هشت خارجی و هفت ملی‌پوش در ترکیب النصر
91342
به دنبال پاک کردن خاطرات تلخ!
28 شهريور 1402 11:08
سومین و آخرین بازی نمایندگان ایران در هفته اول دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مربوط به جدال بین پرسپولیس و النصر خواهد بود. شاگردان یحیی گل‌محمدی از ساعت 21:30 دقیقه امروز (سه‌شنبه) در ورزشگاه بدون تماشاگر آزادی باید به مصاف شوالیه‌های نجد بروند.

روزنامه گل

سومین و آخرین بازی نمایندگان ایران در هفته اول دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مربوط به جدال بین پرسپولیس و النصر خواهد بود. شاگردان یحیی گل‌محمدی از ساعت 21:30 دقیقه امروز (سه‌شنبه) در ورزشگاه بدون تماشاگر آزادی باید به مصاف شوالیه‌های نجد بروند. تیمی که در این گزارش با آن بیش از پیش آشنا خواهید شد.

النصر به دنبال پنجمین صعود در هفتمین حضور

النصر، هفتمین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند. آن‌ها تا سال 2011 فرصت حضور در فرمت جدید مسابقات را به دست نیاوردند و از دوران اوج خود به دور بودند ولی طی 12 سال اخیر شاهد حضور پررنگ نماینده عربستان در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی بوده‌ایم. آن‌ها در 6 حضور قبلی 2 مرتبه در دور نخست حذف شدند اما طی سال‌های 2011، 2019، 2020 و 2021 به سلامت از مرحله گروهی عبور کردند و به ترتیب در مراحل یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و نیمه‌نهایی از جام حذف شدند. حالا النصر پس از یک دوره غیبت دوباره به مسابقات بازگشته و پس از شکست دادن شباب الاهلی پا به دور نهایی گذاشت که یک نماینده از ایران در آن حاضر است؛ مانند همیشه.

ذوب‌آهن، گربه‌سیاه النصر

شوالیه‌های نجد در تمام ادوار قبلی‌ای که به چمپیونزلیگ راه یافته‌اند حداقل با یک تیم ایرانی مصاف داشته‌اند. آن‌ها در سال 2011 با استقلال در یک گروه بودند که یک پیروزی 2 بر یک و یک باخت 2 بر یک ماحصل کارشان بود و در ادامه نوبت به ذوب‌آهن رسید تا با برد مقتدرانه 4 بر یک، تیم عربستانی را از یک‌هشتم نهایی حذف کند. چهار سال بعد نوبت به دوئل با پرسپولیس رسید. بازی رفت با برتری 3 بر صفر النصر تمام شد و در مسابقه برگشت، پرسپولیس با یک گل به برتری دست یافت. این آخرین حضور النصر در ایران پیش از دیدار امشب بود.

سال 2016 بازهم گربه‌سیاه النصر وارد عمل شد. ذوب‌آهن اصفهان با دو پیروزی 3 بر صفر، کاری کرد که النصر در همان مرحله اول با جام وداع کند. سه سال بعد این دو تیم بار دیگر باهم در یک گروه جای گرفتند. گاندوهای فوتبال ایران 4 امتیاز از النصر گرفتند تا نشان دهند بهتر از هر تیم دیگری راه بردن زردپوشان را می‌دانند.

2 حضور اخیر النصر در لیگ قهرمانان آسیا منجر به 2 حضور در نیمه‌نهایی شد. در سال 2020 النصر با دو پیروزی 2 بر صفر در دور گروهی مقابل سپاهان، صدرنشین گروه خود شد اما در نیمه‌نهایی به سد پرسپولیس برخورد. پیکاری که پس از تساوی 1-1 در 120 دقیقه با پیروزی 5 بر 3 سرخ‌پوشان در ضربات پنالتی همراه شد. سال بعد بازهم النصر در دیدار ماقبل پایانی شکست خورد و این بار به دست الهلال از گردونه مسابقات کنار رفت. آن‌ها در این سال با دو تیم ایرانی بازی کردند. در دور گروهی شاهد تساوی 1-1 و برد 2 بر صفر النصر برابر فولاد بودیم. نماینده عربستان در اولین دیدار دور حذفی هم موفق شد تراکتور را با یک گل شکست دهد. حالا النصر با 6 برد، 6 باخت و 3 تساوی، باید برای شانزدهمین‌بار در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف یک تیم ایرانی برود.

هشت خارجی و هفت ملی‌پوش در ترکیب النصر

همه با خارجی‌های النصر آشنا هستند. آن‌ها پس از جذب رونالدو در اواخر سال 2022، در پنجره تابستانی‌ای که گذشت موفق به خرید بازیکنان بزرگی چون سکو فوفانا، الکس تیس، سادیو مانه، اوتاویو، آیمریک لاپورت و مارسلو بروزوویچ شدند. پیش از آن‌ها اندرسون تالیسکا هم در النصر حضور داشت و حالا از این جمع سه نفر نمی‌توانند مقابل پرسپولیس به میدان بروند. با این حال ستاره‌های خارجی النصر، تنها داشته‌های این تیم نیستند. آن‌ها در آخرین لیست تیم ملی عربستان 7 نماینده داشتند. نواف العقیدی و راغد النجار (گلر)، سلطان الغنام، عبدالله العمری (مدافع)، سامی النجعی، عبدالرحمان غریب و عبدالله الخیبری (هافبک) این نفرات را تشکیل دادند که از این جمع غنام، غریب و خیبری جزو برجسته‌ترین‌ها هستند.

دانشجوی فیزیک با حضور پررنگ آقای فونسکا

در نهایت نوبت به لوئیز کاسترو می‌رسد. سرمربی 62 ساله و پرتغالی النصر که از ابتدای این فصل هدایت زردپوشان را به عهده گرفت. او بازیکن بزرگی نبود و ویتوریا گیمارش، بزرگ‌ترین مقصدش به‌حساب می‌آید. کاسترو از 37 سالگی وارد دنیای مربیگری شد و در سال 2004 با تیم پنافیل برای اولین‌بار تجربه حضور در سطح اول را به‌دست آورد. او پس از 2 سال با این تیم سقوط کرد و به عضویت آکادمی باشگاه پورتو درآمد. فعالیتی طولانی که نهایتا به هدایت تیم دوم پورتو منجر شد. لوئیز در سال 2014 و پس از کنار رفتن پائولو فونسکا، سرمربی موقت اژدهای فوتبال پرتغال شد و در پایان فصل با قرار گرفتن در رده سوم به کار خود پایان داد و مجددا سرمربی تیم دوم پورتو شد. تیمی که در سال 2016 توانست قهرمان سطح دوم شود و کسب این عنوان، اعتماد جامعه فوتبال پرتغال به دانشجوی سابق رشته فیزیک را افزایش داد. کاسترو در سه فصل بعدی سرمربی تیم‌های ریوآوه، چاوس، ویتوریا گیمارش بود در سال 2019 سرانجام کشورش را ترک کرد.

بازهم پای فونسکا در میان بود. او بار دیگر جانشین هموطن خود شد و هدایت تیم شاختار دونتسک اوکراین را به‌دست گرفت. او با نارنجی‌پوشان چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ را به‌دست آورد و تا دور نیمه‌نهایی لیگ اروپا هم پیش‌روی کرد اما تیمش باخت تلخی را برابر اینتر تجربه کرد. آن‌ها در دومین فصل علی‌رغم شکست دادن رئال مادرید در دو بازی رفت و برگشت، از گروه خود بالا نرفتند و مجددا به لیگ اروپا فرستاده شدند. کاسترو و شاگردانش به رم باختند؛ رمی که سرمربی‌اش پائولو فونسکا بود. الدحیل قطر و بوتافوگو برزیل 2 مقصد بعدی کاسترو بودند. او در این 2 تیم 2 جام را به دست آورد اما در لیگ به موفقیتی نرسید. حالا باید دید پس از قهرمانی در جام باشگاه‌های عرب او با النصر چه نتیجه‌ای را به دست می‌آورد.

آمار وحشتناک النصر در پنج بازی اخیر

شوالیه‌های نجد در پنج بازی رسمی اخیر خود 100 درصد پیروزی را به‌دست آورده‌اند. 21 گل زده و 4 گل خورده ماحصل دیدارهای مذکور بود و باعث شد تا نصری‌ها باخت در 2 هفته ابتدایی لیگ را به دست فراموشی بسپارند. آن‌ها در هر 5 بازی موفق شدند حداقل 3 گل به رقبا بزنند و 2 کلین‌شیت را هم به ثبت برسانند. حالا این تیم مقابل پرسپولیسی که در این فصل باختی نداشته و فقط یک گل دریافت کرده چه عملکردی خواهد داشت. آیا نماینده عربستان به اولین برد خود در ایران، پس از سه باخت برابر استقلال، ذوب‌آهن و پرسپولیس می‌رسد؟

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها