آن‌هایی که بعد از باخت به تیم درجه 3 هم معذرت نخواستند، از عبدی یاد بگیرند
95790
فنونی زاده : پروین بزرگ من است و از حرفش ناراحت نشدم !
29 آبان 1402 09:53
آرش جعفری  - مدافع سابق ملی‌پوش پرسپولیس عقیده دارد تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا با هر نتیجه‌ای باید تغییر کند و پیرمردهای 30 سال به بالا  برای همیشه از تیم ملی بروند.

روزنامه گل

آرش جعفری - مدافع سابق ملی‌پوش پرسپولیس عقیده دارد تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا با هر نتیجه‌ای باید تغییر کند و پیرمردهای 30 سال به بالا برای همیشه از تیم ملی بروند. مرتضی فنونی زاده مدافع سابق و ملی‌پوش پرسپولیس ابتدا با صحبت در مورد تیم ملی و اینکه بازی با ازبکستان شاگردان قلعه‌نویی تازه محک خواهند خورد گفت: تیم ملی تاکنون با یک تیم گردن‌کلفت بازی نکرده تا محک جدی بخورد. از سوی دیگر بیش از 80 درصد این تیم بالای 30 سال سن دارند و به عقیده من این برای تیم ملی یک معضل است. موضوع دیگری که باید درباره آن صحبت کنم این است که تیم ملی در دو تورنمنت مختلف می‌خواهد به میدان برود. ابتدا باید در جام ملت‌ها به میدان برود که نیم توان تیم را برای این رقابت‌ها جوان کرد و برای همین باید با همین ترکیب به میدان برود و امیدوارم که موفق شود. اما تورنمنت بعدی جام‌جهانی است که بازی‌های مقدماتی آن شروع‌شده و من عقیده دارم که برای حضوری هرچه بهتر در این رقابت‌ها باید تیم ملی پوست‌اندازی کند و بازیکنان جوان جای بازیکنان پیر را بگیرند و من فکر می‌کنم تیم ملی در پایان جام ملت‌ها هر نتیجه‌ای بگیرد بیش از 70 درصد این تیم باید بروند و جا را برای جوان‌ترها باز کنند.

اما در مورد بازی با هنگ‌کنگ باید بگویم که اگر با یک تیم لیگ دسته یکی هم به مصاف این تیم می‌رفتیم بازهم برنده می‌شدیم. اما بازی با ازبکستان خیلی فرق می‌کند . این تیم یک تیم درجه‌یک آسیایی است و در تاشکند می‌تواند ما را اذیت کند و درواقع همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم این بازی نخستین بازی مهم قلعه‌نویی و شاگردانش خواهد بود، تا تیم محک جدی در یک دیدار رسمی و مهم بخورد. البته این را هم اضافه کنم تیم ازبکستان درجه‌یک است نه ممتاز چون تیم‌های ژاپن و کره و حتی استرالیا در رده ممتاز قرار می‌گیرند و تیم‌هایی مثل ما و عربستان و... درجه‌یک آسیایی هستیم.

فنونی زاده در پاسخ به این سؤال که جوان شدن تیم ملی باید در یک پروسه بلندمدت باشد تا ضربه نخورند یا نه گفت: یله من هم‌عقیده دارم که به‌یک‌باره نباید تیم جوان شود ولی نه اینکه شما بازیکن‌های 35 و 36 ساله به تیم دعوت کنید و تیم را پیرتر کنید. امید ابراهیمی پسر خوبی است و دو جام‌جهانی هم برای ما بازی کرده است اما الان باید جایش را به یک بازیکن جوان خوب بدهد. زمان ما وقتی بازیکن به سن 29 و 30 سالگی می‌رسید باید می‌رفت و جای خودش را به جوان‌ترها می‌داد و حتی من یادم است علی آقا پروین می‌گفت که اگر زرنگی برو داخل باشگاه ا 40 سالگی بازی کن چراکه تیم ملی جای پیرمردها نیست. شما نگاه کنید الان سپاهان در خط هافبک خود بازیکنان جوانی چون کریمی و حسین نژاد را بازی می‌دهد و به آن‌ها اعتماد کامل دارد. مربی سپاهان مربی بزرگی است و فوتبال را خوب می‌داند برای همین بدون تحقیق بازیکن را بازی نمی‌دهد و در ادامه از اعتماد به جوانان جواب می‌گرفته است. ای‌کاش امیر قلعه‌نویی هم همین کار را می‌کرد.

فنونی زاده در ادامه در مورد تیم نوجوانان و صعود این تیم به مرحله حذفی گفت: ابتدا باید موفقیت تیم نوجوانان را به حسین عبدی و بچه‌های خوب این تیم تبریک بگویم. خیلی خوب کارکردند . این تیم عالی است و من وقتی قبل از این مسابقات سر تمرینشان رفتم به حسین عبدی گفتم تیم فوق‌العاده‌ای داری و باید این تیم را خودت تا رده امیدها حفظ کنی تا بعد از مدت‌ها به المپیک برویم. حسین عبدی مربی بسیار خوب و کار بلدی است که از دانش روز بهره می‌برد و نیز به زبان انگلیسی بسیار مسلط است و همین باعث می‌شود علم روز فوتبال را بهتر از سایرین فرابگیرد. از سوی دیگر باید بگویم او علاوه بر اینکه مربی بادانشی است مربی بااخلاقی هم هست. شما نگاه کنید او بعد از بازی با انگلیس که بسیار هم خوب بازی کرد اما به خاطر باخت خفیف مقابل دوربین‌های تلویزیونی بابت این نتیجه عذرخواهی کرد ولی بعضی دوستان در تیم‌های دیگر حتی بعد از باخت در مقابل تیم درجه سوم آسیایی و حذف از مسابقات عذرخواهی نکرد ! ای‌کاش همه از حسین عبدی یاد بگیرند. اما در مورد بازی با مراکش باید بگویم که ای‌کاش با اسپانیا بازی می‌کردیم. ترس بچه‌ها بعد از بازی با برزیل و انگلیس ریخته و نوع بازی با تیم‌های بزرگ را به‌خوبی بلد بودند اما تیم مراکش دقیقاً مثل تیم خودمان است و همین کار را به نظر من سخت‌تر می‌کند. مراکشی‌ها بااینکه سن کمی دارند بیشترشان لژیونر هستند و همین باعث می‌شود بازی سختی را در پیشرو داشته باشیم. اما با تمام این اوصاف من عقیده دارم می‌توانیم با شکست مراکش به مرحله بعد صعود کنیم.

فنونی زاده که نمی‌خواست در مورد پرسپولیس صحبت کند گفت: علی آقا گفتند که تا بازی با النصر درباره پرسپولیس حرف نزنیم. برای همین من را در این خصوص معاف کنید. البته این را بگویم اسم پرسپولیس برای من از هر چیزی مهم‌تر است اما برای اینکه روحیه بچه‌ها خراب نشود وظیفه من و سایر پیشکسوتان هم حمایت از پرسپولیس است فعلاً درباره تیم صحبت نمی‌کنم.

فنونی زاده در مورد اینکه از حرف‌های علی پروین ناراحت شده یا نه گفت: پروین بزرگ‌تر من است او حکم پدر من را دارد چرا باید از حرف او ناراحت شوم. اصلاً ناراحت نشدم. علی آقابزرگ همه ما است و برای همین هرچه بگوید گوش می‌کنیم. یحیی هم دوست خوب ماست و اگر حرفی زدیم به خاطر پرسپولیس بوده است.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها