تصمیم عجیب و بدون کارشناسی فدراسیون
98631
حمایت از مربی بازنده بی جام!
24 بهمن 1402 08:54
آرش جعفری - تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا بازهم در مرحله نیمه نهایی مغلوب شد تا حسرت قهرمانی در این رقابت ها 51 ساله شود. در این مدت که تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا حضور داشت همه ما به عنوان یک هوادار حمایت کردیم تا به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم.

روزنامه گل

آرش جعفری - تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا بازهم در مرحله نیمه نهایی مغلوب شد تا حسرت قهرمانی در این رقابت ها 51 ساله شود. در این مدت که تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا حضور داشت همه ما به عنوان یک هوادار حمایت کردیم تا به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم. متاسفانه در این دوره تیم ملی نوسانات زیادی داشت و وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد مسلم است که باید بیماری درمان شود. تمام بازی‌های تیم ملی را که ببینیم مشخص است که عملکرد ما در این مسابقات سینوسی بوده و متأسفانه این عملکرد سینوسی در نیمه نهایی به درجه‌ای از سقوط رسید که از جام ملت‌ها حذف شدیم.

حال در همین راستا، فدراسیون فوتبال بدون آنکه دلایل این ناکامی و نرسیدن تیم ملی به فینال را بررسی و کارشناسی کند، تصمیم گرفته است که قلعه نویی به عنوان سرمربی تا جام جهانی هدایت تیم ملی را برعهده داشته باشد.

مسئولان فدراسیون فوتبال و در راس آن مهدی تاج به عنوان رئیس اعتقاد دارد که تیم ملی فوتبال قابلیت قهرمان شدن در جام ملت‌های آسیا را داشت و برای همین حکم به ابقا مربی بازنده داده است. تاج می گوید منتظر برنامه اجرایی قلعه‌نویی است تا ببینید که برای جوانگرایی چه رویه‌ای خواهد داشت و برای همین از حرف‌های سرمربی تیم ملی مبنی بر جوانگرایی در تیم ملی استقبال می کند.

البته امیر قلعه نویی هم قبلا گفته بود که در ذهنش رویای قهرمانی با تیم ملی ایران را دارد! هرچند تفکرات اشتباه او و کادر فنی تیم ملی نه تنها رؤیای خودشان بلکه رویای۲۶ بازیکن و نیز رؤیای یک ملت را بر باد داد.

حال این سوال پیش می آید، فوتبال یک کشور تا چه زمانی باید تاوان رویا پردازی سرمربی بازنده را بدهد و بدتر از آن اینکه رئیس فدراسیون فوتبال با چه دلایلی از این رویا پردازی حمایت می کند؟

امیر قلعه نویی آخرین بار در سال 1392 در لیگ برتر با استقلال قهرمان ایران شد. از آن قهرمانی تا به امروز بیش از 10 سال می گذرد و سرمربی فعلی تیم ملی ایران در این سال ها که باید بگویم یک دهه از آن گذشته است با اینکه در تیم های بزرگ و متولی چون سپاهان، تراکتور ، ذوب آهن و گل گهر سیرجان حضور داشته و بهترین بازیکنان و بهترین شرایط را برای او فراهم کردند نتوانسته است رنگ قهرمانی را در فوتبال ایران ببینید. حال فدراسیون فوتبال بر چه اساسی می خواهد این مربی بازنده را نگه دارد تا در میدان های بین المللی موفق باشد!

مربی که در لیگ برتر از پس همتایان ایرانی خود و بعضا چند مربی خارجی برنیامده است چطور می خواهد در میدان های بزرگی چون جام جهانی موفق باشد؟

امیر قلعه نویی در دهه 80، یک دهه رویایی را سپری کرد و با 5 قهرمانی در لیگ برترفوتبال عنوان بهترین مربی ایران را به خود اختصاص داده بود. اما در ادامه کار خود در دهه 90 ، که دهه افول این مربی بود، هرگز موفق نشد موفقیت های قبلی را تکرار کند. حال فدراسیون چطوراز این مربی ناکام انتظار معجزه دارد!

البته تنها مشکل خود امیر قلعه نویی نیست. دستیاران امیر قلعه نویی هم خود به نوعی هر کدام بازنده های بزرگ هستند و از ناکامان فوتبال به شمار می روند. حمید مطهری به خاطر نتایج ضعیف از نساجی در اولین تجربه سرمربیگری اخراج شد. رحمان رضایی هم مانند حمید مطهری سابق درخشانی ندارد او بعد از کسب نتایج ضعیف از ذوب آهن اخراج شد. سعیدالهویی که رسما آنالیزور است در چند بازی که بعد رفتن قلعه نویی از گل گهر به عنوان سرمربی هدایت این تیم را به عهده داشت، باخت های سنگینی را یکی پس از دیگری تجربه کرد تا فصل تمام شود. آندو تیموریان هم که سابقه اش مخص است او در تیم ملی اولین تجربه مربیگری خود را پشت سر می گذارد. آنتونیو مانیکونه ایتالیایی هم که برای کمک به امیر قلعه نویی به تیم اضافه شد فقط سابقه دستیاری دارد و در تیمهایی که بوده عنواین چشکگیری به دست نیاورده است.

بنابراین باید گفت از یک تیم فنی بازنده در جام ملت های آسیا توقع قهرمانی داشتن اشتباه محض بود و نتایج سینوسی وار تیم ملی گواه این موضوع است. حالا با این اوصاف بازهم فدراسیون فوتبال با ابقا این کادر بازنده بر تصمیم اشتباه خود پافشاری می کند. امیر قلعه نویی با 26 بازیکنی که اغلب ان ها ستاره بوند و در باشگاه های خوب اروپایی بازی م یکردند نتوانست موفق باشد حال چطور از این مربی انتظار جوانگرایی و تغییر نسل موفق داریم. او در تیم هایی که بود همیشه از بازیکنان باتجربه استفاده می کرد و کمتر پیش امده بود در تیم های قلعه نویی شاهد جوانگرای و تغییر نسل باشیم چون امیر قلعه نویی ذاتا مربی نتیجه گرا است و هرجا که می رفت فقط می خواست قهرمان باشد و متعاقبا ریخت و پاش های زیادی داشت و برای همین هرگز در یک دهه گذشته موفق نبوده است. تفکر امیر قلعه نویی که ششمین دهه زندگی خود را سپری می کند بر این اساس شکل گرفته و برای همین موضوع نمی توان از او انتظار جوانگرایی در تیم ملی و نهایتا موفقیت داشته باشیم. دوره امیر قلعه نویی تمام شده و چیز جدیدی ندارد که به جوان ها یاد بدهد. برای این موضوع هم دلیلی داریم. امیر قلعه نویی در این سال ها درهیچ کلاس آمورزشی حضور نداشته است و اطلاعات خود را به روز نکرده است و متقابلا می خواهد با استفاده از اطلاعات و دانش دستیاران جوان خود و اتکا به تجربه ای که دارد تیمی جدید بسازد که نتیجه اش جام ملت های 2024 قطر و حذف از این مسابقات می شود.

حال اعتقاد داریم هنوز دیر نشده و فدراسیون می تواند با یک بازنگری در تصمیمات خود و برکناری قلعه نویی و آوردن یک مربی بزرگ و درجه یک اروپایی، ضمن جوانگرایی و تغییر نسل یک تیم خوب را برای حضور در جام جهانی 2026 امریکا آماده کند.

#پیج رسمی روزنامه گل #آرش جعفری #امیر قلعه نویی #تیم ملی #فوتبال ایران
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها