سردرگمی دوباره در جدول لیگ
92104
صدرنشینی استقلال با حکم حروف الفبا!
19 مهر 1402 09:53
در حالی که پرسپولیسی ها مدتی را با این شائبه که تخلف کرده و از سقف بودجه بالا زده اند، دست و پنجه نرم می کردند و باشگاه استقلال هم از این تیم به این واسطه شکایت کرده بود، در نهایت این اتفاق افتاد و با یک امتیاز کسر شدن از شاگردان یحیی، حالا نکونام و آبی های پایتخت صدر را در اختیار گرفته اند.

روزنامه گل

سیدیاسر رضوی - در حالی که پرسپولیسی ها مدتی را با این شائبه که تخلف کرده و از سقف بودجه بالا زده اند، دست و پنجه نرم می کردند و باشگاه استقلال هم از این تیم به این واسطه شکایت کرده بود، در نهایت این اتفاق افتاد و با یک امتیاز کسر شدن از شاگردان یحیی، حالا نکونام و آبی های پایتخت صدر را در اختیار گرفته اند. موضوعی که اما و اگرهای زیادی دارد و تصمیم سازمان لیگ برای صدرنشینی استقلال براساس حروف الفبا و بالاتر قرار گرفتن این تیم از پرسپولیس به این واسط حرف و حدیث های زیادی را به واسطه ضعف آیین نامه ای سازمان لیگ به این خاطر به وجود آورده است. به همین بهانه نگاهی داریم به این ماجرا:

چالشی که هیچ آیین نامه ای برای آن نیست؟

نگاهی به آیین‌نامه مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران نشان می‌دهد که در شرایط ویژه کنونی، هیچ تبصره‌ای از سوی سازمان لیگ پیش‌بینی نشده است. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با توجه به شکایت انجام شده از سوی کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی تصمیم گرفت تا یک امتیاز از تیم پرسپولیس کسر کند و این مسئله بدان معناست که شاگردان یحیی گل‌محمدی با وجود کسب 4 برد و یک تساوی، در جدول رده‌بندی 12 امتیاز خواهند داشت. 12 امتیازی‌شدن پرسپولیس باعث شد تا آن‌ها از حیث شمار امتیاز با تیم‌های استقلال تهران و تراکتور تبریز هم‌تراز شوند و این مسئله چالش‌آفرین شده است.

پرسپولیس و استقلال نسبت به تراکتور تبریز یک وجه تمایز مهم دارند و آن‌هم موضوع تفاضل گل است. با این‌حال، سرخابی‌های پایتخت در جدول رده‌بندی در مقایسه با یکدیگر در شرایطی کاملاً برابر هستند و همین مسئله باعث شده تا تعیین تیم صدرنشین غیرممکن باشد. دو تیم در فصل جدید 6 گل به‌ثمر رسانده‌اند و یک‌بار دروازه‌شان باز شده و تفاضل‌شان هم 5+ است تا با این اوصاف کار برای تعیین تیم صدرنشین لیگ بیست‌وسوم عملاً غیرممکن شود؛ به‌ویژه آنکه آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر هم نقص‌های پرشماری دارد.

لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی برگزار می‌شود که در قوانین، احتمال برابری امتیاز تیم‌ها و احتساب شمار کارت زرد و قرمزها لحاظ نشده است؛ آن‌هم در شرایطی‌که در اکثریت تورنمنت‌های معتبر این اتفاق رخ می‌دهد و به تازگی تیم امید ایران در مسیر انتخابی رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا به دلیل کارت زرد بیشتر نسبت به مالزی، نتوانست جواز صعود به‌دست آورد. جالب آنکه نه‌تنها این بند در قانون وضع نشده بلکه خبری از اعمال بندهای جایگزینی هم در قوانین نیست تا چالشی بزرگ ایجاد شود!

صدرنشینی برای پرسپولیس است؟

سازمان لیگ در بند 3 ماده 21 فصل پنجم قوانین برگزاری مسابقات لیگ برتر به صراحت موارد چگونگی چیدمان جدول مسابقات را بیان کرده است. در شرایطی‌که در ساعات گذشته گفته می‌شد که استقلال به دلیل ترتیب حروف الفبا، صدرنشین لیگ بیست‌وسوم شده است اما بررسی قوانین نشان می‌دهد که چنین بندی در قوانین برگزاری مسابقات لیگ برتر لیگ برتر لحاظ نشده و صرفاً مقایسه تفاضل تیم‌ها و شمار گل‌های زده و خورده ذکر شده که در شرایط کنونی، استقلال و پرسپولیس در موقعیتی کاملاً برابر قرار دارند.

سرخ‌پوشان پایتخت براساس آخرین به‌روزرسانی سایت سازمان لیگ، صدرنشین لیگ برتر هستند. البته که ادله قانونی برای صدرنشینی پرسپولیسی‌ها مشخص نیست اما آنچه واضح است اینکه ضعف قانونی به وضوح در اتفاق رخ داده نمایان است؛ به‌طوری‌که در آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر، خبری از مقایسه کارت‌های زرد و قرمز تیم‌ها نیست و حتی بحث مرتب‌شدن جدول براساس حروف الفبا هم مطرح نشده است! با این اوصاف، توضیح مسئولان سازمان لیگ می‌تواند به سردرگمی ایجاد شده پایان بدهد اما آنچه مشخص است اینکه آیین‌نامه مسابقات نیاز به اصلاح دارد تا در فصول آینده اگر چنین اتفاقات مشابهی رخ داد، خلأ ضعف بندهای قانون نمایان نشود!

بند 3 ماده 21 فصل پنجم آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال ایران

رتبه‌بندی جدول گروهی به شرح زیر خواهد بود:

الف- جمع امتیازهای کسب شده در جدول مسابقات.

ب- در صورت هم‌امتیاز بودن دو یا چند تیم، تیمی که دارای تفاضل گل بیشتر است در رتبه بالاتر قرار می‌گیرد.

ج- در صورت تساوی تفاضل گل‌های دو یا چند تیم مورد مقایسه، تیمی که دارای گل‌های زده بیشتر است در رتبه بالاتر قرار خواهد گرفت.

د- در صورت تساوی گل‌های زده بیشتر دو یا چند تیم، بازی رودررو هر دو تیم مورد مقایسه، با احتساب قانون گل زده در خانه حریف، مبنا قرار می‌گیرد.

ه- در صورت تساوی کلیه شرایط موجود، برای کسب سهمیه یا صعود و سقوط یک بازی در شهر بی‌طرف را برای تیم‌های مورد مقایسه در نظر می‌گیرد.

و- هزینه‌های جاری این مسابقه به‌طور مساوی بین دو تیم تقسیم می‌شود. سایر تیم‌ها که دارای شرایط مساوی هستند هم‌رتبه اعلام می‌شوند.

#پیج رسمی روزنامه گل #سیدیاسر رضوی #سازمان لیگ #استقلال #امید پرسپولیس #لیگ برتر فوتسال
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها