84386
مردی در سایه
21 تير 1402 00:10
جودی کالافات عامل اصلی خریدهای موفق سالیان اخیر رئال بوده است. 

روزنامه گل

آردا گولر با تنها ۱۸ سال، در حال حاضر یک ستاره بزرگ در فوتبال ترکیه است. این هافبک تهاجمی که به رئال مادرید پیوسته است، ۵۱ بازی برای تیم فنرباغچه انجام داد و ۹ گل به ثمر رساند و اولین بازی خود را در حالی که ۱۷ سال داشت برای تیم ملی کشورش انجام داد. ماه گذشته گولر جوانترین گلزن تاریخ تیم ملی ترکیه شد و در انتخابی یورو ۲۰۲۴ مقابل ولز گلزنی کرد. نه تنها مادرید و بارسا، بلکه باشگاه‌هایی مانند آژاکس، بنفیکا و سویا نیز خواستار جذب او بودند. بند آزادسازی ۱۷.۵ میلیون یورویی در قرارداد گولر با فنرباغچه ممکن است برای یک استعداد جوان زیاد به نظر برسد. با این حال او خیلی زود توانست ارزش‌های بالای خودش را نشان دهد. گولر زمانی که تنها ۱۳ سال داشت به فنرباغچه پیوست. گولر در طول مدت حضورش در آکادمی فنرباغچه، به دلیل سبک بازی ماهرانه، به سرعت در باشگاه مورد توجه قرار گرفت. گولر پس از درخشش در تیم زیر ۱۹ ساله‌های فنرباغچه، خود را به عنوان یک چهره کلیدی در تیم فنرباغچه معرفی کرد. در فصل قبل، او بیش از ۱۵۰۰ دقیقه در زمین بازی و نقشی محوری در قهرمانی فنرباغچه در جام حذفی ترکیه ایفا کرد. گل او در پیروزی ۲ بر صفر مقابل استانبول باشاک شهیر در فینال باعث قهرمانی فنرباغچه شد؛ اما چگونه این ستاره به مادرید رفت؟
مرد همه‌ فن حریف
جمعه وقتی آردا گولر رسما در رئال معارفه شد، همه بی اختیار به یاد مصاحبه هفته گذشته خوان لاپورتا (رئیس بارسا) افتادند که از قطعی شدن انتقال آردا خبر داده بود و تاکید داشت که مسی ترکیه برای بارسلوناست. این البته یک اتفاق تکراری بود و در پنج سال گذشته در مورد وینیسیوس و رودریگو گوئس نیز شاهد شکست بارسا برابر رئال بودیم. بارسا زودتر از رئال با وینیسیوس و رودریگو به توافق رسید ولی هر دو با رسیدن پیشنهاد رئال چرخشی بزرگ نشان دادند. پشت پرده تمام این پیروزی های بزرگ نقل و انتقالاتی رئال یک نفر است: جونی کالافات. کسی که از 9 سال پیش به مسئول اصلی انتقالات باشگاه مادریدی بدل شد و به خصوص متخصص شکار استعداد از آمریکای جنوبی است.
شکستی برای پیروزی
همه چیز از انتقال سال 2013 نیمار به بارسلونا و شکست بزرگ رئال در راه جذب این ستاره بزرگ برزیلی شروع شد. فلورنتینو پرز دیگر نمی خواست رقابت با بارسا در انتقالات را ببازد و کالافات به همین منظور وارد باشگاه شد. با حضور نیمار در فوتبال اروپا، چیزی در رئال مادرید تغییر کرد. بعد از آن رئال تصمیم گرفت که تسلط بیشتری روی فوتبال آمریکای جنوبی و به خصوص برزیل پیدا کند و جونی کالافات با همین سیاست به رئال آمد. یکی از مشهورترین استعدادیاب های حال حاضر دنیا که در رئال حالا قدر او را بیشتر از گذشته می دانند. کالافات فردی بسیار نزدیک به رونالدو نازاریو است که در انتقال کاسمیرو نیز نقش مهمی ایفا کرد. کالافات نزدیک به 10 سال است که در رئال حضور دارد و یازده خرید برزیلی داشته و چهار تای آنها کاملا موفق بوده اند: کاسمیرو، ادر میلیتائو، رودریگو و وینیسیوس. بدیهی است که باشگاه کاملا به کالافات اعتماد داشته باشد. او فده والورده را زمانی که تنها 17 سال داشت از پنیارول اروگوئه کشف کرد و این ستاره جوان توانست از سال 2019 وارد تیم اول باشگاه شود. الان دیگر نمی توان ترکیب اصلی رئال را بدون فده تصور کرد. یا به طور مثال تابستان سال 2021 اولین تماس ها با نزدیکان ادواردو کاماوینگا از جانب کالافات گرفته شد. کاماوینگا حالا یک ستاره بزرگ جهانی است. در حقیقت هیچ بازیکنی نیست که در فوتبال دنیا شکوفا شود و کالافات قبل از همه اسمش را نشنیده باشد. مرد مورد اعتماد وی در برزیل، پائولو هنریکه ژاویر عضو سابق کادر استعدادیابی منچستریونایتد است که با فدراسیون فوتبال برزیل هم در تماس است. رئال در سالهای اخیر وینیسیوس را با 45 میلیون یورو، رودریگو را با 40 و رینیر ژسوس را با 30 میلیون یورو از فوتبال برزیل خریده که دو تای اول درخشیده اند و سومی فعلا موفق نبوده است. دو شکار بزرگ اخیر او اندریک و آردا گولر هستند. اندریک سال قبل و در رقابت با بارسلونا جذب رئال مادرید شد و قرار شده از ژوئن 2024 به رئال اضافه شود. او در 16 سالگی برای پالمیراس به میدان رفت و در حالی که بارسلونا نیز سخت به دنبال جذب او بود، با مداخله سریع کالافات به رئال پاسخ مثبت داد. البته کالافات تجربه شکست‌های نقل و انتقالاتی را هم دارد. به طور مثال او در سال 2016 در رقابت برای جذب گابریل ژسوس از منچسترسیتی شکست خورد. در همان تابستان رئال و بارسا برای خرید مارلون، مدافع برزیلی کنونی شاختار، رقابت کردند. این بازیکن با پنج میلیون به بارسا رفت که کالافات در آخرین لحظه سعی کرد که مسیرش را عوض کند اما موفق نبود. همچنین جدای از شکست‌های نقل و انتقالاتی، کالافات خریدهای ناموفق و ناکامی هم برای رئال مادرید داشته است. رینیر ژسوس، لوکاس سیلوا، مارتین اودگارد و آندری لونین، همگی استعدادهای جوانی بودند که به رئال پیوستند ولی نتوانستند بدرخشند. در این بین اودگارد با پیوستن به آرسنال بهترین تصمیم ممکن را گرفت و فوتبالش متحول شد. برخی مواقع یک شکست ارزشی بیشتر از ده ها پیروزی پیدا می کند و برای اثبات آن می‌توان به شکست رئال از بارسا در جذب نیمار، اشاره کرد. شکستی که رئال را به سمت نابغه برزیلی کشاند تا با او همه چیز برای باشگاه مادریدی بهتر شود. کالافات را باید بدون شک مرد پشت پرده موفقیت‌های بزرگ رئال مادرید در یک دهه اخیر دانست.

#رئال مادرید #نقل و انتقالات
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها