نگاهی به سابقه کار ستاره‌های فوتبال ایران با مربیان به نام دنیا
90522
سردار – مورینیو؛ انتقالی بزرگ اما تکراری!
06 شهريور 1402 09:24
سردار آزمون، ستاره تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه بایرلورکوزن خیلی زود المان را به مقصد ایتالیا ترک کرد تا این بار در شهر رم شاگرد خوزه مورینیو معروف باشد. 

روزنامه گل

سردار آزمون، ستاره تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه بایرلورکوزن خیلی زود المان را به مقصد ایتالیا ترک کرد تا این بار در شهر رم شاگرد خوزه مورینیو معروف باشد. این بازیکن با عقد قراردادی قرضی و یک ساله به عضویت تیم رم ایتالیا درآمد تا همکاری با یک سرمربی بزرگ اتفاق بسیار جذابی برای سردار باشد. مربی ای که در بین ایرانی‌ها دوست‌داران زیادی دارد و حضور یک بازیکن ایرانی در تیم او می‌تواند آبستن حوادث جالبی باشد. با این حال جالب است بدانید که این اولین همکاری یک ستاره فوتبال ایران با یک سرمربی بزرگ در سطح قاره سبز نیست و به این بهانه نگاهی به این جا به جایی ها داریم.

همکاری علی دایی و علی کریمی با هیتسفیلد

یکی از بزرگ‌ترین سرمربیان جهان در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم همین مرد کاریزماتیک و عبوس آلمانی بود. اوتمار بعد از قهرمانی با دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا و تبدیل شدن به بهترین مربی اروپا، راهی بایرن‌مونیخ شد و 7 سال در 2 مقطع سکان‌دار باواریایی‌ها بود. علی دایی در فصل 1999-1998 زیر نظر هیتسفیلد 32 بازی رسمی انجام داد که ماحصل آن 6 گل و یک پاس گل بود. در ادامه نوبت به علی کریمی رسید تا در سال 2006، 6 مرتبه در بوندس‌لیگا زیر نظر فاتح 2 لیگ قهرمانان اروپا بازی کند که نتیجه‌اش یک گل و یک پاس گل بود.

خلعتبری در کنار مرحوم دیگو مارادونا بزرگ

پس از ناکامی در جام جهانی 2010 با تیم ملی آرژانتین، دیگو مارادونا در اقدامی عجیب راهی فوتبال امارات شد تا هدایت الوصل را به عهده بگیرد. اسطوره فوتبال جهان در جمع زردپوشان یک شاگرد محبوب داشت و آن هم کسی نبود جز محمدرضا خلعتبری. مورچه‌اتمی فوتبال ایران در آن زمان به صورت قرضی در عضویت الوصل بود و موفق شد 3 گل و 3 پاس گل را به‌ثبت برساند. خوشحالی‌های مشترک او و دیگو در یادها باقی مانده است.

همکاری علی کریمی، اشکان دژآگه و وحید هاشمیان با فیلیکس ماگات

یکی از پرماجراترین سرمربیان مشهور اروپایی در قبال بازیکنان ایرانی فلیکس ماگات است. او در چهار تیم مختلف با بازیکنان ایرانی همکاری کرد و همان‌طور که می‌دانید علاقه ویژه‌ای به علی کریمی داشت. همکاری نخست این 2 نفر در بایرن‌‌مونیخ بود که جادوگر ایرانی در 36 بازی، 3 گل زد و 3 پاس گل داد. این دو در شالکه هم با یکدیگر همکاری داشتند اما در همان روزهایی که کریمی در حال انجام تمرینات انفرادی بود تا مهیای حضور در میدان شود، ماگات از جمع آبی‌پوشان جدا شد تا علی 2 بار زیر نظر رالف رانگنیک به میدان برود.

ماگات در بایرن به جز کریمی، با وحید هاشمیان هم در فصل 2005-2004 کار کرد که وحید در این مدت تنها یک گل وارد دروازه فرایبورگ کرد که این گل در جام حذفی به‌ثمر رسید. دیگر بازیکن ایرانی‌ای که در 2 تیم مختلف زیر نظر ماگات کار کرد، اشکان دژاگه بود. این دو، در 2 مقطع در تیم وولفسبورگ و یک مرتبه هم در لیگ برتر انگلیس و در تیم فولام با یکدیگر همکاری داشتند که ماحصل آن برای ستاره ایرانی 117 بازی، 22 گل، 23 پاس گل و یک قهرمانی در بوندس‌لیگا بود.

جواد نکونام و مسعود شجاعی و همکاری خوسه آنتونیو کاماچو

سرمربی اسبق تیم ملی اسپانیا، رئال مادرید و چند تیم مطرح دیگر اروپایی طی سال‌های 2008 تا 2011 سرمربی تیم اوساسونا شد و در این مدت شاهد همکاری او با جواد نکونام و مسعود شجاعی بودیم. 2 ستاره ایرانی نقشی محوری در تیم کاماچو ایفا کردند. نکونام در 82 بازی 12 گل زد و یک پاس گل داد و شجاعی آمار 8 گل و 9 پاس گل را طی 85 بازی به‌ثبت رساند.

آندرانیک تیموریان با سم آلاردایس و روی هاجسون

پس از ناکامی در نگه داشتن لیدزیونایتد، حالا در 68 سالگی بدون تیم است. سرمربی اسبق تیم ملی انگلیس با سابقه 100 درصد پیروزی، 8 سال هدایت بولتون را به عهده داشت و در خلال این سال‌ها او یک شاگرد ایرانی داشت. آندرانیک تیموریان در فصل 2007-2006 در 20 مسابقه رسمی زیر نظر آلاردایس به میدان رفت و 4 گل به‌ثمر رساند که 2 گل مقابل ویگان در لیگ برتر و 2 گل در جام حذفی برابر دانکستر بود. نباید فراموش کرد که آندو 2 بازی هم در زیر نظر روی هاجسون در تیم فولام انجام داد و مسن‌ترین سرمربی کنونی پنج لیگ معتبر اروپایی، چندان به او علاقه نداشت.

مهدوی کیا و کلاوس تاپ‌مولر

15 سال از آخرین تجربه سرمربیگری کلاوس تاپ‌مولر می‌گذرد. مرد نقره‌ای که در فصل 2002-2001، سه نایب‌قهرمانی در بوندس‌لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا با بایرلورکوزن نصیبش شد، در 2 تیم مختلف با مهدی مهدوی‌کیا همکاری داشت. فصل 1999-1998 این دو تیم در بوخوم کنار یکدیگر بودند و سپس در 2004-2003 و 2005-2004 شاهد تکرار آن بودیم. موشک فوتبال ایران در 46 مسابقه رسمی، آمار 9 گل زده و 10 پاس گل را برای تاپ‌مولر بر جای گذاشت. مردی که چند باری به فوتبال ایران هم نزدیک شد اما شاهد رسمی شدن آن در هیچ برهه‌ای نبودیم.

خداداد عزیزی و برند شوستر

ستاره اسبق تیم‌های بارسلونا، رئال مادرید، اتلتیکو مادرید و ... در سال 1997 وارد دنیای سرمربیگری شد و یک سال بعد سکان هدایت تیم کلن را پذیرفت. هافبک پیشین تیم ملی آلمان غربی در این تیم یک شاگرد ایرانی به نام خدادادعزیزی داشت. یک فصل همکاری این 2 نفر منجر به 4 گل زده برای ستاره تکنیکی تیم ملی ایران شد.

به جز این نفرات مربیان شناخته‌شده زیادی با بازیکنان ایرانی همکاری داشتند. ژابی آلونسو، جان فرانکو زولا، رالف رانگنیک، لئوناردو ژاردیم و ... بخشی از این سرمربیان هستند. حال باید دید سردار آزمون با بزرگ‌ترین سرمربی خارجی حاضر در این لیست چه عملکردی خواهد داشت. آیا می‌تواند روزهای درخشانی را خلق کند یا قرار است از همکاری این دو نفر به عنوان یک همکاری شکست‌خورده یاد کنیم.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها