نقدها آماده و شمشیرها تیز شده‌اند
89592
نکونام در گلوگاه «تغییر سبک» در استقلال!
19 مرداد 1402 10:24
بعد از فرهاد مجیدی که همیشه هوادارانش برای حضور او روی نیمکت استقلال لحظه شماری می‌کنند، آمدن جواد نکونام به خانه خودش یعنی تیم آبی پایتخت، اتفاقی بود که هواداران این تیم به شدت به دنبال تحقق آن بودند.

روزنامه گل

سیدیاسر رضوی/ بعد از فرهاد مجیدی که همیشه هوادارانش برای حضور او روی نیمکت استقلال لحظه شماری می‌کنند، آمدن جواد نکونام به خانه خودش یعنی تیم آبی پایتخت، اتفاقی بود که هواداران این تیم به شدت به دنبال تحقق آن بودند.

آمدنی که با شرایط عجیب و غریبی رقم خورد و حتی امضای قرارداد او هم بعد از رونمایی رسمی این مربی در زمان حجت کریم‌زاده، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. نکونام که فصل گذشته یکی از گزینه‌های آبی‌ها بود اما قرعه به ساپینتو افتاد شاید فکرش را نمی‌کرد قرار است چنین تجربه سخت و دشواری را در استقلال داشته باشد.

هرچند که جواد نکونام از همان ابتدا تمام سختی‌ها را به جان خریده و هر لحظه با هواداران استقلال درخصوص شرایط این تیم سخت گفت و در این حین با قدرت هم اعلام کرد که او گزینه‌ای رفتنی از این تیم نیست و جا را برای دیگران خالی نمی کند، اما باید قبول داشت کار او با همه این شرایط آسان نیست که این مسائل در آخرین ساعات تا شروع لیگ بیست و سوم قابل بررسی است.

صبر هواداران حامی نکونام چقدر است؟

سرمربی این فصل استقلال، تیمی را تحویل گرفته که با کوهی از مشکلات روبه‌روست که اهم آن پول نگرفتن بازیکنان با قراردادهای آنچنانی و محقق نشدن خواسته‌های نکونام در فصل نقل و انتقالات است. هرچند که نکونام در این مدت سعی کرده مدام سطح توقعات را با این شرایط پایین بیاورد و هواداران را نسبت به شرایط استقلال روشن کند تا نگاهی واقع بینانه به او و تیمش در لیگ امسال داشته باشند اما این روند تا جایی قطعا جواب خواهد داد. لیگ بیست و سوم شاهد تیم‌هایی است که امسال سر تا پا مسلح‌تر از گذشته منتظر سوت آغاز مسابقات هستند. سپاهان، تراکتور، پرسپولیس، گل گهر و دیگر تیم‌ها امسال سعی کرده‌اند با قدرت بیشتری کار را شروع کنند و این یعنی کار نکونام استقلال با این اوصاف که او گذرانده آنچنان آسان نیست. به همین خاطر اگر نکونام در ابتدای لیگ نتواند نمایش خوبی داشته باشد، ممکن است کم کم هواداران حامی او که روزها پشت در باشگاه و در فضای مجازی خواهان حضور او در استقلال بودند، حمایت خودشان را نسبت به او تیمش کمرنگ‌تر کنند و صبر آنها لبریز شود. این بخشی از ماجرای ذهنی سخت نکونام است که به دنبال یک شروع خوب در لیگ است تا بتواند به هواداران استقلال ثابت کند که آمدنش به موقع به این تیم بوده و با حداقل‌ها می‌تواند کارهای بزرگی برای آبی‌های پایتخت انجام دهد. به همین خاطر باید دید خروجی نکونام در استقلال امسال چطور است و هواداران حمایت خودشان را در صورت نتیجه نگرفتن او تا چه حد ادامه می‌دهند و تا چه میزان روشن‌سازی فضای حاکم بر این تیم توسط سرمربی امسال آبی‌های پایتخت می‌تواند این حجم از حمایت را پشت سر او حفظ کند.

نقدهای آماده پیشکسوتان از همین حالا!

اگر یادتان باشد در انتخاب سرمربی فصل گذشته استقلال، نام جواد نکونام به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای هدایت آبی‌های پایتخت مطرح بود. با این حال با همه کش و قوس‌های فراوان او حضورش را در جمع آبی‌ها به فرصتی دیگر موکول کرد. همان زمان هم که نام نکونام برای هدایت استقلال مطرح بود، برخی پیشکسوتان این تیم به صراحت از قرار گرفتن نام این مربی برای هدایت استقلال نقد داشتند و آن را گزینه خوبی برای این باشگاه پرطرفدار پایتخت‌نشین نمی‌دانستند. آن‌ها معتقد بودند که سیستم نکونام با روح باشگاه استقلال همخوانی نداشته و نمی‌تواند این تیم را که همیشه یکی از قدرت‌های فوتبال ایران و آسیا بوده را در مسیر موفقیت قرار دهد. به همین خاطر حالا همان پیشکسوتان که همیشه و خیلی زودتر از هواداران صبرشان تمام می‌شود قطعا از همان ابتدای کار نکونام در این تیم را زیر ذره‌بین داشته و دارند و شاید تنها سکوت‌شان به خاطر اوضاع وخیم استقلال است که نمی‌خواهند به عنوان عامل حاشیه‌ساز از آن‌ها یاد شود.

نکونام در گلوگاه «تغییر سبک» استقلال!

همان طور که در نکته بالا گفته شد، برخی پیشکسوتان استقلال سبک فوتبال جواد نکونام را در فصل پیش که نام او برای هدایت این تیم مطرح بود، مناسب نمی‌دانستند. تیمی که همیشه به هجومی بودن و فوتبال روبه جلو مطرح بوده و در چند سال اخیر با هدایت مربیانی همچون استراماچونی، مجیدی و ساپینتو این سبک در معرض دید هواداران استقلال بوده است. به همین خاطر نگاهی به چند سال کار مربیگری نکونام نشان می‌دهد او علاقه زیادی به پرس سنگین از جلو و دفاع همه جانبه تیم داشته تا در ضد حملات به بهترین شکل نتیجه را بتواند به نفع تیمش تغییر دهد. به گفته برخی پیشکسوتان استقلال، بازیکنان فعلی این تیم با پیش فرضی که همیشه در این تیم بابت هجومی بازی کردن وجود داشته و مورد علاقه هواداران است، جذب شده‌اند و با این سبک از کار جواد نکونام همخوانی ندارند و نمی‌توانند جوابی مناسب به این سیستم او بدهند. این پیشکسوتان استقلال مدعی هستند در بهترین حالت این بازیکنان بتوانند 20 تا 30 دقیقه این فشار را تحمل کنند و بعد از آن کار برای آنها سخت خواهد شد. این همان گلوگاهی است که در کنار دیگر دغدغه‌ها جواد نکونام در استقلال امسال در آن دست و پنجه نرم خواهد کرد؛ «تغییر سبک»! موضوعی که حکم به اوج رسیدن او در جمع آبی‌ها و شاید پایان زودهنگامی برای او در استقلالی باشد که بازی در آن و نشستن روی نیمکتش یکی از اتفاقات مهم در زندگی نکونام به حساب می‌آمده است؛ آنهم با پیشکسوتانی که پیش از این در مورد همخوانی نداشتن سبک فوتبالی این مربی با سبک همیشگی استقلال صحبت کرده بودند.

#استقلال #سیدیاسر رضوی #جواد نکونام #لیگ برتر
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها