96709
دردسر عظیم
21 آذر 1402 09:49
اتفاق عجیب و ناگواری شب گذشته در سطح اول فوتبال فوتبال ترکیه رخ داد.  

روزنامه گل

مصطفی پیچکا - آنکاراگوچو و ریزه‌اسپور در هفته پانزدهم سوپرلیگ ترکیه به مصاف همدیگر رفتند اما این دیدار پس از پایان تبدیل به یک بحران در سطح کلی برای کشور ترکیه شده است. ماجرا از این قرار است که آنکاراگوچو در دقیقه ۱۵ بازی با گل اولیمپیو موروتان از حریفش جلو افتاد و نیمه اول را با برتری به پایان رساند؛ اما آنها در نیمه دوم با اخراج علی سووه ده نفره شدند. در جریان بازی بازیکنان و کادر فنی این تیم چندین بار به داور اعتراض کردند و از قضاوت او راضی نبودند. در دقیقه ۵+۹۰ ریزه‌اسپور هم ۱۰ نفره شد، اما دو دقیقه بعد موفق شدند گل مساوی را به ثمر برسانند و بازی با تساوی به پایان برسد. پس از سوت پایان بازی اعتراض عوامل آنکاراگوچو به حالیل اوموت ملر، داور، اوج گرفت. نیمکت تیم ناگهان به سمت او هجوم بردند و در جریان این اعتراض فاروک کوجا، رئیس باشگاه که به زمین آمده بود مشت محکمی را به زیر چشمش زد. پس از این ضربه داور نقش بر زمین شد و چند نفر دیگه هم با لگد به سر او صربه زدند. بازیکنان دو تیم به دور او حلقه زدند و از این داور نگون‌بخت محافظت کردند. رئیس باشگاه نیز توسط حاضران از صحنه دور شد. وقتی داور دوباره بر روی پاهایش ایستاد مشخص شد که زیر چشمش به شدت دچار آسیب‌دیدگی شده است. پس از این نیروهای امنیتی نیز سریعآ به زمین رفتند و داور را تا رختکن همراهی کردند.

بحرانی با ابعاد جهانی

ماجرای حمله به داور بازی آنکاراگوجو و ریزه اسپور حالا به یک بحران در فوتبال و حتی کشور ترکیه تبدیل شده است. پس از اتفاقات رخ داده دادستانی پایتخت ترکیه دستور بازداشت کوجا را صادر کرد و او که سابقه حمله قلبی دارد در بیمارستان تحت نظر پلیس است تا راهی بازداشتگاه شود. دادستانی آنکارا اعلام کرده است حکم بازداشت چند نفر دیگر هم صادر شده است. این افراد که از نزدیکان رئیس باشگاه آنکاراگوجو هستند، در جریان این اتفاق به سر داور بازی لگد زدند و در این حمله شریک جرم بوده اند. گفته می شود کوجا در اولین اظهاراتش ضمن ابراز پشیمانی، گفته در پایان بازی بسیار عصبانی بوده و کنترل خود را از دست داده است و اصلا به خاطر ندارد که بعد از سوت پایان بازی، چه کرده است. اما این اتفاقات به خبرگزاری های معتبر دنیا نیز رسیده است. پس از محکوم کردن این حرکت از سوی باشگاه های بزذگ سوپرلیگ مانند فنرباحچه ، گالاتاسارای و بشیکتاش، خبرگزاری های معتبر اروپایی مانند مارکا، بیلد و دیلی استار به این اتفاق ناگوار پرداختند. کار تا جایی پیش رفت که حتی پای رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان نیز به این قضیه باز شد و او بیانیه‌ای در محکوم کردن این اتفاق صادر کرد.

تعلیق بازی‌ها

به گزارش NTV، مهمت بویوک اکشی، رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه بعد از پایان جلسه فوری که برای بررسی این اتفاق در محل ساختمان فدراسیون تشکیل شده بود (حدود ساعت 2 بامداد به وقت تهران)، برابر دوربین شبکه های تلویزیونی قرار گرفت. او ضمن همدردی با ملر و محکوم کردن حمله به داوران فوتبال، اعلام کرد بازی های لیگ فوتبال ترکیه تا اطلاع ثانوی تعلیق شده و هیچ بازی در سطح حرفه ای برگزار نخواهد شد. این در حالی است که یک ساعت قبل از این جلسه، خبری منتشر شده بود و برخی رسانه های ترکیه اعلام کرده بودند داوران ترک تصمیم گرفته اند اعتصاب کنند و در بازی های هفته آینده سوپرلیگ ترکیه وارد زمین نخواهند شد.

حال داور چگونه است؟

حالیل اوموت ملر، داور معروف ترکیه بعد از این اتفاق به سرعت به بیمارستان منتقل شد. طبق اعلام پزشکان، او دچار شکستگی استخوان گونه شده و آزمایشات لازم صورت گرفته تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود. در ضمن او احتمالا تا ۲۴ ساعت در بیمارستان تحت نظر خواهد بود؛ چرا که با توجه به ضربات متعددی که به سر او وارد شده احتمال ضربه مغزی هم وجود دارد. برخی شنیده ها حاکی از این است که ملر در بیمارستان به همراهان خود گفته قصد دارد با داوری خداحافظی کند و دیگر در مسابقات فوتبال به عنوان داور حضور نخواهد داشت. آن هم درحالیکه که او یکی از امیدهای ترکیه برای حضور در مسابقات یورو 2024 آلمان است.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها