نکاتی از دوئل بزرگ تهران و اصفهان در نقش جهان
90324
استقلال جلوتر از سپاهان ؛ مورایس مساوی با نکونام!
01 شهريور 1402 13:00
امروز رقابت های لیگ برتر بیست و سوم در سومین هفته خود شاهد یک جدال و دوئل مهم در اصفهان بین استقلال تهران و سپاهان اصفهان است. 

روزنامه گل

سیدیاسر رضوی - امروز رقابت های لیگ برتر بیست و سوم در سومین هفته خود شاهد یک جدال و دوئل مهم در اصفهان بین استقلال تهران و سپاهان اصفهان است. همیشه بازی تیم های استقلال و سپاهان با وجود قدمت دو تیم از نخستین دوره برگزاری لیگ برتر حرفه‌ای، یکی از جذاب‌ترین بازی‌های فوتبال باشگاهی ایران بوده و همچنان هم این روند ادامه دارد. مسابقه ای که در بعضی مواقع نام آن را نمی توان رقابت دو تیم گذاشت چون به چیزی شبیه جنگ بوده تا این تیم های همیشه مدعی کار را برای قهرمانی و خارج کردن رقیب از گردونه دنبال کرده اند. به همین بهانه نگاهی داریم به برخی نکات این مسابقه که قطعا نتیجه آن می تواند بخشی از معادلات لیگ امسال را به نتیجه رسانده و جوابی برای آن در مسیر قهرمانی داشته باشد.

یک اختلاف اندک مرز برتری نصف جهانی‌هاست

دو تیم از بهمن ماه سال ۱۳۵۰ که اولین بازی را از رقابت‌های جام منطقه‌ای در اصفهان برگزار کردند، تا پیش از بازی امروز خودشان، در مجموع و در ۸۲ مسابقه رودرروی همدیگر قرار گرفتند که ۳۰ برد استقلال و ۳۱ برد سپاهان کسب کرده است و ۲۱ مسابقه هم مساوی شده است. نکته جالب اینجاست که استقلال در تاریخ باشگاهش مقابل کمتر تیمی است که با این تعداد مسابقه آمار بردهای کمتری داشته باشد و این نشان می دهد که این بازی از دل تاریخ فوتبال ایران و با حساسیت بسیار بالا بوده و خواهد بود.

لیگ برتر در دوئل تهران و اصفهان، آبی است

هرچند در مجموع بازی‌های برگزار شده بین استقلال و سپاهان این زردهای نصف جهان هستند که با یک برد بیشتر نسبت به حریف آبی پایتخت نشین خودشان برتری دارند اما در رقابت های لیگ برتر قصه و ماجرا طور دیگری است. جالب است بدانید که در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر (جام خلیج‌فارس) سهم استقلال از ۴۴ تقابل دو تیم، ۱۶ پیروزی است. سپاهان ۱۵ برد کسب کرده و ۱۳ بازی دو تیم مساوی شده است.

جدال آسیایی به نفع سپاهان است

خوب است بدانید که این تقابل مهم در لیگ برتر ما یک بار تجربه آسیایی هم داشته و قرعه موفقیت به نام زردهای نصف جهان خورده است. استقلال و سپاهان در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۲ به مصاف هم رفتند که این بازی را حریف اصفهانی با نتیجه 2 بر صفر به سود خودش تمام کرد. در آن بازی که روز دوم خرداد سال ۹۱ در اصفهان برگزار شد، برونو سزار و محسن بنگر برای سپاهان گل زدند. هدایت سپاهان برعهده زلاتکو کرانچار و هدایت استقلال به عهده پرویز مظلومی بود.

آمار نکونام و مورایس

جدا از تقابل استقلال و سپاهان در بازی امروز مقابل هم یکی از نکات جالب این مسابقه به رویارویی جواد نکونام و مورایس بر می گردد. نکونامی که او را شبیه یک پرتغالی به نام همچون کی روش می دانند و او که بابت چنین تعریفی به خودش می بالد حالا قرار است تیمش را برابر یک پرتغالی کاربلد به اسم مورایس در اصفهان به میدان بفرستد. از نظر آمار شخصی جواد نکونام، سرمربی این فصل استقلال تا پیش از هدایت آبی ‌های پایتخت، ۱۱ بار به عنوان سرمربی مقابل سپاهان قرار گرفته که حاصل آن ۳ برد، ۳ مساوی و ۵ باخت بوده است. از سوی دیگر آمار او مقابل مورایس هم همه چیز مساوی بوده چون یک بازی را فصل گذشته با فولاد مقابل سپاهان برد و یک بازی را هم به این مربی پرتغالی باخت تا حالا به دنبال یک نتیجه خوب این بار با استقلال در تجربه سوم رویارویی با مورایس باشد. جالب است بدانید اما مورایس جلوی نکونام یک بار باخته و یک بار برده اما جلوی استقلال بازنده نبوده و فصل گذشته در دو بازی رفت و برگشت توانست مقابل آبی های پایتخت برنده تیمش را از زمین خارج کند.

مرداد برای استقلال خوش یمن نبود

دیدار سپاهان مقابل استقلال در حالی امروز اول شهریور در اصفهان برگزار می‌شود که این دو تیم، پیش از این در ۱۰ مسابقه در پنجمین ماه سال با هم روبه‌رو شده بودند. از این بین، ۷ بازی در لیگ برتر، یک بازی در لیگ آزادگان، یک بازی در جام حذفی و یک بازی از رقابت‌های جام اتحادیه تهران در این ماه برگزار شده بود. در لیگ برتر، سهم سپاهان ۴ پیروزی، سهم استقلال ۱ برد و دو دیدار هم با تساوی به پایان رسیده است اما درمجموع ده مسابقه، هر تیم ۴ برد کسب کرده و ۲ بازی هم مساوی شده است که حالا باید استقلال را خوش شانس دانست که در مرداد به مصاف سپاهان نخواهد رفت.

#سیدیاسر رضوی #استقلال #سپاهان
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها