پرسپولیس، سپاهان ال کلاسیکو 81
93350
شاگردان یحیی به دنبال حفظ شکست ناپذیری 17 ساله
21 آبان 1402 10:39
تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در چارچوب هفته دهم لیگ برتر روز یک‌شنبه ۲۱ آبان ماه در ورزشگاه نقش‌جهان به مصاف یکدیگر خواهند رفت.پرسپولیس و سپاهان هر دو ریشه در باشگاه فوتبال شاهین دارند. در گذشته بازی این دو باشگاه  ال کلاسیکو به‌شمار نمی‌رفت و جدال دو تیم حساسیت زیادی نداشت.

روزنامه گل

تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در چارچوب هفته دهم لیگ برتر روز یک‌شنبه ۲۱ آبان ماه در ورزشگاه نقش‌جهان به مصاف یکدیگر خواهند رفت.پرسپولیس و سپاهان هر دو ریشه در باشگاه فوتبال شاهین دارند. در گذشته بازی این دو باشگاه ال کلاسیکو به‌شمار نمی‌رفت و جدال دو تیم حساسیت زیادی نداشت. اما با آغاز لیگ برتر(جام خلیج فارس) و بدست آوردن چند جام توسط باشگاه سپاهان در جام‌های فوتبال ایران، به اهمیت بازی‌های رودرروی این دو باشگاه افزوده شد. پس از نبرد قهرمانی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی ۸۵-۱۳۸۴، جام حذفی فوتبال ایران ۸۶–۱۳۸۵، لیگ برتر ۸۷–۱۳۸۶ و جام حذفی فوتبال ایران ۹۲–۱۳۹۱ این حساسیت و اهمیت دوچندان شده‌است، به گونه‌ای که یکی از مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی در ایران به‌شمار می‌رود.

دیدارهای دو تیم با توجه به حساسیت تماشاگران دو تیم به یکدیگر و رقابت معمول در هر فصل، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای فوتبال ایران تبدیل شد و بسیاری از دیدارهای دو تیم در این سال‌ها با حواشی فراوان همراه بوده‌است.

حال با تمام این اوصاف این دیدار هشتاد و یکمین ال‌کلاسیکوی ایران خواهد بود . سپاهان و پرسپولیس تاکنون ۸0 بار با هم رو‌به‌رو شده‌اند که پرسپولیس با ۲7 برد عملکرد بهتری نسبت به سپاهان داشته است، ۳۳ دیدار این ۲ تیم با نتیجه تساوی پایان یافته و سهم سپاهان ۲۰ برد بوده است.

اولین برد

نخستین دیدار تاریخ دو تیم در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ در اصفهان انجام شد که با برتری دو بر یک پرسپولیس همراه بود. در آن دیدار، حسین کلانی و محمود خوردبین، برای سرخپوشان تهرانی گلزنی کردند و حسن ملارضا تک گل سپاهان را به ثمر رساند.

سپاهان هم 6 تایی شده

در دومین بازی دو تیم در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۵۰ پرسپولیس در ورزشگاه امجدیه تهران با قضاوت سعید صدری و گل‌های همایون بهزادی در دقایق (۱۱٬۵۵)، ادیبی(۳)، علی پروین(۵۷)، محمود خوردبین(۶۴)، رضا وطن‌خواه(۸۳) برابر سپاهان با ۶ گل به پیروزی رسید.

نخستین برد در لیگ تخت جمشید

اولین دیدار دو تیم در چارچوب جام تخت جمشید در تاریخ ۲۳ فروردین ۵۳ در اصفهان برگزار شد که پرسپولیس با تک گل علی پروین به پیروزی رسید. در آن دیدار که با قضاوت حسین سلیم آبادی انجام شد. در این سال‌ها دو تقابل تاریخی بین شاهینی‌های تهرانی و اصفهانی انجام شده‌است.

بالاخره سپاهان هم رنگ برد را دید

نخستین پیروزی سپاهان ۲۲ سال پس از نخستین دیدار دو تیم و در سال ۷۲ به دست آمد که تیم سپاهان با تک گل حمید مطهری مربی سابق پرسپولیس و این روزهای نساجی به برتری رسید.

بهترین گلزن

ادموند بزیک مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس که سال های آخر فوتبال خود را در سپاهان گذارند بهترین گلزن دیدار این دو تیم است . بزیک 7 گل در دیدارهای رودررو پرسپولیس و سپاهان به ثمر رسانده است. رسول خطیبی ، هادی عقیلی ومهد طارمی با 5 گل پشت سر بزیک قراردارند.

پرسپولیس 100 گله

پرسپولیس در بازیهایش برابر تیم سپاهان یکصد گل به ثمر رسانده و در این تعداد بازی هشتادو یک گل هم دریافت کرده، 180 گل در بازیهای 2 تیم ثبت شده است و نکته جالب این که قبل از بازی 2 تیم در جام حذفی پرسپولیس 96 گل و سپاهان 78 گل در بازیهای 2 تیم به ثمر رسانده بودند اما در یک بازی، پرسپولیس 4 گل زد و 2 گل خورد تا رقم گلهای زده و خورده تاریخ بازیهای 2 تیم به ارقام جالب و رند 100 و 81 برسد.

آخرین برد هر دوتیم

دو تیم پرسپولیس و سپاهان در آخرین نبرد رو در رو در بازی برگشت لیگ برتر در تهران و ورزشگاه آزادی که حکم صدرنشینی برای دو تیم داشت به مصاف هم رفتند که سپاهان در ثنیه های پایانی با یک گل موفق شد از سد پرسپولیس بگذرد تا بیستمین برد خود در تهران را جشن بگیرد. اما قبل از این د هم پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان و از مسابقات جام جذفی در مرحله یک هشتم جام حذفی به مصاف هم رفتند که پرسپولیسی ها با پیروزی پرگل 4 بر 2 هم برنده بازی شدند و هم سپاهان را به عنوان یک رقیب مستقیم و سنتی از گردونه ای رقابت ها حذف کردند.

آمار به سود پرسپولیس

از آخرین باری که پرسپولیس در نقش جهان مغلوب سپاهان شده 17 سال می‌گذرد و همین موضوع می‌تواند یک امتیاز مثبت برای قرمزها در آستانه این بازی حساس باشد. از طرف دیگر، پرسپولیس تنها تیم بدون باخت لیگ است و یحیی نمی‌خواهد این صفر زیبا! به راحتی از جلوی نام تیمش حذف شود.

آخرین نتیجه

در فصل گذشته این ۲ تیم در دیدار رفت در اصفهان به تساوی بدون گل رسیدند و در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی، طلایی‌پوشان با نتیجه یک بر صفر به پیروزی دست پیدا کردند. در حال حاضر در جدول رده‌بندی شاگردان مورایس با انجام ۷ دیدار و کسب ۱۲ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارند، پرسپولیس نیز با ۸ بازی و کسب ۱۷ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفته است.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها