توقع حرفه ای و رفتار ماقبل آماتور
92727
حواشی خود ساخته؛ دشمن پنهان سرخها
05 آبان 1402 11:51
پرسپولیس روی نوار پیروزی و کامیابی. نه مصدومیتهای متوالی، نه سریال قهرها و فسخ های آقای مربی، نه جیب خالی از دلار و ریال درویش و نه حتی حاشیه سازی های بی وقفه مدافع بلند بالای جنوبی مانع موفقیتهای ارتش به غایت ترسناک شده سرخ نیستند. 

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - پرسپولیس روی نوار پیروزی و کامیابی. نه مصدومیتهای متوالی، نه سریال قهرها و فسخ های آقای مربی، نه جیب خالی از دلار و ریال درویش و نه حتی حاشیه سازی های بی وقفه مدافع بلند بالای جنوبی مانع موفقیتهای ارتش به غایت ترسناک شده سرخ نیستند. آنها مدتهاست که راه برنده شدن را آموخته اند. همین است که به این راحتی ها تسلیم گردباد حوادث نمیشوند و با بروز برخی بحرانهای ناگزیر، میدان را به رقبا واگذار نمیکنند. نکته اما اینجاست که این قدرت و اعتبار و این هیمنه شکست ناپذیری و بحران گریزی هرگز نباید به بهانه ای برای سهل انگاری و غرور در میدان و خارج از آن تبدیل شود. انعطاف در تقابل با مشکلات و اقتدار در برطرف کردن موانع اندازه ای داشته و تا یکجایی تداوم خواهد داشت. نه پرسپولیس و نه هیچ تیم دیگری نمیتواند در مصاف همیشگی با حاشیه زندگی کند. برخلاف سخنان سرمربی محترم سرخها بر این باوریم که رفتار و گفتار خارج از قاعده مدافع ملی پوش و بهم ریختن بی دلیل شهر و درگیری همین بازیکن با هافبک خلاق تیم آن هم در یک نبرد بسیار حساس بین المللی و در پیش چشمان بهت زده هواداران و رقبا نه پذیرفتنیست و نه ارتباطی با کمبودهای مالی باشگاه دارد. اگر قرار باشد نقصانهای مالی و تأخیر در پرداختها سبب چنین درگیریهایی شود که سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و فوتبال ورشکسته ایرانی روی آرامش نخواهد دید. در اینکه فوتبالمان مشکلات فراوانی دارد و باشگاههایمان به منسوخ ترین و ناکارآمدترین شیوه ممکن اداره میشوند حرفی نیست؛ اینهمه اما به هیچوجه نافی مسوولیت مربیان و بازیکنان نبوده و قصور و تقصیر این جماعت به اصطلاح حرفه ای را نمیتوان و نباید به بی تدبیری امثال تاج و درویش و سایر کاربدستان فوتبال و ورزش ارجاع داد.

اگر فقدان زمین مناسب، تأخیر در پرداختی ها و بلوکه شدن دارایی باشگاهها در «ای اف سی» و مشکلاتی از این دست به مدیران و صاحب منصبان فوتبال ملی و باشگاهی مربوط میشود؛ انجام مصاحبه های غیر حرفه ای؛ بهم زدن نظم و اتحاد درون تیمی در حین برگزاری مسابقه، تداوم حرکات نمایشی و بشدت خودخواهانه گلر تیم، گرفتن اخطارهای بی دلیل متعدد، تکرار بی احتیاطی مدافعان و ارتکاب پنالتی های ناشیانه یک شکل در نبردهای با اهمیت و حساس اما از جمله معضلاتی است که کنترل آن تا حدود بسیار زیادی در حیطه مسوولیت سرمربی و سایر اعضای کادر فنی خواهد بود.

البته که گل محمدی قبلتر و در مواجهه با بی احتیاطی ها و اشتباهات بی دلیل بازیکنان موضعی سرسختانه نشان داده و برخی از مهم ترین ستاره های تیم را مشمول تنبیهاتی کرده است. بااینحال بنظر میرسد این قبیل بازخواستها افاقه نکرده و هنوز هم برای برخی از اعضای تیم در به روی پاشنه احساسات فردی و اقدامات دلبخواهی میچرخد. درست همان اندازه که در دنیای حرفه ای؛ انتظار پرداخت های به موقع و خالی از اختلال وجود دارد؛ بازیکنان هم ملزم به رعایت اصول اولیه حرفه ای گری خواهند بود. اصولی که اولین و بدیهی ترین بخش آن در نظر گرفتن خیر و صلاح باشگاه و حرکت در مسیر موفقیت کل مجموعه است. نه گرفتن پنالتی بسیار مهم تاجیکستانی ها بوسیله بیرانوند، نه درخشش سروش در بازیهای اخیر و نه احتیاج مبرم سرخ ها به آمادگی و سر پنجگی کنعانی زادگان دلیل مناسبی برای رفتار خارج از قاعده این قبیل دوستان نبوده و افعال نادرست آنها را توجیه نخواهد کرد.

تردیدی نیست که ادامه این روند به پاشنه آشیل پرسپولیس تبدیل شده و تیم آماده و دوست داشتنی گل محمدی را با فروپاشی درونی مواجه خواهد کرد. در عین حال یحیی باتجربه تر و میدان دیده تر از آنست که مجموعه هماهنگ تحت امرش را قربانی رفتار سرخوشانه برخی بازیکنان کند.او پیش تر ظرفیت بالای خودش و شاگردانش را در گذار از بحران نشان داده و قطع به یقین اینبار هم راهکاری برای عبور از حواشی خواهد یافت مشروط به اینکه اگر باز هم تصمیم به قهر یا فسخ یا چیزی شبیه به آن گرفت؛ روزهای آرامتر و کم اهمیت تری را انتخاب کرده و دست کم شخص خودش از اوضاع حساس کنونی برای گرفتن امتیاز از باشگاه استفاده نکند.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها