89852
شاهزاده هری؛ بزرگترین انتقال امسال
23 مرداد 1402 21:46
هری کین مهم‌ترین انتقال تابستانی این فصل بوده است. 

روزنامه گل

اندکی پس از پایان بازی دوستانه یکشنبه گذشته مقابل شاختار دونتسک، هری کین به‌تنهایی از تونل بیرون آمد و برای تشویق تماشاگران به چهارگوشه زمین رفت و مثل همیشه مورد استقبال قرار گرفت. یک تشویق باشکوه برای «شاهزاده هری». کین در پیروزی 5 بر یک تیمش، چهار گل به ثمر رساند. چه کسی دیگری قرار بود برای آنها گل بزند؟ فصل گذشته بقیه اعضای تیم به سختی می‌توانستند تور دروازه حریف را شناسایی کنند، چه رسد به اینکه آن را گل کنند. همهٔ هواداران تاتنهام می‌دانستند که این لحظه در راه است. کین تنها یک سال از قراردادش باقی‌مانده بود و عجله‌ای برای تمدید نداشت؛ بنابراین این آخرین فرصت برای دنیل لوی بود تا دارایی 100 میلیونی خود را نقد کند. بعد از یک سال، کین می‌توانست با قراردادی آزاد راهی تیم دیگری شود و تقریباً هیچ شانسی وجود نداشت که «رئیس» اجازه دهد این اتفاق بیفتد. حتی اگر هیچکس مثل «لوی» نتواند انتقالی تمام‌شده در ذهن فوتبال‌دوستان را خراب کند.
موعد انتظار سر رسید
بدون تردید در دوره‌ای که بسیاری از ستاره‌های مشهور فوتبال جهان لیگ عربستان را برای ادامه دوران حرفه‌ای خود انتخاب کردند، هری کین بهترین انتقال تابستانی 2023 محسوب می‌شود. ما در عصری زندگی می‌کنیم که نقل و انتقالات دیوانه‌وار امری عادی است. در میان انتقال‌هایی که پول‌های زیادی برای آنها پرداخت شده به نظر می‌رسد هری کین بهترین انتقال تابستانی است. برای بسیاری از کارشناسان انتخاب این انتقال به عنوان بهترین منطقی خواهد بود. برای باشگاه لندنی تاتنهام، این معامله بسیار عالی است. گرفتن 100 میلیون یورو برای بازیکنی که یک سال از قراردادش باقی مانده، اصولاٌ غیرممکن به نظر می‌رسید. تاتنهام این مهاجم را برای مدت طولانی نگه داشت، حداکثر استفاده را از او کرد و حالا پول زیادی به دست آورده است. می‌توان در مورد اینکه چقدر درست بود که تاتنهام هری کین را برای این همه سال نفروخت (او واضح است که می‌خواست تاتنهام را ترک کند و حتی دو سال پیش به تمرینات نرفت تا به منچسترسیتی برود) بحث کرد، اما صرفاً از دیدگاه تاتنهام باید قضاوت کرد. برای باشگاه بهترین داستان ممکن شکل گرفت. نکته مهم دیگر؛ تاتنهام رقبا را تقویت نکرد. برای مالک تیم یعنی دانیل لوی، این یک لحظه اساسی است. رومن پاولیوچنکو (مهاجم تاتنهام در سال‌های 2008 تا 2012) در مصاحبه‌ای گفت که چگونه لوی به خانه او در لندن آمد و گفت: "من شما را به یک باشگاه انگلیسی دیگر نمی‌دهم، نه انتقال قطعی، نه قرضی" و این در مورد پاولیوچنکو بود، و اینجا صحبت درباره هری کین است. بنابراین تاتنهام هر آنچه را که می‌توانست از این قرارداد بدست آورد. در نهایت خودِ بازیکن. حتی دو سه سال پیش، به نظر می‌رسید که هری کین در تاتنهام برای مدت طولانی ماندگار است. حالا مقیاس بازیکن از مقیاس باشگاه پیشی گرفته است. به خصوص در شرایطی که او بهترین گلزن تاریخ تیم و تاریخ تیم ملی انگلیس شد. در ذهن کسی حتی نمی‌گنجد که چگونه چنین فوتبالیستی تا 30 سالگی حتی یک جام هم نبرده است. کاملاٌ غیر طبیعی به نظر می‌رسد. حالا این مهاجم به جایی می‌رود که به احتمال زیاد عنوان قهرمانی را بالای سرش می‌برد. با توجه به شخصیت کین، قهرمانی در بوندسلیگا برای او پایان کار نیست، ژرمن‌ها با او شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دارند. بنابراین در حالی که چرخه مبهم در بازار نقل و انتقالات با کایسدو، امباپه، عربستان سعودی و بقیه ادامه دارد، ما می‌توانیم حداقل یک انتقال برتر را ثبت کنیم که از هر طرف منطقی به نظر می‌رسد.
دلخوش به خاطرات
لوی باید مدیران بایرن‌مونیخ را در چند هفته گذشته بابت ذره‌ذره بیشتر کردن مبلغ قرارداد دیوانه کرده باشد. دیدنِ رفتنِ او ناراحت کننده است اما جایی برای تعجب نیست. هری حالا 30 ساله است و بیش از سه یا چهار سال از دوران اوج در پیش ندارد. بابت دوران بازی در تاتنهام - به‌غیراز چند دوره قرضی - او، هیچ مدالی برای ارائه ندارد. تیمی که در طول یک قرن فقط صاحب یک جام شده است و عجیب نیست که چنین ستاره‌ای در فکر ترک آن باشد. بازیکنی مانند کین شایسته این است که دوران حرفه‌ای خود را با چند مدال و بازی در لیگ قهرمانان اروپا به پایان برساند. اسپرز در این فصل حتی به لیگ کنفرانس اروپا همراه نیافته است و بایرن همواره در حال بردن جام‌های جدید است. آنها از سال 2013 تاکنون 11 بار پیاپی بوندس‌لیگا را برده‌اند. هری ممکن است شروع به گسترش ویترین افتخارات خود کند. حالا او به‌ غیر از چند جایزه شخصی چیزی برای گذاشتن در آن خواهد داشت. همچنین با رفتن کین هواداران تاتنهام احساس ناراحتی نخواهند کرد. آنها قبول دارند به‌اندازه کافی برای او خوب نیستند، اما او بهترین سال‌های خود را برای باشگاه سپری کرده است. گل‌های او، طعم بازی در لیگ قهرمانان را به هواداران تاتنهام داده است، زمانی که او در سال 2021 با پپ گواردیولا برای انتقال به سیتی به توافق شخصی رسید و به تمرین نیامد، کمی دل هواداران تاتنهام را شکست. اما آنها هری را بخشیدند. مهم‌تر از همه، هری از شرایط به وجود آمده عصبانی نشد و دست از تلاش برنداشت. اولین‌بار در سال 2013 کین در لیگ کاپ مقابل هال گل‌زنی کرد و تاتنهام توانست این بازی را در ضربات پنالتی پیروز شود. در ابتدا باور بر این بود که «کین» یک شگفتی زودگذر است. اما او به گل‌زنی ادامه داد. ظاهراً میل گل‌زنی کین به تیم‌ها، مخصوصا تیم‌های بالای جدولی تمامی نداشت. دیری نگذشت که هواداران خانگی شروع به خواندن کردند: "او فقط شگفتی‌ای یک‌فصله است." (کنایه به کسانی که هری کین را جرقه‌ای کوتاه می‌دانستند). هری خاص و مهارناپذیر بود. کسی که می‌توانست با هر دو پا و سر گل بزند و نه‌تنها یک گل‌زن بلکه یک سازنده‌ی گل قهار بود. او یک بازیکن کامل بود، کاملاً حرفه‌ای. حتی زمانی که فصل گذشته تاتنهام فوتبال افتضاحی بازی می‌کرد، او 30 گل در لیگ به ثمر رساند. حالا و با جدایی کاپیتان بزرگ تیم؛ هواداران معتقدند که بدون کین ممکن بود در جنگ سقوط قرار گیرند. اتفاقی که باید امیدوار باشند در فصول آتی رخ ندهد و از این به بعد فقط خاطرات مهاجم انگلیسی برای آن ها التیام بخش خواهد بود.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها