آمار و ارقام ناامیدکننده از مهاجم ایرانی پورتو
96105
طارمی نم کشید!
06 آذر 1402 11:03
سکه مهدی طارمی این روزها دو‌رو دارد؛ یک رو مربوط به درخشش او در تیم ملی است که باعث شده طارمی به مؤثرترین بازیکن دوران امیر قلعه‌نویی تبدیل شود و روی دیگر هم افول عجیب و غریب این مهاجم در تیم باشگاهی‌اش یعنی پورتو است.

روزنامه گل

سکه مهدی طارمی این روزها دو‌رو دارد؛ یک رو مربوط به درخشش او در تیم ملی است که باعث شده طارمی به مؤثرترین بازیکن دوران امیر قلعه‌نویی تبدیل شود و روی دیگر هم افول عجیب و غریب این مهاجم در تیم باشگاهی‌اش یعنی پورتو است. طارمی که به تازگی طعم نیمکت‌نشینی در پورتو را هم چشیده، بامداد شنبه نیز در جریان برتری 4بر صفر تیمش مقابل مونتالگره دسته دومی 90دقیقه تمام روی نیمکت نشست، هرچند در این مورد ممکن است انرژی او برای دیدار دوشنبه‌شب با بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا ذخیره شده باشد. هر چه هست شاید با ابزار آمار و ارقام بهتر بتوان ضعیف‌ترین فصل طارمی از زمان حضورش در فوتبال اروپا را تجزیه و تحلیل کرد. کافی است در بعضی آیتم‌ها، عملکرد او را با فصل قبل مقایسه کنیم.

افزایش 300دقیقه‌ای انتظار گل

طارمی فصل گذشته در تمامی مسابقات 3822دقیقه برای پورتو بازی کرد که ماحصل آن به ثمر‌رساندن 31گل و ارسال 14پاس گل بود. این یعنی مهاجم ایرانی پورتو به‌طور میانگین هر 123دقیقه یک گل زده بود و هر 85دقیقه یک گل زده یا یک پاس گل داده بود. این آمار به‌معنای واقعی کلمه درخشان است اما امسال اثری از آن درخشندگی در کارنامه مهدی به چشم نمی‌خورد. طارمی تا این لحظه از فصل جاری، در تمامی مسابقات 1251دقیقه برای پورتو بازی کرده که در این مدت 3گل زده و 3پاس گل ارسال کرده است. به روایت روشن‌تر، طارمی امسال هر 417دقیقه یک گل زده و هر 208دقیقه یک گل زده یا یک پاس گل داده است. ساده و خلاصه‌اش این است که انتظار برای گلزنی طارمی در تیم باشگاهی‌اش، امسال حدود 300دقیقه نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده است.

کاهش چشمگیر تأثیرگذاری

اجازه بدهید از یک منظر دیگر هم به ماجرا نگاه کنیم و سراغ مقایسه وابستگی پورتو به طارمی در این فصل و فصل گذشته برویم. شاید باورکردنی نباشد اما فصل گذشته طارمی سومین فوتبالیست برتر لیگ پرتغال از نظر وابستگی تیم به یک بازیکن بود. پورتو پارسال با زدن 73گل نایب‌قهرمان لیگ پرتغال شد و این در حالی است که طارمی به تنهایی 22گل برای تیمش زد. این یعنی او بیش از 30درصد گل‌های پورتو را به ثمر رساند و بعد از 2بازیکن از ژیل‌ویسنته و بواویشتا، در رده سوم جدول وابستگی یک تیم به یکی از مهره‌هایش قرار گرفت. فکر می‌کنید امسال وضع طارمی در این مورد چطور است؟ او در همین جدول در رده چهل‌وپنجم قرار گرفته است. کلا وضع خط حمله پورتو در فصل جاری اسفبار است و این تیم طی 11بازی فقط 15گل به ثمر رسانده. از این 15گل هم 2گل سهم مهدی طارمی بوده است؛ یعنی 13درصد. این نزول 42پله‌ای به وضوح نشان می‌دهد که نقش و اثرگذاری طارمی در پورتو کاهش یافته و به این ترتیب تصمیم سرجیو کونسیسائو برای تعویض‌های پرشمار مهدی یا نیمکت‌نشینی او توجیه فنی و منطقی پیدا می‌کند.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها