به بهانه حکم بی سابقه علیه سپاهان
91291
چشم به راه قاطعیت و عدالت
27 شهريور 1402 10:20
قاطع و باور نکردنی ، اعمال جریمه چهل میلیارد تومانی و کسر چهار امتیاز از باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، زلزله در جدول رده بندی؛ توفان مصاحبه ها، بیانیه ها و شکایتها؛ فوتبال ایرانی در آزمون دشوار قانون مداری و عدالت طلبی. 

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - قاطع و باور نکردنی ، اعمال جریمه چهل میلیارد تومانی و کسر چهار امتیاز از باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، زلزله در جدول رده بندی؛ توفان مصاحبه ها، بیانیه ها و شکایتها؛ فوتبال ایرانی در آزمون دشوار قانون مداری و عدالت طلبی. در حالیکه همه حواس اهالی فوتبال به اردوی اخیر تیم ملی، سرنوشت تیم امید و البته شیوه استقبال از «کریس و رفقا» معطوف بود؛ صدور یک حکم جنجالی سبب ایجاد بهت، حیرت و التهابی شدید در بین باشگاه های بزرگ و زعما و تصمیم سازان فدراسیون فوتبال شد.

با توجه به سوابق نه چندان درخشان فدراسیون در مصلحت اندیشی های سازشکارانه و نادیده گرفتن قوانین؛ کمتر کسی تصور میکرد هشدارها و ضرب العجل های مرتبط با قانون تازه مطرح شده سقف بودجه به سرانجامی رسیده و خاطیان احتمالی این پرونده بزرگ و پر حرف و حدیث با مجازات قابل توجه و باز دارنده ای روبرو شوند.اینبار اما بنظر میرسد عزم ساکنان «سئول» جزم بوده و دست کم تا کنون قصد عقب نشینی از مواضع شان را نداشته اند. قاطعیتی درخور تحسین که صرف نظر از انبوه انتقادهای وارده به صاحب منصبان فوتبال مملکت و شیوه مدیریت شان می بایست مورد حمایت اهالی فوتبال واقع شده و به فال نیک گرفته شود.

این یادداشت هرگز به معنای خالی از ایراد بودن قانون «سقف بودجه» و منزه بودن مجریان آن نیست. بارها در خصوص کاستی های این قانون و شائبه وجود تعارض منافع برای برخی از نویسندگان و طراحانش سخن گفته ایم. بااینحال و علیرغم همه ایرادات شکلی و ماهوی موجود؛ اصل اساسی و همواره مغفول مانده ی فوتبال و بسیاری از سایر اموراتمان «معطل ماندن قوانین» و بی توجهی به مقررات مصوب است.

جماعتی هستیم که دور زدن قانون را از قانونگرایی دوست تر داشته و به دلایل متعدد تاریخی و اجتماعی نه تمکین و نه التزام به اجرای قوانین را جدی نگرفته ایم. باور نکرده ایم که وجود « قانون بد » به مراتب از «بی قانونی» و «هرج و مرج» بهتر است. همین است که با تفاخر و در محضر افکار عمومی از شیوه های نوگرایانه و نبوغ آمیزمان در دور زدن قوانین سخن گفته و عملا واضعان و عاملان این دسته از مقررات مصوب را به ریشخند می گیریم.

مسأله فراتر و با اهمیت تر از جریمه چهار امتیازی باشگاه ثروتمند و با نفوذ اصفهانی و متعاقبا بازخواست سرخ های پر طرفدار پایتخت و مجازات احتمالی آنهاست. اصل غیر قابل انکار تسلیم نشدن در تقابل با فشارهای پیدا و پنهان وارده و پایداری بر اجرای بدون تنازل و خالی از مماشات قوانین است. بحمدالله والمنه هیچ یک از باشگاه هایی که در فقره اخیر در مظان اتهام قرار گرفته اند، در سمت مظلوم ماجرا نیستند. همگی آنها از پرهوادارترین و با نفوذترین کلوب های ورزشی مملکتند. موج سواری رسانه ای، بازی با واژه ها و مظلوم نمایی های اخیر، حربه نخ نما و نمایش تکراری و ملال آور شده ایست که نه بکار مدیران متخلف آمده و نه اسباب پیروزی در انتخابات پیش رو را فراهم خواهد کرد. باور ستیز فدراسیون ( به ریاست یک فرد اصفهانی و با پیشینه سپاهانی) با خطه اصیل، برخوردار، مقام خیز و دولتمرد پرور اصفهان همانقدر دور از ذهن و خالی از واقعیت است که توطئه دست جمعی برای ناکام گذاشتن پی در پی کلوب آبی پایتخت و ادعای تبعیض سازمان دهی شده رسانه ای در تقابل با تی تی های دوست داشتنی تبریز.

اگر باشگاه های بزرگ و مدعیان فتح لیگ بجای اتهام زنی، مچ گیری و فرافکنی در بیانیه ای مشترک بر اجرای قانون و التزام بر قانونگرایی تأکید میکردند؛ اگر صدور حکم علیه سپاهان به مقدمه ای برای بازخواست بدون چشم پوشی از سایر متخلفین تبدیل میشد و اگر این اتفاق زوایای پیدا و پنهان بیشتری از قانونگریزی احتمالی مدیران باشگاه ها و سایر کار بدستان و صاحب منصبان فوتبال را آشکار میکرد؛ راهی برای برون رفت از مشکلات پدید آمده و آینده به مراتب امیدوار کننده تری در انتظارمان بود.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها