از " پدر باشگاه داری نوین ایران " چه می دانید !؟
93006
دکتر اکرامی ؛ نخستین معلم واقعی فوتبال !
13 آبان 1402 10:03
عباس شیر خدا " در سال ۱۲۸۹ در شهرستان کاشان متولد شد و در عنفوان کودکی به تهران آمد و در منزل دایی اش در بالای دزاشیب شمیران، دهکده " گلاب دره " زندگی کرد .وی مدرسه ابتدایی را در دبستان ترقی و متوسطه را دبیرستان ایرانشهر گذراند و در مدرسه ترقی با الفبای فوتبال آشنا شد وبتدریج جزو بازیکنان شاخص دبیرستان ایرانشهر شد و به عضویت تیم کلنی آموزشگاه‌های تهران در آمد.

روزنامه گل

محمدرضا تهرانی – رییس کارگروه ورزشی هیات موتلفه /" عباس شیر خدا " در سال ۱۲۸۹ در شهرستان کاشان متولد شد و در عنفوان کودکی به تهران آمد و در منزل دایی اش در بالای دزاشیب شمیران، دهکده " گلاب دره " زندگی کرد .وی مدرسه ابتدایی را در دبستان ترقی و متوسطه را دبیرستان ایرانشهر گذراند و در مدرسه ترقی با الفبای فوتبال آشنا شد وبتدریج جزو بازیکنان شاخص دبیرستان ایرانشهر شد و به عضویت تیم کلنی آموزشگاه‌های تهران در آمد.

" عباس شیرخدا " در سال ۱۳۱۰ وارد دانشسرای تربیت معلم شد و پس از فارغ‌التحصیل شدن از این دانشسرا به دریافت لیسانس فلسفه و علوم تربیتی نائل آمد. عباس شیرخدا در سال ۱۳۱۶ نام خانوادگی خود را به " عباس اکرامی مقدم"تغییر داد وپس از أخذ لیسانس در رشته های فیزیک و شیمی از سال ۱۳۱۸ به تدریس در دبیرستان البرز وفیروز بهرام پرداخت. دکتر عباس اکرامی درسال ۱۳۲۰ بعداز جنگ جهانی دوم برای گذراندن دوره های تکمیلی آموزشی و پژوهشی و ورزشی به همراه نخبگان کشور به انگلستان اعزام شد و به خاطر علاقه وافری که به رشته فوتبال داشت از سوی سازمان تربیت بدنی وقت به فدراسیون فوتبال انگلیس معرفی شد و به این ترتیب با " سر استانلی راس " رئیس این فدراسیون که‌ بعدها به سمت رئیس " فیفا " منصوب شد ، آشنایی پیدا کرد .دکتر اکرامی با توصیه " سر استانلی راس " برای گذراندن دوره های کلاس داوری و مربیگری فوتبال به‌ باشگاه آرسنال وچلسی رفت وبا روش‌های روز جهان فوتبال ومدیریت نوین باشگاه داری آشنا شد.دکتر اکرامی به همراه تنی چند از ملی پوشان سابق انگلیس همچون " جرج اسمیت " ، " لزبی اسمیت "، " تامی لاتون " و... تحت‌ نظر مدرس سرشناس مستر " والتر وینترباتون"دوره‌های مختلف مربیگری را به پایان رساند و در باشگاه های انگلیس به کار آموزی پرداخت.

دکتر عباس اکرامی با سراستانلی راس یک دوستی بسیار عمیق و صمیمانه ای داشت به طوری که سر استانلی راس دکتر اکرامی را با نام کوچکش " عباس "صدا می کرد! واین رابطه دوستانه تا پايان عمر " سر استانلی راس " به مدت ۴۳ سال ادامه یافت!اکرامی بارها با عناوین مختلف از سوی فدراسیون فوتبال انگلیس به این کشور دعوت شد وبه عضویت رسمی مربیان لندن درآمد!

دکتر اکرامی تنها ایرانی بود که به دعوت رسمی سر استانلی راس رئیس فدراسیون فوتبال انگلیس در جشن صد سالگی این فدراسیون حضور داشت.جالب این که فدراسیون فوتبال انگلیس در طول مدت صد سال تنها سه رئیس فدراسیون را به خود دید که دو نفرشان فوت کرده بودند و " سر استانلی راس " نفر سومی بود که پس از ۲۷ سال ریاست فدراسیون فوتبال انگلیس، ابتدا به دبیر کلی فیفا و سپس‌ به ریاست آن برگزیده شده بود.

دکتر اکرامی کتاب های زیادی پیرامون تعلیم و تربیت وروش های نوین داوری و مربیگری فوتبال همچون " فوتبال چیست؟"

، "قوانین فوتبال " ، " فنون و تدابیر فوتبال " ،"پرورش روح در انظباط جوانان " ،" راهنمای بازیکنان و مربیان "، " توپخانه داوری فوتبال "، " جام جهانی فوتبال از آغاز تا ۲۰۰۲" و... تألیف کرد .

وی با تاسیس مد رسه " پویا " قبل از هر چیز به شاگردانش درس اخلاق، انظباط، جوانمردی و انصاف می داد .

* چگونگی تاسیس باشگاه شاهین

دکتر عباس اکرامی درسال ۱۳۲۱به عضویت تیم منتخب تهران به سرپرستی " احمد ایزدپناه " در آمد ودر پست گوش راست و هافبک راست بازی می کرد. در همین سال تیم کلنی تهران برای انجام چند بازی دوستانه به خوزستان رفت و در مدرسه فنی آبادان که زیر نظر انگلیسی ها اداره می شد، اقامت گزید. در شب آخر در مراسم تودیعی که برای تیم تهران ترتیب داده بودند، مستر" هاکر" رئیس انگلیسی این مدرسه سخنرانی جالبی ایراد کرد ودر آن تاکید کرد:ورزش یک کشور وقتی توسعه ورونق پیدا می‌کند که ورزشکاران پس از بازنشستگی به تربیت و تعلیم نونهالان، نوجوانان و جوانان سرگرم شوند وآن چه که‌ خود آموخته اند به آنان آموزش دهند !این نطق به طوری در اکرامی تأثیر گذاشت که بلافاصله آمد پيش سرپرست تیم تهران وگفت:تصمیم خودم را گرفتم! می خواهم تیم فوتبالی در تهران تشکیل بدهم و در خدمت جوانان کشورم باشم .دکتر عباس اکرامی در تیر ماه ۱۳۲۱ یک اتاق کوچکی در ورزشگاه امجدیه( شهیدشیرودی ) اجاره کرد که این اتاقک نخستین دفتر باشگاه شاهین محسوب می شد ! که برای نگهداری لباس و توپ و تور و وسایل تمرین بازیکنان مورد استفاده قرار می گرفت !

* نحوه انتخاب نام شاهین

دکتر عباس اکرامی که به اشعار حافظ علاقه خاصی داشت، برای انتخاب نام باشگاه به دیوان حافظ تفأل زد و این غزل شماره

۱۷۶ آمد :سحرم دولت بیدار به‌ بالین آمد-- گفت برخيز که آن خسرو شیرین آمد. قدحی درکش وسرخوش به تماشا بخرام-- که به صحرای ختن آهوی مشکین آمد. گریه آبی به رخ سوختگان باز آرد-- ناله فریادرس عاشق مسکین آمد. مرغ دل باز هوادار کمان ابروییست -- ای کبوتر نگران باش که شا هین آمد. ساقیا می بده و غم مخور از دشمن ودوست-- که به کام دل ما آن بشدو این آمدرسم بد عهدی ايام چو دید ابر بهار-- گریه اش بر سمن و سنبل ونسرین آمد .چون صبا گفته، حافظ بشنید ازبلبل -- عنبر افشان به تماشای ریاحین آمد. دکتر اکرامی پس از خواندن این غزل زیبای حافظ نام باشگاه را شاهین گذاشت.دکتر اکرامی به مدت چهار سال تمام تا سال ۱۳۲۵ تنها به آموزش و زیر ساخت تيم های پایه وبه ساختن یک باشگاه واقعی پرداخت و هرگز به فکر شرکت در مسابقات رسمی و کسب‌ مقام نبود !دکتر عباس اکرامی بازیکنان مستعد را از ميان شاگردان خود از مدارس پویا ، البرز وفیروز بهرام انتخاب وبه دور هم جمع می کرد وبه تعلیم و آموزش آن ها می پرداخت. تأثیر نفوذ کلام دکتر اکرامی توانست " مکتب شاهین " را به وجود آورد. ودر مجموع شاهین به مدت ۲۵ سال به یکی از قطب های نیرومند و محبوب باشگاه ایران تبدیل شد .البته در دهه ۲۰ نخست باشگاه شاهین توسط دکتر عباس اکرامی وسپس باشگاه دارایی توسط اکبر محب تاسیس شد. همچنین درسال ۱۳۲۴ باشگاه دوچرخه سوارن که بعدها به نام باشگاه تاج تغییر نام یافت توسط پرویز خسروانی شکل گرفت .واین سه باشگاه تبدیل به سه قدرت بزرگ فوتبال تهران در دهه های ۲۰ ، ۳۰ و۴۰ شدند و رقابت های قهرمانی بین این تیمصورت می گرفت. شاهین در پنج سال آخر دهه بیست ۳قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی به دست آورد.

* بازیکنان پنج سال آخر دهه بیست باشگاه شاهین را آقايان

امیر آقا حسینی، امیر مسعود برومند، حسن فاخری، خسرو غفاری، نادر افشار، محسن آزاد، امیر عراقی، حسین فکری، حاجیان، انصاری، شکیبی، روحانی، لشگری، صادقی، محبیان ومدنی تشکیل می دادند.

پایان قسمت اول

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها