مصاف با قهرمان؛ دومین فینال «تی تی ها»
89941
کوچه سرخ است و خیابان سرخ است
25 مرداد 1402 13:58
دکتر فرزاد بیگی - ملاقات با قهرمان؛ راند دوم از قرعه ترسناک تراکتور. «تی تی ها» به دنبال اعاده حیثیت.

روزنامه گل

فرقی نمی کند فاتح سه گانه قهرمانی باشید یا رقیبی معمولی و کم نام و نشان؛ در هرحال کسب امتیاز در تبریز و جان به در بردن از «یادگار» هرگز کار راحتی نخواهد بود. اوضاع وقتی دشوارتر میشود که نسخه متحول شده، پر خرج و امیدوار «تی تی»ها مصاف نخست را واگذار کرده و حالا در خانه و با حمایت پرشورهای آذربایجان بدنبال دشت نخستین سه امتیاز فصل، شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی و گرفتن انتقام باخت لحظه آخری لیگ گذشته باشند.

قدر مسلم و علیرغم همه دستاویزها و توجیهات؛ بازی نه چندان دلچسب تراکتور در نقش جهان و تسلیم شدن بی قید و شرط در مصاف با سپاهان، تبریزی ها را نگران کرده است. عملکرد از هم گسیخته و پر اشتباه خط دفاعی و دروازه بان، نمایش ناامید کننده و بدور از انتظار هافبک ها و حضور کم اثر مهره های جدید الورود هجومی سبب افزایش تردیدها درباره قدرت واقعی تراکتور و کارآمدی برخی خریدهای پر سر و صدای تابستانی شده و پسران «خمز» را تحت فشاری مضاعف قرار داده است.

معضل دفاعی تراکتور بیماری مزمن و میراث نامبارکی است که علیرغم خانه تکانی عمیق و جایگزینی بخش مهمی از عناصر تدافعی پابرجا باقی مانده و اثرات آن کاملا مشهود بنظر میرسد. از جمع چهار مدافع ثابت و دروازه بان تیم، تنها یک نفر به گذشته تعلق دارد و سایرین در پنجره اخیر به تراکتور پیوسته اند. همین امر هماهنگی را دشوار و ایجاد هارمونی دفاعی را زمانبر کرده است. بااینحال آوار کردن همه مسوولیت شکست بر خط دفاع، منطقی و منصفانه نیست. نقطه ضعف مغفول مانده و بسیار مهم تراکتور ؛ نمایش غیر قابل قبول هافبک ها و واگذاری کامل میانه میدان به رقیب بود. هافبکهای خارجی تراکتور نه تنها در موقعیت سازی موفق عمل نکردند؛ بلکه هرگز نتوانستند ساخت بازی اصفهانی ها را مختل کرده و از ارسال پاس های کلیدی جلوگیری کنند. اتفاقی نامیمون که در نهایت سبب از دست رفتن اختیار بازی، ایجاد فشار مضاعف بر مدافعان و افزایش احتمال اشتباه از سوی آنها شد. «خمز» برای فرار از تکرار کابوس «نقش جهان» و برای بازگشت زود هنگام به لیگ، به ترکیبی به مراتب محتاط تر و خط هافبکی مستحکم تر، پر تعداد تر و جنگنده تر نیازمند است. تکرار اشتباه هفته نخست و وانهادن میانه میدان به هافبک های با تجربه و خلاق پرسپولیس به بهای دومین شکست و وقوع بحرانی منجر خواهد شد که ممکن است به پیامدهای غیر منتظره ای ختم شود. بخصوص که نشانه هایی از اختلاف بین تراکتوری های غالبا عجول و کم صبر و ماتادور تند خوی اسپانیایی بروز کرده و اصل موضوع علیرغم توجیهات سرپرست تیم، غیر قابل کتمان بنظر میرسد.

در سوی مقابل شاگردان گل محمدی برای تداوم بالانشینی و کسب حداکثر امتیاز به تبریز آمده اند. این در حالیست که هنوز کمبودها و دغدغه های نقل و انتقالاتی پرسپولیس مرتفع نشده و آنها دست کم به یک گلر ذخیره قابل اعتماد و یک گلزن تمام عیار احتیاج دارند. در این بین اگر قرار بر اولویت قائل شدن باشد؛ استخدام دروازه بان ضرورت و فوریت به مراتب بیشتری خواهد داشت. نیازی به یادآوری نیست که علیرضا بیرانوند هم از ناحیه کمر احساس ناراحتی می کند و هم در یکسال اخیر و در مصدوم شدن از ناحیه صورت؛ ید طولایی داشته است. از اینها گذشته، وجود یک رقیب قوی و یک آلترناتیو قابل اعتنا؛ گلر ملی پوش پرسپولیس را به تلاش ، انگیزه و تمرکز بیشتر و البته دوری از اقدامات پر ریسک و سرخوشانه ترغیب خواهد کرد.

نکته نگران کننده دیگر عدم هماهنگی مدافعان میانی پرسپولیس در تقابل با آلومینیوم اراک بود. حسین کنعانی علیرغم نمایش فردی قابل قبول؛ در زوج سازی با پورعلی گنجی و سایر عناصر دفاعی توفیق چندانی نداشت. همین است که قلب دفاع سرخها و سازمان دهی دفاعی شان با مشکلات مشهودی روبرو شد و در دقایقی از هم گسیخته و پر اشتباه نشان داد. تکرار این قبیل ناهماهنگی ها در مصاف با میزبان قدرتمند و زخم خورده به بهای شکست در «یادگار» و از دست رفتن سه امتیاز بسیار با ارزش نبرد تبریز تمام خواهد شد.

نقطه اتکاء و گرانیگاه پرسپولیسی ها اما خط هافبک توانمند و خلاق آنهاست. مردانی که اگر آماده باشند، در حفظ مالکیت و کنترل میانه میدان ، ایجاد موازنه بین خطوط و ساخت بازی، موقعیت سازی و حتی گلزنی سرآمد بوده، سبب برتری نهایی بر رقیب خواهند شد. نمایش درخشان و پاس گل استثنایی سروش رفیعی؛ خبری خوب برای سرخها و نشانه ای از تداوم و افزایش آمادگی هافبک بازیساز و تکنیکی پرسپولیس بود. بعلاوه امیری و ترابی به شیوه ای آهسته و پیوسته آماده شده و در لحظات حساس و نبردهای تعیین کننده به عصای دست یحیی تبدیل خواهند شد. ضمن آنکه هماهنگی این خط هافبک توانمند با شهاب زاهدی و آشنایی شان با مختصات مهاجم تازه آمده زمانبر بوده و هواداران برای مشاهده قابلیت های واقعی شهاب به صبوری و انصاف به مراتب بیشتری نیازمندند.با همه این حرفها و علیرغم نگرانی های پیش گفته؛ حضور حداکثری پرشورها و «یادگار» متحد، صبور و لبریز از تماشاگر هر حریفی را به لرزه افکنده ، هر اختلافی را کم رنگ کرده و هر ناممکنی را امکان پذیر خواهد کرد.

#تراکتور #پرسپولیس #اختصاصی گل #یادداشت
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها