سرمایه گذاری شاهین ها به فوتبال ختم نمی شود
93420
عربستان منهای فوتبال
22 آبان 1402 14:52
با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان بسیاری از قوانین در عربستان دچار تغییرات گسترده ای شده اند،آنچه که شامل گواهینامه گرفتن و ورود زنان به استادیوم های فوتبال بود. بن سلمان اما برای تغییرات دو مرحله داشت،مرحله اول که با موفقیت انجام شد،او به سراغ اجرای مرحله دوم رفت. آنچه که ورزش این کشور را دچار دگرگونی بسیاری کرد.

روزنامه گل

امیررضا همایون - با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان بسیاری از قوانین در عربستان دچار تغییرات گسترده ای شده اند،آنچه که شامل گواهینامه گرفتن و ورود زنان به استادیوم های فوتبال بود. بن سلمان اما برای تغییرات دو مرحله داشت،مرحله اول که با موفقیت انجام شد،او به سراغ اجرای مرحله دوم رفت. آنچه که ورزش این کشور را دچار دگرگونی بسیاری کرد.

اقدام اصلی سعودی ها برای تغییرات ورزشی در این کشور پس از جام جهانی 2022 قطر آغاز شد،جایی که سران النصر و مهمتر از آن عربستان تصمیم گرفتند،با ارائه یک پیشنهاد اغوا کننده کریس رونالدو فوق ستاره پرتغالی وقت منچستریونایند را به مرسول پارک ریاض بیاورند. اتفاقی که پس از کش و قوس های فراوان رخ داد و رونالدو به عربستان آمد. آنچه نشان از یک اتفاق بزرگتر داشت. پس از آن و در پنجره تابستانی نقل و انتقالات فوتبال جهان عربستانی ها بازیکنان بزرگی نظیر کریم بنزما و نیمار را به کشورشان آورده اند. برنامه پایانی محمد بن سلمان برای فوتبال این کشور اما آوردن یک سرمربی بزرگ خارجی برای تیم مردان و کسب امتیاز میزبانی جام جهانی فوتبال بود. اتفاقات بزرگی که تا چند ماه پیش برای سعودی ها شبیه یک رویا بود اما حالا آنها هم روبرتو مانچینی سرمربی قهرمان جام ملت های فوتبال اروپا در سال 2020 میلادی را روی نیمکت تیمشان دارند و هم امتیاز میزبانی جام جهانی 2034 را در جیبشان دارند.

بسیاری اما تصور می کنند سرمایه گذاری های این کشور تنها به حوزه فوتبال محدود می شود. اگر شما هم همچین باوری دارید ادامه مطلب را بخوانید تا از اشتباه خارج شوید. عربستانی ها رویای بزرگتری از میزبانی جام جهانی فوتبال در سر دارند.آنها می خواهند امتیاز میزبانی بازی های المپیک تابستانی را بدست آورند. بخصوص حالا که قطر در حال برنامه ریزی برای میزبانی از یک دوره بازی های المپیک است. به همین خاطر سران عربستان علاوه بر سرمایه گذاری در فوتبال به منهای فوتبال هم توجه ویژه ای دارند. سعودی ها به خوبی می دانند برای جلب نطر کمیته بین الملی المپیک برای اهدای میزبانی یک دوره المپیک رویدادهای منهای فوتبال را به خوبی میزبانی کنند. اتفاقی که آنها درحال رقم زدن آن هستند. به طور مثال این کشور میزبان جام باشگاه های هندبال جهان در شر دمام بود. رقابت هایی که باعث شد بسیاری از ستاره های دنیای هندبال مانند نیکولا کاراباتی فرانسوی به آسیا سفر کنند. جالب اینکه شاهین های صحرا میزبان دو تورنمنت مهم تنیس مردان هم تا پایان سال جاری میلادی خواهند بود. آنها ابتدا میزبان تورنمنت ستارگان نسل آینده تنیس جهان در ریاض خواهند بود و در روزهای پایانی ماه دسامبر و سال 2023 هم میزبان تورنمنت ستارگان تنیس هستند. رقابت هایی که علاوه برتزریق گردشگر به این کشور درآمد هایی بسیاری را هم به عربستان می رساند.

پروژه های شکست خورده

عربستان یکی از بهترین پیست های خیابانی فرمول یک جهان را دارد. پیستی که با سنگاپور برابری می کند.زمستان 2023 سران این کشور تصمیم گرفتند به واسطه صندوق سرمایه گذاری عربستان امتیاز رقابت های فرمول یک را خریداری کنند. پیسشنهادی که تا مدت ها این کشور را به صدر رسانه های ورزشی و غیر ورزشی جهان برده بود و در نهایت با مخالفت رئیس فدراسیون اتومبیل رانی موسوم به فیا و کمیته رقابت ها این پروژه با شکست مواجه شود و حداقل در حال حاضر منتفی شود. با این حال اما عربستان میزبان یکی از گرند پری های فرمول یک است. مسابقه ای که هرساله اوایل فصل و در ماه مارچ در پیست خیابانی جده برگزار می شود. به هرحال به نظر می رسد بن سلمان از این پیشنهاد منصرف نشود و بازهم برای خرید فرمول یک در سال های آینده اقدام کند.

غیرممکن ممکن می شود؟

طبق اعلام شورای المپیک آسیا امتیاز میزبانی بازی های آسیایی زمستانی در سال 2029 میلادی،یک سال پیش از پایان سند 2030 به شهر تروجنا عربستان واگذار شد. رسیدن میزبانی این بازی ها به عربستان باتوجه به شرایط آب و هوایی این کشور غیر منتظره بود،حالا باید دید سعودی ها می توانند پس از چین که المپیک زمستانی 2022 را با آوردن دستگاه های برف ساز برگزار کرد،به خوبی میزبانی کنند یا اینکه اتفاقات دیگری رخ می دهد. البته باید گفت باتوجه به اتفاقات عجیبی که سران این کشور در طول یک سال گذشته رقم زده انذ،بعید نیست این غیر ممکن را هم ممکن کنند.

سرمایه گذاری بزرگ در دنیای راکت

ورزش تنیس یکی از جذاب ترین و پول ساز ترین رشته های منهای فوتبال است. مسابقاتی که عربستان درحال سرمایه گذاری بزرگ روی آن است. طبق اعلام نشریه تایمز چاپ لندن این کشور درحال مذاکره با انجمن تنیس بازان مردان جهان (ATP) برای کسب میزبانی یک تورنمنت مسترز مردان که پس از گرند اسلم ها بیشترین امتیاز را دارد،است. طبق برنامه فصل از استرالیا و تور بریزبن و آدیلاید آغاز می شود اما عربستان قصد دارد با اضافه کردن یک مسترز دیگر به فصل دنیای تنیس مردان را از غرب آسیا شروع کند. اتفاقی که به نظر می رسد در صورت توافق با مخالفت شدید تنیس بازان روبرو شود،چراکه بازیکن های دنیای راکت به خاطر اختلاف ساعت استرالیا با سایر نقاط جهان از چند هفته پیش از آغاز تور های فوق و گرند اسلم ملبورن از هفته ها قبل به این کشور می روند و روند نهایی آماده سازی شان پیش از فصل جدید را در سرزمین کانگوروها برگزار می کنند. درصورت توافق سعودی ها با ATP نزدیک ترین تاریخ برای اضافه شدن این تورنمنت به تقویم سال 2025 میلادی خواهد بود.

سعودی ها علاوه بر تنیس مردان به رقابت های زنان هم رو آورده اند. به گونه ای که احتمال دارد،تورنمنت پایان فصل آینده تنیس زنان در ریاض برگزار شود. اتفاقی که البته قرار بود در سال جاری رخ بدهد اما میزبانی درنهایت به کشور مکزیک و شهر کانکون رسید.

بازی های آسیایی تیر آخر برای المپیک

در جریان اجلاس شورای المپیک آسیا که پیش از بازی های المپیک توکیو در شهر مسقط پایتخت کشور عمان برگزار شد،میزبان دو دوره بازی های آسیایی تابستانی در سالهای 2030 و 2034 مشخص شد. بدین ترتیب عربستان در شهر ریاض میزبان بازی های آسیایی 2034 خواهد بود.طبق اعلام رسانه های عربی این کشور درحال ساخت یک شهرک ورزشی در شمال ریاض است. آنچه به نظر می رسد برای میزبانی شایسته از بازی های 2034 ساخته شود. سران عربستان به خوبی می دانند میزبانی هرچه بهتر آنها از این رقابت ها می توانند آنها را به رویای میزبانی از مهمترین تورنمنت چند ورزشی جهان نزدیک تر کند. درست مانند اندونزی که درسال 2018 میزبان بازی های آسیایی بود و حالا برای المپیک 2036 کاندید شده است.

به هر ترتیب باید دید بلند پروازی های محمد بن سلمان و سران سعودی ها در ورزش که راهی برای دوستی ملت ها است تا چه زمانی و کچا ادامه خواهد داشت؟.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها