نگاهی آماری به عملکرد تیم ملی در مرحله گروهی
98315
از رکوردزنی بیرانوند تا رقابت شوتزنی طارمی و قایدی!
08 بهمن 1402 10:12
سیدیاسر رضوی - رقابت های جام ملت های آسیای 2023 قطر با پایان مرحله گروهی خود، جذابیتی بیشتر به خودش با ورود به مرحله حذفی خواهد دید. رقابت هایی که شگفتی های زیادی رقم خورد و نتیجه گیری مدعیانی همچون ژاپن و کره جنوبی همه را بابت نتیجه نهایی احتمالی این جام با بهت و حیرت مواجه کرده است.

روزنامه گل

سیدیاسر رضوی - رقابت های جام ملت های آسیای 2023 قطر با پایان مرحله گروهی خود، جذابیتی بیشتر به خودش با ورود به مرحله حذفی خواهد دید. رقابت هایی که شگفتی های زیادی رقم خورد و نتیجه گیری مدعیانی همچون ژاپن و کره جنوبی همه را بابت نتیجه نهایی احتمالی این جام با بهت و حیرت مواجه کرده است. در این بین ایران، قطر میزان و عراق سه کشوری بودند که به عنوان مدعیان بلامنازع از گروه خودشان با کسب حداکثر امتیازات و سه برد پیاپی پای به مرحله بعدی گذاشتند تا حالا روز به روز تنور این مسابقات داغ تر از قبل شود. ایران در این رقابت ها ابتدا فلسطین را با نتیجه 4 بر یک شکست داد و بعد هم در یک بازی نه چندان با کیفیت با یک گل از سد هنگ کنگ گذشت تا به امارات برسد. مسابقه ای که ایران با جشنواره از گل که بیشتری آن ها را کمک داور ویدئویی آفساید گرفت در نهایت با نتیجه 2 بر یک برد و با 9 امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کرد.

رکورد نباختن ایران نزدیک به 3 دهه!

شاگردان امیر قلعه نویی با این توالی پیروزی در مرحله گروهی جام ملت های 2023 قطر، رکورد ایران در نباختن در مرحله گروهی را به 27 سال رساندند. رکورد خوبی که با این سریال پیروزی ها ماندگارتر و دست نیافتنی تر از قبل برای تیم ملی کشورمان شد و این می تواند یک نقطه قوت برای ایران باشد. تیمی که حالا برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا که آنجا تنور مسابقات حسابی داغ و چهره مدعیان تقریبا مشخص خواهد شد باید به مصاف سوریه ای برود که قاعدتا بازی مقابل آنها کار آسانی نخواهد بود.

بیرانوند و کنعانی زادگان رکوردزنی کردند

نگاهی به عملکرد تیم امیر قلعه نویی در این سه مسابقه نشان می دهد تنها چند بازیکن از سوی این مربی مجوز حضور در ترکیب اصلی را داشته اند. در این مسابقات براساس آمار ارایه شده، سرمربی تیم ملی کشورمان به 21 بازیکن فرصت بازی دادن داد که در این میان سهم دو بازیکن بیش از همه بود که در سه مسابقه به شکل کامل به میدان رفتند و از این حیث رکوردار به حساب می آیند. علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی زادگان، سامان قدوس، مهدی قایدی و مهدی طارمی جزو بازیکنانی بودند که در این تورنمنت از ابتدا در ترکیب اصلی بودند. حالا در میان این 5 بازیکن تنها بیرانوند و کنعانی زادگان هستند که با 3 بازی کامل و ثبت 270 دقیقه بیشترین دقایق حضور را به نام خودشان به ثبت رساندند و بعد از آنها مهدی طارمی با 256 دقیقه در جایگاه بعدی از این حیث قرار دارد.

طارمی شوتزن‌تر اما قایدی دقیق‌تر!

نگاهی به آمار تیم ملی کشورمان از حیث شوتزنی به دروازه رقبا در سه بازی مقابل فلسطین، هنگ کنگ و امارات، نشان دهنده این است که هیچکس به اندازه مهدی طارمی نتوانسته به سمت دروازه رقبا شوتزنی داشته باشد. مهدی طارمی در حالی دروازه رقبا را تهدید کرده است که از این تعداد تنها 3 شوت او در درون چارچوب بوده است. در مقابل اما مهدی قایدی دیگر مهاجم تیم ملی کشورمان که این روزها در اوج به سر می برد و خوب بودنش در امارات در نهایت قلعه نویی را برای دعوتش مجاب کرد، 6 بار در این سه بازی به سمت دروازه رقبا شلیک کرد اما جالب اینکه از این تعداد او 4 بار شوت هایش به سمت دروازه حریف بوده و از این حیث بهتر از طارمی آمار قایدی به ثبت رسیده است. بعد از قایدی و طارمی هم علیرضا جهانبخش با 5 شوت در رتبه بعدی قرار دارد.

نقش ویژه قدوس در تیم ملی

قدوس در این رقابت‌ها خلاق‌ترین بازیکن ایران بوده است. او 7 مرتبه با پاس‌های کلیدی موقعیت ساخته که حاصل آن، 2 گل بود. سردار هم به لطف 2 پاس‌گلی که در بازی پایانی مرحله گروهی به مهدی طارمی داد، خودش را به قدوس رساند. قدوس که برای ایران در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند، بعد از کنعانی‌زادگان بیشترین عملکرد دفاعی را هم ثبت کرده است. آیتمی که شاید انتظار نمی‌رفت قدوس در آن جزو بالانشینان باشد. این نمایش ویژه سامان در این جام باعث شده که او بالاترین نمره متریکا را هم بین بازیکنان ایران دریافت کند. رامین رضاییان هم با 4 شوت، 3 پاس‌کلیدی، 12 عملکرد دفاعی جزو بهترین بازیکنان تیم بود. علیرضا بیرانوند هم علاوه بر مهار یک پنالتی، جلوی گل شدن 7 شوت دیگر را هم گرفت.

#پیج رسمی روزنامه گل #سیدیاسر رضوی #مهدی قایدی #مهدی طارمی #تیم ملی فوتبال ایران #جام ملت های آسیا قطر 2024 #علیرضا بیرانوند
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها