دروازه‌بان‌های جوانی که درخشیدند و شماره یک شدند
91222
یدک‌هایی برای جرثقیل!
26 شهريور 1402 09:55
دروازه‌بان خوب از اولاد خوب هم بهتر است؛ این جمله‌ای است که خیلی از مربیان درباره اهمیت داشتن یک گلر مطمئن بر زبان می‌رانند و به این اشاره دارند که اگر یک تیم یک دروازه‌بان باتجربه و آماده در اختیار داشته باشد، می‌تواند با خیال راحت به اجرای برنامه‌های تاکتیکی‌اش در زمین بپردازد و به نتیجه‌گیری امیدوار باشد.

روزنامه گل

حامد جیرودی - دروازه‌بان خوب از اولاد خوب هم بهتر است؛ این جمله‌ای است که خیلی از مربیان درباره اهمیت داشتن یک گلر مطمئن بر زبان می‌رانند و به این اشاره دارند که اگر یک تیم یک دروازه‌بان باتجربه و آماده در اختیار داشته باشد، می‌تواند با خیال راحت به اجرای برنامه‌های تاکتیکی‌اش در زمین بپردازد و به نتیجه‌گیری امیدوار باشد. حالا اما پرسپولیس در شرایطی در آستانه دیدار حساس برابر النصر در لیگ قهرمانان آسیا قرار دارد که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اصلی این تیم در بازی دوستانه تیم ملی برابر بلغارستان دچار کشیدگی عضله ران پایش شد و این مصدومیت باعث شده او دو تا سه هفته به استراحت و فیزیوتراپی بپردازد. این در حالی است که هشت روز بیشتر تا بازی با تیم عربستانی باقی نمانده و یحیی گل‌محمدی که گلر باتجربه دیگری در اختیار ندارد، مجبور است از یکی از گلرهای ذخیره‌اش یعنی امیر رفیعی یا مهرشاد اسدی استفاده کند. البته بیرانوند اصرار دارد که به بازی با النصر خواهد رسید ولی بازی کردن او ریسک است و ممکن است آسیب‌دیدگی‌اش را تشدید کند. با این حال، همچنان این احتمال وجود دارد که او بازی نکند و ممکن است از رفیعی درون دروازه استفاده شود؛ بازیکن جوانی که اگرچه بازی رسمی در رده بزرگسالان انجام نداده ولی به هواداران پرسپولیس وعده داده خیال‌شان از بابت دروازه راحت باشد. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که در فوتبال خودمان هم دروازه‌بان‌های مختلفی را شاهد بوده‌ایم که برای اولین بار در یک بازی رسمی به میدان رفته‌اند و با درخشش‌شان نام خود را به عنوان یک پدیده جدید در این پست حساس مطرح کرده‌اند؛ یدک‌هایی که در نبود جرثقیل‌های بزرگ، توانستند خودشان را شماره یک کنند.

طالب‌لو، عابدزاده دوم شد

در روزهایی که رقابت شدیدی بین پرویز برومند و هادی طباطبایی درون دروازه استقلال وجود داشت، جوانی به نام وحید طالب‌لو نام خود را در بین دروازه‌بان‌های این تیم مطرح کرد و در اولین بازی‌اش برای آبی‌ها در لیگ سوم، مقابل سپاهان، قهرمان فصل گذشته لیگ برتر به میدان رفت. او از تیم امید استقلال به بزرگسالان استقلال آمد و با مهار پنالتی‌های مختلف، نام خود را به عنوان یک دروازه‌بان پنالتی‌گیر مطرح کرد تا جایی که در آن دوره به او لقب «عابدزاده دوم» دادند.

پنالتی‌ای که حقیقی گرفت

علیرضا حقیقی زمانی که ۱۸ سال داشت، قرارداد خود را با پرسپولیس ثبت کرد تا یکی از دروازه‌بان‌های این تیم در لیگ ششم باشد. او اولین بازی خود را در برابر سایپا وقتی که فرشید کریمی از بازی اخراج شد، انجام داد و توانست ضربه پنالتی علی دایی را دفع کند تا نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد. دروازه‌بانی که حتی تا گلری تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل هم پیش رفت و به عنوان یک لژیونر سال‌های زیادی را هم در تیم‌های اروپایی حضور داشت.

وقتی بیرو دروازه‌بان اصلی شد

همین علیرضا بیرانوند که حالا مصدومیت او به بحث روز فوتبال ایران تبدیل شده، اولین بار در لیگ سیزدهم در نفت تهران درخشید. در آن مقطع دروازه‌بان اصلی این تیم، سوشا مکانی بود ولی یحیی گل‌محمدی که در آن روزها هدایت نفت را بر عهده داشت، پس از بی‌انضباطی مکانی، او را نیمکت‌نشین کرد و به بیرانوند میدان داد که او هم با درخشش به دروازه‌بان اصلی این تیم تبدیل شد و در ادامه هم به پرسپولیس پیوست و در جام جهانی 2018 روسیه و 2022 قطر هم برای ایران به میدان رفت.

حسینی، مردی برای کلین‌شیت

سید حسین حسینی هم که حالا کاپیتان و دروازه‌بان اصلی استقلال است، در سال 91 به این تیم آمد اما برای خدمت سربازی از این تیم جدا شد. حسینی پس از دو فصل حضور در ملوان، دوباره به استقلال برگشت و در لیگ شانزدهم و در شرایطی که سید مهدی رحمتی دروازه‌بان اصلی استقلال بود، شانس حضور درون دروازه این تیم را پیدا کرد و علیرضا منصوریان در بازی با سپاهان از او استفاده کرد. حسینی در ادامه با درخشش‌اش توانست رکورد کلین‌شیت در فوتبال ایران را که تا قبل از آن در اختیار بهرام مودت بود با ۸۷۲ دقیقه بسته نگه‌داشتن دروازه از آن خود کند. حسینی در جام جهانی 2022 قطر هم برای ایران در دو بازی به عنوان جانشین بیرانوند که مصدوم شده بود، به میدان رفت.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها