91985
آقای جدید اروپا
17 مهر 1402 00:05
مهاجم اشتوتگارت گلزن اول فوتبال اروپا لقب گرفته است. 

روزنامه گل

در چارچوب هفته هفتم بوندسلیگا، اشتوتگارت در شب درخشش و هت‌تریک ستاره‌اش سرو گیراسی در مرسدس بنز آرنا موفق شد با نتیجه 3 بر یک از سد وولفسبورگ بگذرد و با این پیروزی به‌طور موقت نیز به صدر جدول برسد. این خبر شاید به خودی خود اهمیت زیادی بخصوص برای کسانی که کمتر طرفدار فوتبال آلمان هستند نداشته باشد اما این پیروزی همانند دیگر نتایج خوب استوتگارتی ها یک نقش اول بیشتر ندارد؛ کسی که حالا نگاه تمام اروپا را به خود جلب کرده است؛ سرو گیراسی.
گلزن رکوردشکن
هت‌تریک مقابل وولسفبورگ باعث شکسته شدن چندین رکورد به دست این مهاجم 27 ساله و گینه‌ای شده است. سرو گیراسی تا هفته هفتم بوندسلیگا موفق به ثمر رساندن 13 گل شده که این یک رکورد جدید در تاریخ این رقابت‌ها به حساب می‌آید. تاکنون هیچ بازیکنی در تاریخ بوندسلیگا موفق نشده بود در هفت هفته ابتدایی، بیش از 11 گل به ثمر برساند. هر چند رکوردهای این مهاجم به همین‌جا محدود نمی‌شود. آخرین‌باری که بازیکنی از اشتوتگارت موفق به انجام یک هت‌تریک بی‌نقص شده بود (سه گل خود را به صورت متوالی و بدون آنکه یک بازیکن دیگر در این بین گلی به ثمر برساند، وارد دروازه حریفان کند) مربوط به سال 2010 و پیروزی 5 بر یک سوابی‌ها مقابل کلن می‌شود که کاکائو مهاجم‌شان موفق به انجام این‌کار شد. حال گیراسی پس از 13 سال به اولین بازیکن اشتوتگارت تبدیل شده که یک هت‌تریک بی‌نقص از خود ثبت می‌کند. همچنین گلزنی‌ها گیراسی یک رکورد جدید برای اشتوتگارت نیز به ارمغان آورده است. سوابی‌ها برای اولین‌بار در تاریخ‌شان موفق به کسب پنج پیروزی متوالی با اختلاف حداقل دو گل شده‌اند.
درخششی ورای تصور
باز کردن دروازه حریف برای هیچ تیمی آسان نیست. هر تیم بزرگی نیازمند ساختار مشخصی است که بتواند راهش را برای گلزنی هموار کند. خط میانی که توانایی حفظ سرعت بازی را داشته باشد و خط حمله که بتواند سرنوشت‌ساز ظاهر شود و از فرصتی که به دست آورده به درستی استفاده کند. داشتن مهاجم درجه یک بخش مهمی از موفقیت تیم در فوتبال امروز است. در اختیار داشتن بازیکنی که بتواند در خط حمله درخشان ظاهر شود، معمولا نیازمند پرداخت هزینه قابل توجهی است و به همین دلیل وقتی بازیکنی به صورت ناگهانی قدرتش را به نمایش می‌گذارد، توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ را به خود جلب می‎‌کند. اگر به آمارهایی که از ابتدای فصل جدید تا به حال ثبت شده نگاه کنیم، همه چیز مشخص است. هیچ بازیکنی در پنج لیگ معتبر اروپایی بیشتر از سرهو گویراسی موفق به باز کردن دروازه حریفان نشده است. این بازیکن اهل گینه در هفته‌های ابتدایی فصل درخششی چشمگیر را در اشتوتگارت به نمایش گذاشت و موفق شد در تنها ۷ بازی ۱۳ گل به ثمر برساند و یک پاس گل هم ارسال کند. تنها بازیکنی در کل فوتبال دنیا که عملکرد بهتری از او داشته، کریستیانو رونالدو است که ۱۰ گل و ۵ پاس گل در کارنامه دارد. گیراسی توانسته به طور میانگین حدود هر 45 دقیقه یک گل برای تیمش به ثمر برساند که آماری دیوانه‌کننده است. کافی است او را با بهترین مهاجمان حال حاضر دنیا مقایسه کنیم تا متوجه درخشش او شویم. ارلینگ هالند هشت گل زده که هر 66 دقیقه یک گل است و کیلیان امباپه هفت گل زده که هر 61 دقیقه یک گل به حساب می‌آید.
مسیر پر پیچ و خم
اما زندگی این مهاجم همیشه به این سادگی نبوده است. او وقتی سن کمی داشت بارها از سوی آکادمی اوسر رد شد چون از نظر آنها به سطح مورد نیاز نرسیده بود هرچند درنهایت در سال 2013 اولین بازی را در استادو لاوالوآ انجام داد. درخشش او باعث شد که راهی لیل شود و پس از آن هم تجربه بازی در اوسر، کلن و رن را داشت و در همین تیم بود که با ادوارد مندی، رافینیا و ادواردو کاماوینگا دیدار کرد. همه استعداد او را می‌دیدند و اشتوتگارت فصل گذشته این بازیکن را به صورت قرضی به خدمت گرفت و در پایان فصل قراردادش را دائمی کرد. این ستاره اشتوتگارت از نظر بازی در هر پستی در خط حمله، سرعت و دریبل‌زنی عالی بود اما نمایش خارق العاده‌‎ای در گلزنی نداشت. هرچند شرایط در این فصل کاملا تغییر کرد. این بازیکن 27 ساله حالا به پختگی کامل رسیده و آماده است تا خودش را به باشگاه‌های بزرگ اروپایی برساند. اگر گیراسی همین روند گلزنی را تا پایان فصل ادامه دهد، به رکورد 76 گل زده خواهد رسید که شاید غیرممکن به نظر برسد. بدون شک او هم در طول فصل افتی را تجربه خواهد کرد اما درخشش او همین حالا باعث شده که اشتوتگارت بتواند در میان بالانشینان جایی برای خودش دست و پا کند. پسری که در کودکی خواسته نشد، حالا مورد توجه تمام اروپا قرار گرفته و این در حالی است که فصل جدید هنوز به نیمه هم نرسیده است. در هر حال اشتوتگارت با سباستین هونس و البته گلزن حالا شناخته شده ای به نام سرو گیراسی در حال سپری کردن روزهای خوبی است. به نظر می‌رسد سوابی‌ها پدیده این فصل بوندسلیگا باشند، اما باید دید این روند تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها