رای آمار 4 ساله سرخ‌ها به نفع یحیی است
97062
پرسپولیس هنوز می‌تواند قهرمان شود!
01 دی 1402 11:39
آرش جعفری - بعضی از کارشناسان و حتی نویسندگان ورزشی عقیده دارند پرسپولیس محال است با این وضعیت و نیز داوری ها در لیگ برتر بیست و سوم   قهرمان شود ولی آمار و نتایج 4 ساله یحیی گل محمدی در پرسپولیس نشان می دهد این تیم نه تنها نسبت به فصول قبل عقب تر نیست بلکه جلوتر هم هست و  یکی از بخت های نخست قهرمانی به شمار می رود.  

روزنامه گل

آرش جعفری - بعضی از کارشناسان و حتی نویسندگان ورزشی عقیده دارند پرسپولیس محال است با این وضعیت و نیز داوری ها در لیگ برتر بیست و سوم قهرمان شود ولی آمار و نتایج 4 ساله یحیی گل محمدی در پرسپولیس نشان می دهد این تیم نه تنها نسبت به فصول قبل عقب تر نیست بلکه جلوتر هم هست و یکی از بخت های نخست قهرمانی به شمار می رود.

پرسپولیس در فصل جاری لیگ برتر باشگاه های ایران (1402-1403) با کسب 22 امتیاز از 12 بازی در رتبه پنجم قراردارد آن هم در حالی که یک بازی نسبت به سایر رقبا کمتر انجام داده است. پرسپولیس در 12 بازی انجام داده 6 برد کسب کرده ، 5 مساوی و یک باخت در کارنامه دارد. 15 گل زده و 8 گل هم دریافت کرده است. استقلال و سپاهان که دو رقیب اصلی پرسپولیس حساب می شوند به ترتیب 28 و 27 امتیاز کسب کرده اند و رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. البته سپاهان هم مثل پرسپولیس یک بازی کمتر انجام داده است.

البته ذکر این نکته لازم است که ار تیم پرسپولیس 1 امتیاز و از سپاهان 4 امتیاز به دستور حکم کمیته انضباطی کم شده است وگرنه سپاهان 31 امتیازی و پرسپولیس 23 امتیازی بودند.

حال با توجه به شرایط این روزهای جدول وقتی به کارنامه یحیی گل محمدی از لیگ نوزدهم که به پرسپولیس آمده متوجه می شویم پرسپولیس در چنین شرایطی قرار داشته و موفق شده که قهرمان شود پس باید گفت اوضاع آنقدرها هم که بعضی ها اعتقاد دارند بحرانی نیست.

پرسپولیس در طول ادوار لیگ های تخت جمشید، جام باشگاه های تهران ، لیگ آزدگان و همین لیگ برتر نشان داده که در اوضاعی بدتر از این نیز قراردادشته و لی در نهایت در پایان فصل قهرمان شده است.

پرسپولیس لیگ نوزدهم را با گابریل کالدرون آرژانتینی شروع کرد. شاگردان مرد آرژانتینی شروع پرنوسانی داشتند اما رفته رفته بهتر شدند. تیم کالدرون در پایان هفته دوازدهم 7 برد، یک مساوی و 4 باخت کسب کرده بود و با 12 گل زده و 6 گل خورده و کسب 22 امتیاز در رتبه پنجم جدول قراداشت. همه از این پرسپولیس برای قهرمانی نا امید بودند و جالب است بگویم خیلی از کارشناسان فوتبال در حوزه پرسپولیس عقیده داشتند این تیم در پایان فصل نهایتا سوم یا چهارم شود. اما کالدرون آرژانتینی در پایان نیم فصل اول تیمش را قهرمان کرد و بعد از ایران رفت .اما در ادامه یحیی گل محمدی که سکان هدایت تیم را به عهده گرفت، موفق شد پرسپولیس را با 67 امتیاز قهرمان کند. تیم دوم که استقلال بود با 14 امتیاز اختلاف یعنی 53 امتیاز در رتبه دوم ایستاد.این یعنی تیمی که کسی به آن امید نداشت و مانند امسال در رتبه پنجم بود در پایان قهرمان ایران شد. پس قهرمانی دراین فصل دور از دسترس نیست.

پرسپولیس در لیگ بیستم اوضاع بهتری نسبت به لیگ نوزدهم نداشت. شاگردان یحیی گل محمدی در پایان هفته دوازدهم با 7 برد و یک یاخت و 6 مساوی و کسب 21 امتیاز در رتبه سوم قرار داشتند. استقلال و سپاهان با 22 امتیاز به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرارداشتند اما پرسپولیس موفق شد که با 30 امتیاز قهرمان نیم فصل شود و در پایان فصل هم با زهم با 67 امتیاز قهرمان شود. سپاهان با 65 امتیاز اختلاف در رتبه دوم ایستاد. وقتی لیگ بیستم را با فصل جاری مقایسه می کنیم می بینیم پرسپولیس از خودش به لحاظ امتیازی عقب نیست وحتی یک امتیاز هم با کسر امتیاز جلوتر است اما رقبا بهتر از این تیم امتیاز گرفته اند ولی این پرسپولیس نشان داده مانند فصل گذشته که فاصله هفت امتیازی عقب بودن در جدول را جبران کرد و قهرمان شد بازهم می تواند این فاصله را جبران کند خصوصا اینکه 18 بازی تا پایان فصل دارد.

در لیگ بیست و یکم پرسپولیس نسبت به این فصل خیلی بهتر امتیاز گرفت ولی رقیب سنتی هم پابه پای این تیم حرکت می کرد و چه بسا در بعضی بازی ها هم بهتر نتیجه می گرفت. پرسپولیس در پایان هفته دوازدهم 7 برد 4 مساوی و یک باخت کسب کرده بود تا با 17 گل زده و 8 گل خورده و 25 امتیاز در رتبه دوم قرار بگیرد. استقلال با 28 امتیاز در رتبه نخست قراداشت . این رقابت تا پایان فصل هم ادامه داشت و در نهایت پرسپولیس با 5 امتیاز کمتر از رقیب خود یعنی 63 امتیاز در تبه دوم ایستاد و نایب قهرمان شد. استقلال در این فصل یک رکورد بی نظیر از خودش به جا گذاشت. شاگردان مجیدی در 30بازی که انجام دادند هرگز شکست نخوردند و این رمز قهرمانی این تیم بود.

پرسپولیس در لیگ بیست و دوم در پایان هفته دوازدهم 7 برد و 4 مساوی و یک باخت در کارنامه داشت و با 13 گل زده و 5 گل خورده و 25 امتیاز در صدر جدول قرار داشت. پرسپولیس این برتری را تا پایان نیم فصل حفظ کرد تا با 32 امتیاز قهرمان نیم فصل شود. اما در شروع نیم فصل دوم پرسپولیس امتیازات زیادی را از دست داد تا سپاهان که 5 امتیاز از این تیم عقب تر بود به یکباره 4 امتیاز جلو بیافتد و در هفته هفته مانده به پایان رقابت ها در تهران هم پرسپولیس را شکست داد تا این اختلاف 7 امتیاز شود. با این شکست و فاصله ایجاد شده همه سپاهان را قهرمان می دانستند . حتی رقیب سنتی یعنی استقلال هم از پرسپولیس جلو تر بود ولی با شروع سال جدید (1402) این پرسپولیس بود که فعل خواستن را صرف کرد و با 7 پیروزی پیاپی نه تنها امتیازات عقب افتاده را جبران کرد بلکه در پاین فصل با 66 امتیاز قهرمان شد. سپاهان هم با 65 امتیاز دوم شد.

وقتی آمار این چهار سال و نیز حداقل سه سال قبل آن یعنی 7 سال گذشته را نگاه می کنیم متوجه می شویم میانگین امتیاز قهرمانی در پاین فصل 65 تا 67 امتیاز است و در نیم فصل اول هم می توان با 30 تا 35 امتیاز قهرمان نیم فصل شد . پرسپولیس 3 بازی تا پایان نیم فصل دارد که می تواند با 9 امتیاز باقی مانده 31 امتیازی شود که امتیاز خوبی است. بنابراین پرسپولیس هنوز هم شانس قهرمانی دارد و این نشان داده که در روزهای سخت کارهای بزرگی می کند. البته بازهم ذکر این نکته لازم است که سپاهان و استقلال که دو رقیب اصلی پرسپولیس هستند در این فصل بهتر کار کرده اند اما این بدین معنی نیست که شکست ناپذیر باشند. همین سپاهان که این روزها خوب و پرگل برنده می شود در خانه خودش با 3 گل به ملوان باخته است و با نساجی هم مساوی کرده است. بنابراین اگر قرمز پوشان در نیم فصل دوم تیمشان در خط حمله تقویت کنند و نیز خط دفاع در نیم فصل دوم مانند فصل قبل هماهنگ تر عمل کند و در پوشش موفق تر باشند بازهم می توانند از رقیبان خود سبقت بگیرند و در نهایت نهمین قهرمانی خود در ادوار لیگ برتر را جشن بگیرند.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها