97069
آزادی یا بردگی نوین؟
01 دی 1402 15:07
پروژه جنجالی سوپرلیگ موافقان و مخافان زیادی دارد. 

روزنامه گل

مصطفی پیچکا - صبح پنجشنبه حکم دادگاه عالی اروپا به نفع سوپرلیگ صادر شد و مطابق آن باشگاه‌ها مجاز هستند بدون هیچ دخالت و مانعی از سوی یوفا و فیفا، لیگ مورد نظر خود را راه‌اندازی و در آن شرکت کنند. سران سوپرلیگ و موافقانش پیروزی بزرگی را به دست آوردند و یوفا و فیفا دیگر نمی‌توانند در مسیر آن‌ها سنگ‌اندازی کنند. اما لازمه تشکیل سوپرلیگ، وجود موافقان و متحدانی است که شرکت در آن را بپذیرند؛ موردی که تا الان و پس از حدود ۲۴ ساعت از رای دادستانی حاصل نشده است. به جز رئال مادرید و بارسلونا، تنها ناپولی برای حضور در سوپرلیگ اعلام آمادگی کرده است و در عوض، سایر باشگاه‌ها موضع مخالف خود را نسبت به سوپرلیگ اعلام کرده و قصدی برای حضور در آن ندارند. پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی، دیگر باشگاه‌ها، خصوصاً در انگلیستان و فرانسه به صورت رسمی جزو دسته مخالفان سوپرلیگ قرار بگیرند.

مقایسه دو تورنمنت

اما سوال بزرگ برای علاقه‌مندان به فوتبال این است که سوپرلیگ چه تفاوت‌های اساسی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا دارد؟ برخلاف گمانه زنی های اولیه سوپر لیگ در سه سطح و احتمالا از ژانویه ۲۰۲۵ تشکیل خواهد شد و علاوه بر آنکه حضور هیچ تیمی در یک سطح تضمین شده نیست در صورت عملکرد ضعیف یک باشگاه، سقوط به دسته پایین تر اجتناب ناپذیر است. دو سطح اول لیگ ستاره و لیگ طلایی نام دارند که هر یک شامل ۱۶ تیم است. سطح سوم به نام لیگ آبی با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود. با توجه به این موضوع امکان صعود و سقوط باشگاه‌ها به سه سطح ذکر شده وجود دارد. معیار راه‌یابی تیم‌ها به سطح سوم (پایین‌ترین سطح) بر اساس عملکرد آن‌ها در لیگ‌های داخلی خواهد بود. تیم‌های هر سطح در گروه‌های 8 تیمه قرار خواهند گرفت و حداقل 14 بازی در سال انجام می‌دهند. به طور مثال، سطح اول یا لیگ ستارگان دو گروه 8 تیمه خواهد داشت. پس از پایان هر فصل، رقابت‌های حذفی برگزار خواهند شد تا قهرمان هر سطح و تیم‌هایی که جواز صعود به سطح بالاتر را به دست می‌آورند، مشخص شوند. از طرفی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا از فصل آینده (25-2024) با تغییرات اساسی مواجه می‌شود. از تعداد تیم‌ها که از 32 به 36 افزایش می‌یابد تا اینکه دیگر خبری از گروه‌های کلاسیک چهارگانه نخواهد بود. یوفا در واقع برای مقابله با سوپرلیگ، فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا را راه‌اندازی کرد اما در رای دادگاه عالی اروپا، یوفا دیگر قادر نخواهد بود تا تیم‌هایی که می‌خواهند به سوپرلیگ ملحق شوند را مجازات کند. حال نگاهی گذرا به تفاوت‌های سوپرلیگ با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا که از فصل آینده راه‌اندازی می‌شود، می‌اندازیم. در فرمت پیش بینی شده برای سوپر لیگ برخلاف فرمت جدید لیگ قهرمانان بازی ها بصورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد. ضمن اینکه تعداد تیم‌ها کمتر است (۶۴ تیم در مقابل ۷۲ تیم). هرچند حداقل تعداد بازی یک تیم در سوپر لیگ ۱۴ دیدار است که با ۸ دیدار لیگ قهرمانان فاصله زیادی دارد. هرچند هر دو تورنمنت در ۱۹ هفته برگزار می‌شوند. مهمترین تفاوت این دو جام هم که دلیل اصلی نزاع طرفین است شیوه برگزاری آن است. سوپرلیگ بصورت مستقیم توسط باشگاه ها اداره می‌شود اما متولی لیگ قهرمانان اروپا نهاد یوفا است. جالب است بدانید مسئولان سوپرلیگ ادعا کرده اند که این مسابقات برخلاف تمامی مسابقات تحت نظارت یوفا و فیفا، حق پخش ندارد و این یعنی تمام مردم جهان از سرتاسر دنیا می‌توانند بدون پرداخت هزینه ای مسابقات تیم محبوب خود را تماشا کنند. اتفاقی که در صورت تحقق انقلابی در پخش زنده مسابقات ورزشی خواهد بود.

واکنش‌های متفاوت

همانطور که اشاره شد از زمان اعلام این رای واکنش های زیادی از سوی نهادها و باشگاه های مختلف به آن اتفاق افتاده که عمدتا هم در مخالفت با این پروژه بوده است. پس از آنکه مشخص شد هیچکدام از تیم‌های انگلیسی بخاطر قوانین دولت بریتانیا نمی‌توانند در این مستبقات حاضر باشند باشگاه های بزرگ این کشور هم بصورت رسمی عدم تمایل خود به حضور در این رقابت‌ها را اعلام کردند. جدیدترین مورد هم باشگاه آرسنال بود که پس از دیگر دو باشگاه لندنی تاتنهام و چلسی به سوپرلیگ پشت کرد. پیش‌تر منچسترسیتی و منچستریونایتد و لیورپول نیز واکنش منفی نشان داده بودند تا مشخص شود در انگلیس کسی از سوپرلیگ خوششان نمی‌آید. مورد بعدی مخالفت ها از ایتالیا و دو باشگاه اینتر و رم بود. اینتر جزو تیم‌های موسسان این تورنمنت بود اما حالا نراتزوری با انتشار بیانه ای رسمی اعلام کرد دلیلی برای حضور در این رقابت‌ها نمی‌بیند. هرچند دو قدرت دیگر ایتالیا یعنی یوونتوس و میلان تصمیم گرفتند فعلا موضع روشنی در این خصوص نداشته بایند. بخصوص بیانکونری که به خاطر عدم اعمال جریمه از سوی یوفا در تابستان مجبور به کناره گیری از این پروژه شد. تا بدین لحظه و با توجه به مخالفت صریح اکثر تیم های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی به نظر می رسد تمام امید این پروژه برای استارت به تیم های ایتالیایی باشد. هرچند برند رایشارت، مدیرعامل سوپرلیگ، در مصاحبه با ال‌چیرینگیتو، فاش ساخت که برخی مدیران باشگاه‌های بزرگ اروپایی که در ظاهر واکنش منفی به سوپرلیگ نشان داده‌اند با او تماس گرفته و در مورد جزئیات این رقابت‌ها گفت‌وگو کرده اند. رایشارت گفت که آنها فعلا از ترس یوفا سوپرلیگ را رد کرده‌اند ولی پس از اطمینان از سوددهی این پروژه و عدم جریمه از سوی نهادهای بین المللی به این رقابت ها خواهند پیوست. آنچه که مشخص شده اینست که با رای دادگاه عالی اروپا، فصل جدیدی به روی تیم های اروپایی گشوده شده است. اما اینکه این فرصت چقدر سودبخش است و آیا با این شرایط اصلا فرصتی برای انجام آن بوجود می‌آید یا خیر را زمان مشخص خواهد کرد.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها