تراژدی تیم های ایرانی مقابل عربستانی
96484
6 بازی، 5 باخت و یک مساوی
15 آذر 1402 15:47
اگر بگوییم تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا قافیه را به تیم های عربستانی بدجور باختند سخنی به گزافی نگفته ایم. سه تیم فوتبال پرسپولیس، سپاهان و نساجی نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا بودند که درمرحله گروهی در دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم های عربستانی قرار گرفتند که نتایج بسیار ضعیفی کسب کردند.

روزنامه گل

آرش جعفری - اگر بگوییم تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا قافیه را به تیم های عربستانی بدجور باختند سخنی به گزافی نگفته ایم. سه تیم فوتبال پرسپولیس، سپاهان و نساجی نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا بودند که درمرحله گروهی در دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم های عربستانی قرار گرفتند که نتایج بسیار ضعیفی کسب کردند.

تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در 6مسابقه‌ای که مقابل حریفان عربستانی در مرحله گروهی فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفتند، هرگز موفق نشدند رنگ پیروزی را ببینند!

همانطور که می دانید به غیر از رقابتی که باعربستان در رده فوتبال ملی و نیز مناسبات سیاسی داریم در رده باشگاهی هم تیم های باشگاهی فوتبال ایران و عربستان از گذشته تا کنون رقابتی نزدیک در عرصه جام باشگاه های آسیا که بعد به لیگ قهرمانان آسیا تغییر نام داد دارند. در این رقابت حساس که بعضی اوقات با حاشیه همراه بوده است، گاهی کفه ترازو به سود تیم های باشگاهی عربستان بوده و گاهی هم به نفع باشگاه های ایرانی سنگینی کرده است.

اما حکایت امسال لیگ قهرمانان آسیا در مرحله گروهی نسبت به فصول قبل بسیارمتفاوت بود، چرا که تیم‌های عربستانی ستاره‌های برتر فوتبال دنیا مثل رونالدو، نیمار، بنزما، مانه، فرمینوو.... را جذب کردند، اما درمقابل تیم‌های ایرانی مثل همیشه نه تنها نتوانستند بازیکنان خوب خارجی جذب کنند بلکه در یک حرکت عجیب از سوی فدراسیون فوتبال که بیشتر به خودزنی شبیه بود درگیر سقف بودجه و مسائلی از این دست شدند تا با دست بسته به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا بروند، که حاصل این تصمیمات و تغییرات باختن قافیه به تیم‌های فوتبال عربستانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود.

تیم‌های فوتبال پرسپولیس، سپاهان و نساجی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 24-2023 به ترتیب با تیم‌های النصر، الاتحاد و الهلال عربستان هم‌گروه شدند که در این بین پنج بازی با آنها برگزار کردند و یک دیدار سپاهان - الاتحاد در اصفهان هم برگزار نشد و کنفدراسیون فوتبال آسیا رأی به پیروزی 3 بر صفر الاتحاد در آن بازی داد. صرف نظر از آن بازی در پنج مسابقه برگزارشده بین تیم‌های باشگاهی ایران و عربستان سهم تیم‌های کشورمان تنها یک تساوی بود و در چهار بازی نیز تن به شکست دادند، که اگر کلی بخواهیم حساب کنیم چون در جدول مسابقات ثبت شده است ، در 6 دیدار 5 شکست و یک تساوی حاصل کار تیم های پرسپولیس و سپاهان و نساجی بود.

سپاهان و نساجی در دیدارهای رفت و برگشت در اصفهان و تهران بازنده مطلق بودند و پرسپولیس هم بعد از باخت به النصر درتهران در عربستان موفق شد النصری را که از قبل صعود کرده بود را با تساوی بدون گل متوقف کند تا حداقل در هر 6 دیدار بازنده نباشیم.

در این 6بازی که در 5 بازی با باخت تیم های ایرانی همراه شد ایرانی ها فقط 2 گل موفق شدند به حریفان عربستانی خود بزنند. یکبار نساجی و یک بار هم سپاهان که هرد دوتیم در بازی برگشت که نتیجه اش برای تیم های عربستانی تاثیری نداشت موفق به گلزنی شدند. پرسپولیس هم در دو دیدار رفت و برگشت در مقابل 2 گلی که دریافت کرد موفق نشد گل بزند! نکته جالب توجه اینکه تیم پرسپولیس که قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران است در دو بازی مقابل النصر که در یکی از آنها حریفش نزدیک به 90 دقیقه 10 نفره بازی کرده، موفق به گلزنی نشده است.

این یک طرف قضیه بود چون همانقدر که در گلزنی ضعیف بودیم در خط دفاعی هم ضعیف ظاهر شدیم و در مجموع با توجه به حکم کمیته انضباطی آسیا (نتیجه 3 برصفرشدن سپاهان مقابل التحاد در اصفهان) 12 بار دروازه تیم های ایرانی مقابل الهلال ، النصر و الاتحاد باز شد تا کارنامه ضعیف ایرانی ها مقابل عربستانی ها بیشتر به چشم بیاید.

با این حساب باید بگویم از 18امتیاز ممکنه که در این دیدارها قرار بود بین تیم های عربستانی و ایرانی تقسیم شود، سهم ایرانی ها فقط یک امتیاز بود و سهم تیم های عربستانی 16 امتیاز !

متاسفانه در این سال ها نتایج خوبی مقابل تیم های عربستانی حتی در رده ملی نگرفته ایم و وقتی به بازی های گذشته هم نگاه می کنیم موفقیت های تیم های ایرانی تک و توک بوده است هرچقدر در اداور گذشته نتایج مقابل تیم های عربستانی به نفع ایرانی ها بود و حتی در رده ملی هم عربستان حرفی برای گفتن مقابل تیم ملی ایران نداشت و حتی در پاره ای از اوقات در سال های دورتر ایران باتیم دومش مقابل عربستان قرار می گرفتتن حالا بعداز گذشت سال ها متاسفانه همه چیز برعکس شده است و دیگر از آن ابهت و قدرت مقابل تیم های عربستانی چه در رده باشگاهی و چه ملی خبری نیست. به قول معروف برای فوتبال ملی و باشگاهی ایران زنگ خطر از مدت‌ها پیش به صدا درآمده و با این نتایج کسب شده صدای آن بلند تر هم شده است. فعلاً گوی و میدان را به رقبای عربستانی واگذار کردیم و اگر نخواهیم راه حلی برای آن پیدا کنیم چه بسا اوضاع بدتر هم خواهد شد. امیدواریم فدراسیون فوتبال ایران و متعاقبا باشگاه های ایرانی برای رهایی از این بن بست راه حلی پیدا کند تا بیشتر از این آبروریزی نشود.

#پیج رسمی روزنامه گل #آرش جعفری #سپاهان #نساجی مازندران #پرسپولیس
تازه ترین خبرها