نگاهی به ریزجثه ازبک محبوب استقلال
91590
این جلال عاشق گلسازی است تا گلزنی
05 مهر 1402 06:28
ماجرای جلال‌الدین ماشاریپوف و استقلال، داستان تازه و نویی نیست. هواداران استقلال چند سالی است که در برهه‌های مختلف، ستاره تیم ملی ازبکستان را در تیررس تیم محبوب‌شان می‌بینند اما هر بار این انتقال به دلیلی نهایی نمی‌شود و وینگر خوش‌استایل سابق النصر مقصدی دیگر را برمی‌گزیند. 

روزنامه گل

ماجرای جلال‌الدین ماشاریپوف و استقلال، داستان تازه و نویی نیست. هواداران استقلال چند سالی است که در برهه‌های مختلف، ستاره تیم ملی ازبکستان را در تیررس تیم محبوب‌شان می‌بینند اما هر بار این انتقال به دلیلی نهایی نمی‌شود و وینگر خوش‌استایل سابق النصر مقصدی دیگر را برمی‌گزیند. کاپیتان دوم گرگ‌های سفید قاره کهن مذاکرات خود را با استقلال به صورت رسمی آغاز کرده و در صورتی که باشگاه تهرانی بتواند قرارداد برخی از بازیکنانش را اصلاح کند، می‌تواند بدون عبور از سقف مشخص شده، ماشاریپوف را به خدمت بگیرد؛ در غیر این صورت بازهم این انتقال به سرانجام نخواهد رسید.

جلالی که 30 ساله شد

جلال‌الدین حالا 30 ساله شده است. این بازیکن ریزجثه در این حدودا 10 سالی که در سطح اول فوتبال آسیا بازی کرده اکثرا یک وینگر یا هافبک چپ بوده است و به اندازه چند بازی در پست‌های هافبک تهاجمی، هافبک راست و یا مهاجم مرکزی به میدان رفته است.

هفت سال درخشان در فوتبال ازبکستان

ماشاریپوف از آکادمی پاختاکور به تیم بزرگسالان راه یافت. او حدفاصل سال‌های 2013 تا 2020 برای این تیم بازی کرد و تنها در سال 2017 به صورت قرضی لباس لوکوموتیو ازبکستان را به تن کرد. نتیجه این هفت سال حضور در فوتبال کشورش منجر به کسب پنج قهرمانی در لیگ، سه جام حذفی و یک لیگ‌کاپ بوده است. در سال 2021، بهترین بازیکن ازبکستان در سال 2020 با مبلغ یک میلیون یورو به عضویت النصر عربستان درآمد و از کشورش خارج شد.

رونالدو آمد، جلال به درب خروج نزدیک شد

حضور در النصر دوام نداشت و ستاره ازبکستانی در همان ابتدا به صورت قرضی راهی شباب الاهلی امارات شد. او در لباس قرمزپوشان فاتح لیگ شد و در جام پادشاهی هم عنوان نخست را به خود اختصاص داد تا دوران باشکوهی در فوتبال امارات داشته باشد و النصر را مجاب کند تا او را به عربستان بازگرداند. حضور در جمع زردپوشان، طلایی نبود. جلال 40 مرتبه در لیگ عربستان بازی کرد که نتیجه‌اش 2 گل و هفت پاس گل بود. در سال 2022 و با حضور رونالدو، عرصه برای جلال تنگ‌تر شد و او پس از واگذار کردن شماره هفت به فوق ستاره پرتغالی، از ترکیب هم به تدریج کنار رفت و دوران حضورش در این تیم خاتمه یافت.

100 درصد باخت مقابل تیم ملی ایران

ماشاریپوف حدود هفت سال است که در تیم ملی کشورش عضویت دارد. او حالا پس از الدور شومورودوف، کاپیتان دوم گرگ‌های سفید به حساب می‌آید. 12 گل در 52 مسابقه ماحصل فعالیت این بازیکن در تیم ملی کشورش بوده است. او در جام ملت‌های 2019 موفق شد دروازه ترکمنستان را باز کند و آخرین گل‌هایش در لباس سفیدپوشان را برابر عمان در تورنمنت کافا به ثمر رساند. جلال از ارکان اصلی تیم تحت هدایت سرچکو کاتانتس در جام ملت‌های 2023 خواهد بود. ماشاریپوف در پنج دیدار برابر تیم ملی ایران پنج شکست نصیبش شده و نه گلی زده و نه پاس گلی ارسال کرده است.

از درخشش برابر شهرخودرو تا اخراج عجیب مقابل پرسپولیس

لیگ قهرمانان آسیا محلی برای رویارویی‌های بیش‌تر ماشاریپوف و تیم‌های ایرانی بوده است. او برابر پنج تیم ایرانی نفت تهران، تراکتور تبریز، استقلال تهران، پرسپولیس تهران و شهرخودرو مشهد 13 مرتبه به میدان رفته که نتیجه آن یک گل برابر تیم مشهدی و سه پاس گل مقابل استقلال و شهرخودرو بوده است. ماشاریپوف در دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020 که بهترین هافبک تورنمنت هم شد، مقابل پرسپولیس به واسطه خطایی بچه‌گانه از زمین اخراج شد تا تیمش را در نیمه اول 10 نفره کند.

او پاس گل دادن را از گل زدن بیش‌تر دوست دارد

ماشاریپوف با وجود اینکه از ابتدای فصل در تیمی بازی نکرده و حدودا یک سال است که زمان بسیار کمی در زمین بوده، بازهم می‌تواند مهره‌ای کارساز برای تیم جواد نکونام باشد. این بازیکن تکنیکی و خوش‌فکر در 275 بازی رسمی‌ای که در سطح باشگاهی تا به حال در چهار تیم و سه کشور به انجام رسانده، 47 گل زده و 77 پاس گل داده است. وینگر 30 ساله تیم ملی ازبکستان به وضوح پاس گل دادن را به مراتب از گل زدن بیش‌تر دوست دارد و حضورش می‌تواند خبر بسیار خوبی برای عناصر هجومی تیم آبی‌پوش پایتخت باشد.


تازه ترین خبرها