تاریخ سازی تاجیکها در جاسم بن حمد
98261
پاداش سختکوشی و اتحاد
06 بهمن 1402 10:21
دکتر فرزاد بیگی - در حالیکه هنوز مدعیان تراز اول قهرمانی نمایش های قدرتمندانه و مسحور کننده ای نداشته اند؛ توجه ناظران، کارشناسان و هواداران به شگفتی سازی و مبارزه جویی رقبای کم نام و نشان تر و بخصوص تازه رسیده تر معطوف شده است. 

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - در حالیکه هنوز مدعیان تراز اول قهرمانی نمایش های قدرتمندانه و مسحور کننده ای نداشته اند؛ توجه ناظران، کارشناسان و هواداران به شگفتی سازی و مبارزه جویی رقبای کم نام و نشان تر و بخصوص تازه رسیده تر معطوف شده است. اگر از نمایش خیره کننده عراقی ها به سبب سابقه حضور طولانی مدتشان در جام ملتها و حتی رسیدنشان به عنوان قهرمانی صرف نظر کنیم؛ آنچه تا کنون باقی می ماند؛ بازی قابل احترام اردنی ها در مقابل کره و صعود تحسین برانگیز تیم ملی تاجیکستان از گروه نخست جام ملتها خواهد بود.

تاجیکها در نبرد سرنوشت ساز سوم، لبنان را پیش رو داشتند. شاگردان سختکوش «شگرت» در دوشنبه شب به یاد ماندنی جاسم بن حمد کاری کردند کارستان و علیرغم دریافت گل نخست؛ به بازی بازگشته و با حسن استفاده از ده نفره شدن حریف موفق به ثبت اولین پیروزی شان در تاریخ جام ملتها شدند. این برد در حالی رقم خورد که قطر در بازی هم زمان چین را مغلوب کرده و مسیر صعود تاجیکها به عنوان تیم دوم گروه A هموار شده بود.

قبلتر و از طریق لیگ قهرمانان آسیا با تحول مثبت و دگردیسی غیر قابل انکار فوتبال تاجیکستان آشنا شده بودیم. نمایش‌های قابل احترام «استقلال دوشنبه» در مصاف با قدرت‌های درجه اول فوتبال آسیا نشانه‌ای بارز از گسترش فوتبال در میان مردمان این کشور است. پیروزی چشمگیر «استقلال» بر «الهلال» پر ستاره سعودی و فوتبال با برنامه و منسجم این تیم در مقابل پرسپولیس و النصر به این زودی از یادها نخواهد رفت.

حالا پسران تاجیک پس از تاریخ سازی غیر منتظره شان در دوحه و صعود به مرحله حذفی؛ چشم انتظار تعیین تکلیف گروه سوم هستند. جاییکه اگر اتفاق غیر منتظره‌ای نیافتد در مقابل امارات یا فلسطین قرار خواهند گرفت. مواجهه با این رقبای نه چندان قدرتمند، فرصتی مغتنم برای رویاپردازی و ماجراجویی بیشتر خواهد بود. در عین حال احتمال رویارویی تاجیک‌ها با تیم ملی کشورمان هم وجود دارد. تنها در صورت شکست تیم ملی در مصاف با امارات، برگزاری دربی فارسی زبانان میسر خواهد شد.

در هرحال صرف نظر از رخ دادهای غیر قابل پیش بینی؛ آنچه تاکنون اتفاق افتاده یک گام بزرگ و امید بخش در مسیر توسعه فوتبال در سرزمین خاطره انگیز تاجیکستان خواهد بود. رویدادی که علاوه بر هم تباران و همزبانان تاجیک مان در آنسوی مرزها؛ خاطر مردمان ما را هم شاد کرده است. این خوشحالی نه ارتباطی به تنگ نظریهای قومیتی دارد و نه در قالب دیدگاه های منسوخ شده شوونیستی قرار میگیرد. این احساس خرسندی حاصل تاریخ، فرهنگ، زبان و دغدغه های مشترک آدم هاییست که در طول قرنها و هزاره های متمادی حوادث تلخ و شیرین فراوانی را در کنار یکدیگر تجربه کرده اند.

#پیج رسمی روزنامه گل
تازه ترین خبرها