میانگین سنی استقلال نکونام چطور پایین آمد؟
89484
جبر به جوانی
17 مرداد 1402 14:59
هنوز فصل نقل‌وانتقالات به پایان نرسیده و فهرست نهایی تیم‌ها مشخص نشده است اما با توجه به اینکه بیش از 90درصد رفت‌وآمدهای بازار شکل گرفته، به نوعی می‌توان دست به تحلیل و تفسیرهای بعدی زد.

روزنامه گل

روزنامه گل / هنوز فصل نقل‌وانتقالات به پایان نرسیده و فهرست نهایی تیم‌ها مشخص نشده است اما با توجه به اینکه بیش از 90درصد رفت‌وآمدهای بازار شکل گرفته، به نوعی می‌توان دست به تحلیل و تفسیرهای بعدی زد. یکی از آیتم‌های محبوب در این زمینه، بررسی میانگین سنی تیم‌هاست؛ جایی که به‌نظر می‌رسد برای لیگ بیست‌وسوم با یک غافلگیری بزرگ مواجه هستیم. در حقیقت شرایط طوری است که برای فصل پیش‌رو، استقلال در زمره جوان‌ترین تیم‌های حاضر در مسابقات قرار گرفته است.

فقط مسن‌تر از پیکان و ذوب‌آهن

با توجه به فهرست تیم‌ها تا این لحظه، استقلال سومین تیم جوان لیگ بیست‌وسوم به‌شمار می‌رود. آبی‌ها فعلا میانگین سنی 25.4 را ثبت کرده‌اند و فقط 2تیم ذوب‌آهن و پیکان از مجموعه جواد نکونام جوان‌تر هستند. ذوب‌آهن از میانگین سنی 25.1 برخوردار است و پیکان هم معدل قابل توجه و بسیار جوان 24.1 را به‌ خودش اختصاص داده است. پیکانی‌ها فصل گذشته هم صاحب جوان‌ترین تیم لیگ برتر بودند.

یک سال جوان‌تر از پرسپولیس

با توجه به آنچه گفته شد، طبیعتا استقلال امسال جوان‌ترین مدعی قهرمانی لیگ برتر به شمار می‌رود. آنها همین حالا تقریبا یک سال از پرسپولیس جوان‌تر هستند. رقیب سنتی برای لیگ بیست‌وسوم، فعلا میانگین سنی 26.3 را به‌جا گذاشته است. سپاهان و تراکتور هم به‌ترتیب از معدل سنی 26.2 و 26سال برخوردارند و بین پرسپولیس و استقلال قرار می‌گیرند. همچنین در مقام مقایسه باید به این نکته اشاره کرد که استقلال نسبت به فصل گذشته هم حدود یک سال‌ونیم جوان‌تر شده است. آبی‌ها لیگ بیست‌ودوم را در حالی به پایان بردند که میانگین سنی‌شان 26.6سال بود. البته نباید این نکته را از یاد برد که با توجه به قوانین جدید سازمان لیگ در مورد محدودیت سنی تیم‌ها و ازجمله حذف سهمیه بازیکنان زیر 25سال، تقریبا اغلب تیم‌ها نسبت به فصل گذشته جوان‌تر شده‌اند.

انتخاب یا اجبار؟

نهایتا این پرسش به‌وجود می‌آید که آیا رو آوردن به این شکل از جوانگرایی «انتخاب» قلبی و آگاهانه جواد نکونام بوده یا او از سر اجبار چنین کرده است؟ به‌نظر می‌رسد فرضیه دوم محتمل‌تر است. در حقیقت باشگاه موفق به جذب خیلی از بازیکنان مورد نظر نکونام نشد و شاید در چنین فضایی بود که او تصمیم گرفت رو به جذب جوانانی مثل سامان تورانیان و منتظر محمد عراقی بیاورد. در غیراین صورت فصل گذشته تیمی که نکونام برای فولاد اهواز بست، مسن‌ترین تیم لیگ بیست‌ودوم لقب گرفت و شاید اگر او امسال هم دست بازی برای خرید بازیکن داشت، چنین می‌کرد. جالب است بدانید فولاد امسال هم با میانگین سنی 28.2سال عنوان مسن‌ترین تیم لیگ را به‌خودش اختصاص داده و بعید است تا پایان پنجره نقل‌وانتقالاتی تغییری در این موقعیت ایجاد شود. در تیم فعلی استقلال، حسین حسینی 31ساله مسن‌ترین بازیکن به شمار می‌رود و 4بازیکن 30ساله به نام‌های محمدحسین مرادمند، زبیر نیک‌نفس، روزبه چشمی و ارسلان مطهری در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

#استقلال #جواد نکونام
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها