لیگ جزیره در انتظار نخستین قربانی
95898
صبح فردا اخراجی مربی!
01 آذر 1402 12:20
همه چیز به طرز نگران کننده ای آرام به نظر میرسد؛ بسان آتشی زیر خاکستر، طغیانی ناگهانی یا آرامشی قبل از طوفان.فصل گذشته 14 نفر از سرمربیان لیگ جزیره شغلشان را از دست داده و در میانه راه برکنار شدند. حالا اما علیرغم گذشت یک سوم از کل فصل، هنوز هیچ اخراجی اتفاق نیافتاده است.

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - همه چیز به طرز نگران کننده ای آرام به نظر میرسد؛ بسان آتشی زیر خاکستر، طغیانی ناگهانی یا آرامشی قبل از طوفان.فصل گذشته 14 نفر از سرمربیان لیگ جزیره شغلشان را از دست داده و در میانه راه برکنار شدند. حالا اما علیرغم گذشت یک سوم از کل فصل، هنوز هیچ اخراجی اتفاق نیافتاده است. هرچند هنوز به بهترین موسم جابجایی ها نرسیده ایم و احتمال وقوع طوفان تغییرات در پنجره نقل و انتقالات ژانویه منتفی نیست؛ بااینحال این میزان از ثبات غیر عادی تر از آنست که نادیده گرفته شود. به راستی کدام واقعیت یا الزام سبب این صبوری و رواداری شده است؟

البته که کناره گیری «جولن لوپتگی» از «وولوز» آنهم کمی قبل از آغاز فصل یک مورد متفاوت است. او ظاهرا در اعتراض به محدودیت های مالی؛ باشگاه را ترک کرد؛ هرچند برخی ناظران وسوسه نشستن بر نیمکت «الاتحاد عربستان» را دلیل اصلی این تصمیم دانسته اند. هرچه که هست سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا یک آلترناتیو جدی برای همه سرمربیان در آستانه برکناری خواهد بود. «گری اونیل» به عنوان جانشین «لوپتگی» موفق عمل کرده و علیرغم محدودیت های مالی پیش گفته « وولور همپتون» را در رده دوازدهم جدول حفظ کرده است. این در حالیست که آنها قربانی سه پنالتی بسیار مشکوک شده و امتیازات با اهمیتی را از دست داده اند. امتیازهایی که «گرگ ها» را تا نیمه بالای جدول ارتقاء می داد.

در فصل گذشته و تا تعطیلات بین المللی نوامبر شش مربی از کار برکنار شده بودند.«اسکات پارکر» در حالی پس از شکست خرد کننده (9-0) در مصاف با «لیورپول» از «بورنموث» اخراج شد که ظاهرا سقوط به دسته پایین تر را اجتناب ناپذیر می دانست؛ هرچند سرمربی جایگزین(گری اونیل) به راحتی تیم را در لیگ برتر حفظ کرد. «توماس توخل» آلمانی قربانی اختلاف نظر عجیب و هنوز مبهم باقی مانده اش با یکی از مالکان تازه رسیده باشگاه «چلسی» موسوم به «تاد بوهلی» شد و «گراهام پاتر» «برایتون را ترک کرد تا جایگزین او شود.( البته پاتر هم لیگ را به پایان نبرد و قبل از پایان فصل به جمع اخراجی ها پیوست.) بعدتر «برونو لاگه» از «وولوز»؛ «استیون جرارد» از « استون ویلا» و «رالف هاسنهوتل» از «ساتهمپتون» نیز قربانی نتایج ناامید کننده ابتدای فصل شدند. اگر سه برکناری نخست ریشه در تغییر مالکیت « چلسی» و «بورنموث» داشت؛ اما دست کم سه سرمربی دیگر به سبب کسب نتایج دور از انتظار و لبریز شدن صبر تصمیم سازان باشگاه متبوع شان اخراج شده بودند.

اینکه در حال حاضر هیچ کدام از باشگاه های لیگ برتری به انجام تغییرات تن نداده و حتی به این فرآیند نزدیک هم نشده اند؛ احتمالا تا حدی ریشه در ناکارآمدی قریب به اتفاق جایگزینی های پر تعداد فصل گذشته داشته است. در واقع «لیدز یونایتد»، «لستر سیتی» و «ساتهمپتون» علیرغم دو بار تغییر در کادر فنی نتوانستند از کابوس سقوط رهایی یافته و در لیگ برتر ابقا شوند.

از طرف دیگر شاید هر کدام از بیست باشگاه لیگ برتری از وضعیت خود رضایت نسبی داشته و یا بنا به دلایلی فعلا اعمال تغییر را به صلاح ندانسته است. «چلسی» و «منچستر یونایتد» به وضوح از حد انتظار پایین تر بوده اند؛ بااینحال بنظر میرسد«مائوریسیو پوچتینو» به آرامی در حال نظم بخشیدن به باشگاه لندنی است. «شیاطین اولدترافورد» هم اگرچه با ارائه نمایشی ضعیف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف شده اند؛ اما چهار بازی از پنج بازی لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشته اند. احتمالا هرگونه تغییری در «منچستر» موکول به خریداری سهام باشگاه بوسیله «سر جیم رتکلیف» خواهد بود. حضور مالکان جدید؛ غالبا به معنای تغییر در کادر فنی است و در آستانه تغییرات مالکیتی؛ اعمال تغییرات چندان منطقی بنظر نمیرسد.

«برنلی»دیگر باشگاهیست که انتظارات را برآورده نکرده است.آنها فصل گذشته را با صعود مقتدرانه از «چمپیونشیپ» به پایان رساندند. حالا اما با کسب تنها 4 امتیاز از 13 بازی در منتهی الیه پایانی جدول ایستاده اند. بااینحال «وینسنت کمپانی» کماکان به سبب ایجاد تحول در تیم و کسب نتایج درخشان در فصل گذشته مورد وثوق صاحبان باشگاه بوده و هنوز اعتبارش را از دست نداده است.

«شفیلد یونایتد» و «لوتون» ؛ به عنوان دو باشگاه تازه صعود کرده دیگر؛ اوضاع چندان مناسبی ندارند. آنها اگرچه با توجه به قلت منابع مالی انتظار چنین روزهایی را داشته اند؛ بااینحال بعید نیست که در هفته های پیش رو بختشان را آزمایش کرده و با سرمربیان جدید به دنبال روزگار بهتری باشند. در حال حاضر اما «پل هکینگباتم» و «راب ادواردز» به کارشان ادامه خواهند داد. واقعیت اینست که هر تیم شاهد بهبود نسبی در نتایج اخیرشان بوده اند و «شیفیلد» در دو نبرد آینده به مصاف «بورنموث» و «برنلی» انتهای جدولی خواهد رفت.

از سوی دیگر «بورنموث» پس از برکناری جسورانه «اونیل» و به خدمت گرفتن «آندونی ایرائولا» انتظار روزهای به مراتب بهتری را داشته اند. البته آنها جز شکست انتقاد برانگیز سه بر صفر در مقابل «اورتون»، نتایج فاجعه باری نداشته اند و بیش از همه قربانی قرعه دشوار هفته های آغازین لیگ جزیره بشمار می آیند.

هر کسی دیر یا زود صحنه را ترک کرده و هر شروعی با پایانی همراه خواهد شد. غالبا رسم بر اینست که هر بحرانی با تغییر سرمربی پاسخ داده میشود. بااینحال هنوز معلوم نیست که قربانی قریب الوقوع چه کسی خواهد بود. واقعیتی که دست کم تا روزگار رسمیت یافتن مالکیت «رتکلیف» در « منچستر یونایتد» پر ابهام باقی خواهد ماند.

#پیج رسمی روزنامه گل
تازه ترین خبرها