نگاهی به درخشش شاگردان قلعه نویی مقابل ژاپن
98504
این روی سکه کلیدواژه قهرمانی در جام ملت‌ها!
16 بهمن 1402 05:44
سیدیاسر رضوی  - شاید کمتر کسی فکر می کرد بعد از چالش های ایران در مرحله گروهی و تقابل سختی که با سوریه داشت، نمایشی مقتدر را از ملی پوشان کشورمان برابر ژاپن شاهد باشیم و با یک برد تاریخی شاگردان قلعه نویی مسیر را برای قهرمانی خودشان در این دوره از رقابت های جام ملت های قطر هموار کنند.

روزنامه گل

سیدیاسر رضوی - شاید کمتر کسی فکر می کرد بعد از چالش های ایران در مرحله گروهی و تقابل سختی که با سوریه داشت، نمایشی مقتدر را از ملی پوشان کشورمان برابر ژاپن شاهد باشیم و با یک برد تاریخی شاگردان قلعه نویی مسیر را برای قهرمانی خودشان در این دوره از رقابت های جام ملت های قطر هموار کنند. آمارها نشان می دهد که ایران در نیمه دوم نمایشی متفاوت نسبت به نیمه دوم داشت و همین مساله باعث شد بتواند در وقت های قانونی برد مهمی را برابر سامورایی ها به دست بیاورند. ایران در این نیمه 11 شوت زد که سه شوت آن در داخل چارچوب بود. به همین بهانه نگاهی به عمکرد شاگردان قلعه نویی در تقابل با ژاپن داریم که بازی هرچه جلوتر می رفت نمایش آنها هم جذاب تر و مخاطبان را بیشتر پای گیرنده های تلویزیونی میخکوب می کرد.

کم کار مثل بیرانوند اما بدشانس!

با توجه به دیگر نمایش های ایران تا قبل از بازی با ژاپن به خصوص بازی با سوریه که به سختی و با هنرنمایی بیرانوند خودمان را آماده بازی با سامورایی‌ها کردیم شاید کمتر کسی فکر می کرد کم کارترین بازیکن زمین علی بیرون باشد. جایی که با توجه به قدرت ژاپن، اننتظار می‌رفت علیرضا بیرانوند یکی از پرکارترین بازیکنان زمین باشد اما تنها با عملکرد خوب دفاعی تیم در میانه زمین و خط دفاعی تنها دو شوت به سمت دروازه اش آمد یکه یکی از آنها به گل برای حریف تبدیل شد.

سورپرایز قلعه نویی جواب داد

شاید کمتر کسی فکر می کرد در این بازی مهم و سرنوشت ساز مقابل ژاپن، امیر قلعه نویی با نیمکت نشین کردن کاپیتان حاج صفی و بازی دادن به میلاد محمدی چنین سورپرایزی برای مخاطبان فوتبال و حریف داشته باشد. انتخابی خوبی که انتظارات کادرفنی را در این بازی کاملا برآورده کرد و هم خوب پاس داد و هم در ورودها به محوطه حریف خوب عمل کرد.

شجاع شاخص در دفاع و حمله

یکی از روزهای خوب شجاع خلیل زاده در این جام ملت ها را باید بازی با ژاپن دانست. جایی که خلیل زاده شجاعانه هم خوب دفاع کرد و هم در باز هجومی تیم را در ضربات ایستگاهی همراهی کرد. براساس آمارها از نظر عملکرد خلیل زاده جزو برترین های ایران در بحث دفاعی بود و بعد از عزت‌اللهی که بیشترین شوت را داشت او نفر بعدی تیم ایران به حساب می آید.

کم فروغ‌تر اما تاثیرگذارتر از شجاع

نگاهی به آمارها نشان می دهد محمدحسین کنعانی زادگان نسبت به دیگر مدافع تیم ملی یعنی شجاع خلیل زاده آنچنان که باید و شاید درخشان نبوده اما یک حضور به موقع در دقایق پایانی و آن پنالتی که کنعانی زادگان گرفت، قطعا او را به تاثیرگذارترین نام برای تیم ملی بعد از علیرضا جهانبخش که پنالتی را به گل تبدیل کرد، تبدیل می کند. حضور به موقعی که رویای برد ژاپن در جام ملت ها را برای ایران به تحقق تبدیل کرد و یک شب خاطره انگیز را برای خودش و همه هواداران فوتبال رقم زد.

رامین بهتر از قبل دفاع کرد

با مصدومیت صادق محرمی و از دست دادن جام ملت‌ها، فشارها و انتظارات از رامین رضاییان به عنوان دفاع راست تیم ملی دو چندان شد. در چند بازی قبلی از رامین رضاییان به خاطر اینکه میل به کار هجومی او نسبت به بحث دفاعی بیشتر بود، انتقاد زیادی را شاهد بودیم اما در بازی با ژاپن این فاکتور را به خوبی رامین پوشش داد. او طبق آمار ارایه شده 8 بار پاس بازیکنان ژاپن را در میانه راه قطع کرد و 6 بار هم خطر را دور کرد تا بین بازیکنان دفاعی یکی از تلاشگران پر امتیاز باشد.

سعید بازهم عزت‌مند

در بین روز خوبی یوزهای ایران یکی از بازیکنان ملی پوش کشورمان که توانست نقش بسزایی در تقویت میانه زمین و قدرتمند بازی کردن ایران داشته باشد، سعید عزت اللهی بود. سعید که یکی از پررنگ ها در جمع یوزهای ایرانی در بازی با ژپان بود، بارها مهاجمان حریف را در عبور از خط میانی زمین ایران چه در زمین و چه در هوا ناکام گذاشت و توانست آمار بیشترین شوت به دروازه حریف را به نام خودش به ثبت برساند.

امیدمان را ناامید نکرد

قلم قرمز کشیدن روی نام احمد نوراللهی و دعوت امید ابراهیمی پا به سن گذاشته و در آستانه بازنشستگی، انتقادهای زیادی را به امیر قلعه نویی بابت این تصمیمش وارد کرد. امید که روزهای درخشانی را در فوتبال قطر پشت سر می گذارد و این درخشش قلعه نویی را بابت دعوتش مجاب کرد، در بازی با ژاپن کاری کرد کارستان! آنچنان که همه نگاه ها را امید ابراهیمی به خودش معطوف کرد و بدون شک نقش بسزایی در برد ایران مقابل ژاپن داشت.

جایگزینی که جواب داد

امیر قلعه‌نویی در بازی با ژاپن با بیرون گذاشتن مهدی قایدی آنهم در شرایطی که طارمی را بابت اخراج نداشت به محمد محبی میدان داد و برای او هم برنامه ویژه ای داشت. قلعه نویی با بازی دادن به این بازیکن 186 سانتی‌متری، توپ را از زمین خودی روی سر دفاع راست ژاپن می‌فرستاد تا با توانایی محبی روی نبردهای هوایی، در یک‌سوم دفاعی حریف صاحب توپ شوند. محبی هم هر 5 دوئل هوایی‌اش را پیروز شد. محبی با فرار به موقع به عمق دفاع ژاپن، یک گل تماشایی هم زد.

گلی که کاپیتان جهانبخش را روسفید کرد

در میان بازیکنان زمین در بازی با ژاپن، علیرضا جهانبخش که در نبود حاج صفی بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران بر بازو داشت، بیش از دیگران در جنگ های تن به تن شرکت کرد و در نهایت با گل کردن پنالتی در دقایق پایانی جواز حضور ایران در مرحله بعدی جام ملت های آسیایی را صادر کرد. براساس آمار جهانبخش قلدرترین بازیکن زمین بود. او 13 تا از 17 دوئل یک‌مقابل‌یک پیروز شد؛ هر دو تلاشش برای دریبل حریف و هر دو تلاشش برای توپ‌گیری موفق بود. جهانبخش 5 مرتبه هم روی هوا ضربه سر زد. بازیکنی که روی گل اول ایران، با یک کنترل و پاس، تماشایی ظاهر شد، خودش از پس فشار لحظه آخر گل کردن پنالتی برآمد.

قدوس در این بازی به تیم سروسامان داد

شاید کمتر کسی فکر می کرد در نبود مهدی طارمی که در بازی قبلی مقابل سوریه اخراج شده بود، تیم ملی کشورمان با قدوس بتواند یک درخشش خوبی را در فاز هجومی داشته باشد. قدوس در این بازی جای خالی مهدی طارمی را به خوبی پر کرد و با دادن 16 پاس سالم و ساخت یک موقعیت گل برای هم تیمی هایش به بهترین های تیم ملی تبدیل شد. قدوس خودش را هم 3 مرتبه در موقعیت گلزنی قرار داد اما هیچ کدام از شوت‌هایش در چارچوب نبود. سامان که پشت مهاجم بازی می‌کرد، به خوبی به دو طرف خط حمله اضافه می‌شد و برتری عددی می‌ساخت.

سردار برنده آزمون کار با زوج جدید!

بدون شک یکی از بدشانس ترین بازیکنان ایران مقابل ژاپن را باید سردار آزمون دانست. بازیکنی که خوب جنگید، خوب ضربه سر زد و خوب شوت زد و حتی پایش به گلزنی هم باز شد که کابوس آفساید او را در این زمینه و در تکمیل عملکرد خوبش ناکام گذاشت. در این بازی براساس آمارها سردار کیفیت بالایی از پرس مدافعان حریف را ارائه کرد. او اجازه بازیسازی را از خط عقب ژاپن گرفته بود. بازیکنی که یک گل تماشایی هم زد اما آفساید او اعلام شد. گل اول ایران هم روی پاس تماشایی سردار به ثمر رسید تا این بار به جای طارمی، با دیگر بازیکن بوشهری زوج‌سازی کند.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها