89134
حق پخش؛ عاملی در پشت پرده
06 مرداد 1402 22:32
برخلاف ایران، حق پخش تلوزیونی این روزها اهمیت زیادی در فوتبال جهان پیدا کرده است. 

روزنامه گل

لیونل مسی این روزها و در بدو ورود خود به سرزمین یانکی ها به درخشش همیشگی خود ادامه داده است. به جرات می توان گفت MLS که نامش در سال 2007 و پس از حضور دیوید بکهام بر سر زبان ها افتاد هیچگاه مثل امروز در کانون توجهات قرار نداشته است و دلیل این اقبال عمومی هم کسب نیست جز ستاره آرژانتینی. بازیکنس که با تعویض شدنش بسیاری از تماشاگران ترجیح می دهند استادیوم را ترک کنند. مسی در اوایل ژوئیه با اینترمیامی قرارداد امضا کرد و ورود او به لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا مدل تجاری آینده در ورزش را نشان می‌دهد؛ جایی که حق پخش تلویزیونی توانست مهم‌ترین عامل پشت صحنه برای حضور مسی در ایالات متحده باشد. درواقع می‌ توان گفت اپل تی‌وی مهم‌ترین عامل پشت صحنه در جذب فوق ستاره آرژانتینی برای اینترمیامی بود.
بازار کساد
سال گذشته پلتفرم استریم Apple TV+ قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای نمایش انحصاری مسابقات MLS در ایالات متحده امضا کرد. بر این اساس افرادی که می‌خواهند بازی‌های لیگ را ببینند باید ۱۴.۹۹ دلار در ماه و ۹۹ دلار در هر فصل پرداخت کنند. در ابتدا تعداد کسانی که اشتراک فصل را خریداری کردند بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود و این موضوع باعث نگرانی اپل تی‌وی شد. در واقع در ابتدای این قرارداد تنها ۴۰ درصد از پیش‌بینی‌های اولیه اپل برآورده شده بود. هرچند این شرکت که مظنه بورسی و بازاری آن بیش از سه تریلیون دلار است، پس از شروع ناموفق این پروژه صبوری به خرج داد و تصمیم گرفت به مسیر خود ادامه دهد. تصمیمی که با کمی تغییر استراتژی همراه بود و حالا نشان می‌دهد که کاملا درست بوده است
فرآیند جذب قهرمان جهان
هنگامی که شایعات در مورد احتمال انتقال مسی به MLS شدت گرفت، اپل که حضور این ابر ستاره را در دیده شدن هرچه بیشتر لیگ ایالات متحده ضروری می دانست تصمیم گرفت تا در جذب برنده هفت توپ طلا دخالت کند. کوپرتیونی ها برای تسهیل حضور مسی در ینگه دنیا موافقت کردند که درآمد حاصل از حق پخش MLS و همچنین سهمی از سود اقتصادی را با او به اشتراک بگذارد. از طرفی آدیداس نیز سهمی از سودش را به این بازیکن فوتبال پیشنهاد کرد. علاوه بر این، مسی پس از پایان دوران حرفه‌ای خود، مقداری از سهام باشگاه را نیز دریافت خواهد کرد. قرارداد مسی با اینترمیامی تا سال ۲۰۲۵ با دستمزد پایه ۲۰ میلیون دلار در سال است که با پاداش می‌تواند به ۶۰ میلیون دلار برسد. هرچند این رقم با پیشنهاد ورای تصور ۴۰۰ میلیون یورویی سعودی ها فاصله چشمگیری دارد اما دارنده ۷ توپ طلای جهان اعلام جرد برای این تصمیم اولویت مالی نداشته و بیشتر به شرایط رفاهی خانواده اش اندیشیده است.
افزایش مشترکان با یک تصمیم هوشمندانه
زمانی که اپل تصمیم گرفت اشتراک MLS را به فروش بگذارد استقبال از این اتفاق حتی در خود کشور ایالات متحده هم چندان زیاد نبود؛ چه برسد به کشورهای خارجی؛ اما اوضاع حالا متفاوت است. در حالی که طرفداران خارج از ایالات متحده علاقه‌ای به خرید اشتراک MLS نداشتند، اکنون طرفداران از سراسر جهان می‌خواهند بازی‌های فوق ستاره را در اینترمیامی ببینند و این فصل می‌تواند یک فصل پول‌ساز برای اپل و البته باشگاه اینترمیامی باشد. اسپورتیکو تخمین می‌زند که ارزش باشگاه ممکن است در سال آینده به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یابد که تقریباً سه برابر بیشتر از ارزش فعلی است. خورخه ماس، مالک اینترمیامی، قصد دارد یک شریک سرمایه‌گذار و اسپانسر جدیدی را جذب کند. همچنین به‌زودی ساخت استادیوم جدیدی آغاز خواهد شد که حداکثر ۲۵۰۰۰ هوادار را در خود جای خواهد داد. به گفته ماس، هزینه‌های این پروژه با بودجه خصوصی تامین شده و قرار است سال ۲۰۲۵ یعنی در آخرین سال قرارداد مسی تکمیل شود. ماس معتقد است که مسی سرنوشت تیم را در آینده تغییر خواهد داد اما به نظر می رسد این انتقال کل ورزش ایالات متحده و حتی رسانه های این کشور را نیز را دگرگون خواهد کرد.

#لیونل مسی
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها