم اینکه صدرنشینی خود راتثبیت کند.

روزنامه گل

آرش جعفری - رقابت استقلال و سپاهان که از آن به عنوان دیداری مهم و بزرگ یاد می‌شود، یکی از رقابتهای بزرگ فوتبال باشگاهی ایران است که بین این دو تیم انجام می‌شود.این رقابت دومین رقابت مهم فوتبال باشگاهی ایران پس از دربی تهران است. استقلال صدرنشین در خانه به دنبال جبران شکست دور رفت است تا هم انتقام گرفته باشد و هم اینکه صدرنشینی خود راتثبیت کند. در مقابل سپاهان که نیم فصل اول را با چند شکست پیایپی تمام کرد و درلیگ قهرمانان آسیا هم باشکست مقابل الهلال حذف شده حالا می خواهد در اولین بازی خود در دور برگشت لیگ در تهران با شکست دادن استقلال جبران مافات کند. مورایس و شاگردانش می دانند در صورت باخت درتهران اوضاعشان بحرانی تر از قبل خواهد شد. حال در آستانه بازی مهم این دو تیم در دیدار برگشت لیگ برتر بیست و سوم نگاهی گذار به تاریخچه و نکات مهم لین بازی داشتیم .

سال‌های نخست: ۱۳۵۶–۱۳۳۶

نخستین بازی دو تیم در مسابقات جام قهرمانی فوتبال ایران به تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۳۶ در اصفهان برگزار گردید که تیم تاج توانست با نتیجه ۲–۰ سپاهان اصفهان را شکست دهد. از سال ۱۳۴۶ دو تیم استقلال و سپاهان دیدارهای متعددی در قالب مسابقات لیگ، حذفی و دوستانه با یک‌دیگر برگزار کرده‌اند. دومین مسابقه دو تیم در شهریور ۱۳۴۶ انجام شد. تیم تاج در سفری به اصفهان با سه تیم از این شهر از جمله شاهین اصفهان روبرو شد. این نخستین بازی این دو تیم بود و تنها مسابقه‌ای بود که سپاهان با نام اولیه‌اش، شاهین، در برابر رقیب انجام داد. این دیدار با نتیجه مساوی ۱ – ۱ به پایان رسید. اولین مسابقه رسمی بین این دوتیم در جام منطقه‌ای ایران ۱۳۵۰ و در اصفهان برگزار شد که با برتری ۴–۰ استقلال همراه بود. اولین برد سپاهان مقابل استقلال در مسابقات جام تخت جمشید ۱۳۵۳ با برتری ۱–۰ سپاهان و در اصفهان رقم خورد. قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، این دو تیم ۱۰ بار (۲ بار در جام منطقه‌ای و ۸ بار در جام تخت جمشید) به مصاف یک‌دیگر رفتند که از این ۱۰ بازی ۴ برد برای هر یک از دو تیم و ۲ نتیجهٔ تساوی به دست آمد.

لیگ آزادگان: ۱۳۸۰–۱۳۷۰

از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۸۰ این دو تیم ۱۸ بار (۱۶ بار در مسابقات لیگ آزادگان و ۲ بار در جام نقش جهان اصفهان) به مصاف یکدیگر رفتند. از این ۱۸ مسابقه، ۸ برد برای استقلال، ۵ برد برای سپاهان و ۵ نتیجه مساوی برای دو تیم ثبت شد.

لیگ برتر از سال 1380 تا 1402

در تاریخچه لیگ برتر نیز این دو تیم ۴5 بازی مقابل یکدیگر انجام داده‌اند که سپاهان موفق به کسب ۱6 برد شده، استقلال نیز ۱۶ پیروزی به دست آورده و ۱۳ بازی نیز با نتیجه مساوی تمام شده است.

رقابتهای مهم

این دو باشگاه در نیمه نهایی جام حذفی ۸۱–۱۳۸۰ با یکدیگر روبه شدند. اهمیت این دیدار حذفی برای استقلال مهم بود، زیرا آن‌ها قهرمانی لیگ برتر ۸۱–۱۳۸۰ در آخرین روز از دست داده و پیروزی قهرمان شده بود و تیم استقلال انگیزهٔ زیادی برای این بازی حساس داشت. از طرف دیگر سپاهان که هر دو دیدار خود را در لیگ برتر ۸۱–۱۳۸۰ مقابل استقلال واگذار کرده بود، انگیزه زیادی برای جبران داشت. بازی رفت در اصفهان برگزار شد که سپاهان با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی رسید. بازی برگشت در تهران با نتیجهٔ ۳ بر ۱ در یک بازی سراسر هیجان به سود استقلال پایان یافت. با این نتایج دو تیم در مجموع دو دیدار رفت و برگشت به نتیجهٔ مساوی ۵–۵ رسیدند اما تیم استقلال با توجه به قانون گل زدهٔ بیشتر در زمین حریف، به فینال این مسابقات رسید. در فینال استقلال با شکست فجر سپاسی شیراز به مقام قهرمانی رسید.

ین دو باشگاه در فینال جام حذفی ۸۳–۱۳۸۲ با یکدیگر روبه‌رو شدند. استقلال با مربیگری امیر قلعه‌نویی عملکردی خوبی در لیگ برتر ۸۳–۱۳۸۲ از خود به جای گذاشته و به مقام دوم رسیده بود. سپاهان هم با مربیگری فرهاد کاظمی یک فصل نسبتاً خوب را در لیگ سپری کرده بود و قبل از بازی فینال با توجه به رتبهٔ این دو تیم در لیگ به نظر می‌رسید استقلال کار راحت‌تری برای قهرمانی این جام دارد. بازی رفت فینال در اصفهان و در ورزشگاه نقش جهان به میزبانی تیم سپاهان برگزار شد که با برتری ۳ بر ۲ تیم میزبان یعنی سپاهان در دقایق پایانی و در یک بازی هیجان انگیز همراه بود. با این نتیجه استقلال با کسب نتایج ۱–۰ یا ۲–۱ در خانه مقابل سپاهان، می‌توانست قهرمان شود. در بازی برگشت که در تهران و در ورزشگاه آزادی در حضور بیش از ۸۵٬۰۰۰ هوادار برگزار شد، سپاهان با نتیجهٔ ۲ بر صفر استقلال را شکست داد. این شکست و از دست دادن قهرمانی جام حذفی برای امیر قلعه‌نویی و هواداران استقلال با توجه به مقام آن‌ها در لیگ غیرمنتظره بود و از طرف دیگر این قهرمانی برای فرهاد کاظمی و هواداران سپاهان چشمگیر بود. در مجموع این دو بازی رفت و برگشت سپاهان با نتیجهٔ ۵–۲ پیروز شده و به مقام قهرمانی این جام دست یافت و به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.

این دو باشگاه در نیمه نهایی جام حذفی ۹۲–۱۳۹۱ با یکدیگر روبه شدند. نیمه نهایی به صورت تک دیدار و در ورزشگاه آزادی به میزبانی استقلال تهران برگزار شد. ۹۰ دقیقه وقت قانونی مسابقه با تساوی ۱–۱ به پایان رسید تا کار به وقت اضافه کشیده شود. در وقت‌های اضافه گلی به ثمر نرسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. در ضربات پنالتی تیم سپاهان با نتیجهٔ ۴–۵ به برتری رسید تا به فینال این دوره از مسابقات جام حذفی برسد. سپاهان در فینال با غلبه بر پرسپولیس به مقام قهرمانی دست یافت.

نکات قابل توجه

در طی ۱۰ دیدار برگزار شده از تاریخ ۲۶ دی ۱۳۷۶ تا ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۱؛ سپاهان موفق به شکست دادن استقلال نشد. ۷ برد و ۳ تساوی سهم استقلال از این دیدارها بود.

5برد پیاپی سپاهان

در فصل ۸۲–۱۳۸۱ فوتبال ایران، دو تیم ۴ بار در لیگ برتر ۸۲–۱۳۸۱ و جام حذفی ۸۲–۱۳۸۱ به مصاف هم رفتند؛ که سپاهان در هر ۴ بازی با مربی‌گری فرهاد کاظمی به پیروزی رسید. همچنین پس از پایان فصل ۸۲–۱۳۸۱ و در تورنمنت جام اتحادیه تهران (به میزبانی استقلال) دو تیم به مصاف هم رفتند؛ که سپاهان توانست برای پنجمین مسابقه پیاپی استقلال را مغلوب کند.

پرگل‌ترین دیدار

پرگل‌ترین مسابقه به دیدار رفت لیگ برتر ۹۰–۱۳۸۹ مربوط می‌شود که در آن مسابقه هفت گل رد و بدل شد، تیم استقلال با نتیجهٔ ۴–۳ در این دیدار پیروز شد.

بیشترین شکست !

استقلال بیشترین شکست خود در تاریخ رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران را مقابل سپاهان (با پذیرش 30 شکست) داشته است. همچنین در سوی مقابل، سپاهان هم بیشترین شکست خود در تاریخ رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران را مقابل استقلال (با پذیرش 30 شکست) داشته است.

شیر زاینده رود

سپاهان در بازی‌های خانگی که مقابل استقلال برگزار کرده است، ۱۹ پیروزی کسب کرده، در ۹ دیدار متحمل شکست شده و ۱۱ بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است.بدین ترتیب بایدگفت سپاهان در دیدارهای خانگی عملکرد بسیار خوبی داشته و برتری محسوسی به استقلال دارد.

#پیج رسمی روزنامه گل #آرش جعفری #استقلال #سپاهان
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها