فوتبال ایرانی با طعم الکلاسیکو
93349
یکشنبه نفسگیر نقش جهان
21 آبان 1402 10:38
اوج هیجان و آدرنالین در نقش جهان. به یکی از معدود نود دقیقه های همیشه چشمنواز و پر دلهره فوتبال ایرانی خوش آمدید.اگر فقط یک بازی وجود داشته باشد که حساسیت، جذابیت و حتی حواشی شهرآورد سنتی پایتخت را تحت تأثیر قرار داده و تا حدودی با آن مصاف بزرگ؛ هماوردی کند؛ همین جنگ غیر قابل پیش بینی، بی اغماض و بدون مداراییست که اینروزها به الکلاسیکوی فوتبال ایران مشهور شده است. نبرد نزدیکترین خویشاوندان لیگ. پرسپولیس، سپاهان؛ بازماندگان پر افتخار شاهین های خاطره انگیز روزگار گذشته.

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - اوج هیجان و آدرنالین در نقش جهان. به یکی از معدود نود دقیقه های همیشه چشمنواز و پر دلهره فوتبال ایرانی خوش آمدید.اگر فقط یک بازی وجود داشته باشد که حساسیت، جذابیت و حتی حواشی شهرآورد سنتی پایتخت را تحت تأثیر قرار داده و تا حدودی با آن مصاف بزرگ؛ هماوردی کند؛ همین جنگ غیر قابل پیش بینی، بی اغماض و بدون مداراییست که اینروزها به الکلاسیکوی فوتبال ایران مشهور شده است. نبرد نزدیکترین خویشاوندان لیگ. پرسپولیس، سپاهان؛ بازماندگان پر افتخار شاهین های خاطره انگیز روزگار گذشته.

چنانکه از روزهای گرم و کشدار تابستانی و از همان لحظات اولیه مشخص شدن قرعه های لیگ انتظار میرفت؛ رقابتهای هفته دهم و بویژه ملاقات پرسپولیس و سپاهان در نقش جهان به یکی از مهم ترین، بیاد ماندنی ترین و در عین حال تعیین کننده ترین نقاط عطف لیگ برتر بیست و سوم تبدیل شد. دو رقیب پر ستاره و دو مدعی همیشگی فتح لیگ در حالی به نقش جهان مملو از تماشاگر رسیده اند که بشکل غیر منتظره ای صدر جدول را به آبی های تهرانی وانهاده و در رتبه های پایین تر جدول رده بندی جای دارند.

علاوه بر شباهتهای نوستالژیک و ریشه ای؛ آنچه احوالات کنونی پرسپولیس و سپاهان را به هم نزدیک میکند؛ گرفتاری زودهنگام هر دو تیم در چنبره مصدومیت های متعدد و طولانی مدت ستاره هاست. نفرینی که در آغاز گریبان زردپوشان اصفهانی را گرفته بود؛ خیلی زود به اردوی سرخهای تهران رسید و آنها را در شرایط به مراتب دشوارتری قرار داد. همین است که حالا و در آستانه نبرد بزرگ هفته؛ اوضاع سپاهان به مراتب بهتر از کهنه رقیب تهرانی بوده و «مورایس» در قیاس با گل محمدی؛ دستانی باز تر و خیالی آسوده تر داشته و از نیمکتی غنی تر و آماده تر بهره خواهد برد. در میان مردان تأثیرگذار سپاهان؛ تنها امید نورافکن ( که البته مصدومیت او هم برطرف شده و فعلا درگیر مشکلات مربوط به ثبت قرارداد و این قبیل داستانهای بیهوده و ملال آور است) و رضا شکاری دو از دسترس هستند. این در حالیست که سرخ ها مرتضی پورعلی گنجی، یاسین سلمانی و وحید امیری را در اختیار نخواهند داشت و بخش مهمی از سایر نفرات همیشه ثابت تیم؛ درگیر ویروس « آنفولانزا» بوده و در شرایط آرمانی به «نصف جهان» نرسیده اند.

همانندی دیگر سپاهان و پرسپولیس؛ حفره های موجود در خط دفاعی و بویژه ناهماهنگی زوج های مرکز دفاع هر دو تیم است. باشگاه اصفهانی مدتهاست که از در اختیار داشتن یک زوج مکمل، هماهنگ و مطمئن بی بهره بوده و این منطقه بسیار مهم به پاشنه آشیل و درد لاعلاج مجموعه مذکور تبدیل شده است. نه سخاوت و حمیت باور نکردنی در بخدمت گرفتن و جمع آوری قریب به اتفاق مدافعان مرکزی شناخته شده لیگ برتر؛ نه حضور در بازارهای بین المللی و عقد قرارداد با مدافعان خارجی و نه تدابیر فنی رفیق «مورینیو» افاقه نکرده و تیم پر هزینه مرد پرتغالی کمافی السابق گرفتار همان کهنه معضلی است که پیش تر مجموعه خوش نقش، سزاوار و به مراتب کم خرج تر و کم هیاهوتر محرم را به زانو درآورده و سرمربی جوان و دوست داشتنی سپاهان را از دور خارج کرده است.سرخها اما به دلیل مصدومیت پورعلی گنجی، حاشیه های مضحک کنعانی زادگان و خارج شدن این بازیکن از فرم مطلوب و البته عدم درک متقابلش با گولسیانی کند و کم سرعت دچار تزلزلی غیر منتظره در قلب دفاع شده اند. اینهمه در کنار بازگشت اسماعیلی فر و نعمتی به روزهای کابوس وار گذشته؛ خط دفاعی مستحکم و بازیساز پرسپولیس را به نقطه ضعفی بزرگ و بر ملا شده مبدل کرده است.

با همه این حرفها اما نبرد نقش جهان از گونه ای دیگرست. میزان حساسیت و تعیین کنندگی این مصاف هر بازیکنی با هر درجه از آمادگی را به اوج انگیزه و مبارزه جویی سوق خواهد داد.مصدومیت، بیماری، ناهماهنگی و بهانه هایی از این دست پذیرفته نیست و هرگز نخواهند توانست شکست احتمالی را توجیه کنند. نه برد پرگل سپاهان در مصاف با رقیب بی نام و نشان ازبک و نه مساوی های تکرار شونده پرسپولیس، تضمینی برای موفقیت یا ناکامی نخواهند بود. علیرغم حواشی گوناگون و مواجهه حساسیت برانگیز انبوه مهره های سابقا سرخ سپاهان با هم باشگاههایی های قدیمی؛ جنگ واقعی و تقابل اصلی در میانه میدان جریان داشته و در غروب پاییزی نقش جهان مجموعه ای شاهد مقصود را در آغوش خواهد کشید که مرکز زمین را به تصرف در آورده و در خط دفاع کم اشتباه تر باشد.در نهایت اما تمرکز، مبارزه جویی و امیدوار ماندن تا آخرین لحظات؛ یگانه اکسیر نجات بخشی است که تفاوتها را رقم زده و در این مصاف بسیار نزدیک؛ صف برنده را از بازنده جدا خواهد کرد.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها