84190
۲۰۰ نفر؛ دریغ از یک طلا !
17 تير 1402 15:14
کاروان ۲۰۰ نفره فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال در حالی به بازی های آسیایی هانگژو اعزام می شود که شانس حتی یک مدال طلا از بین این رشته ها و جمعیت شان وجود ندارد.

روزنامه گل

چندی پیش سید مناف هاشمی، دبیر کمیته ملی المپیک از عدد تقریبی کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی پرده برداشت و گفت: «لیست اولیه را با دو برابر ظرفیت بستیم اما آنچه نهایی خواهیم کرد این است که کل کاروان ۵۳۰ تا ۵۴۰ نفر خواهدبود. تغییراتی را به شکل روزانه داریم به احتمال زیاد حداکثر ۳۴۰ ورزشکار خواهیم داشت. خیلی تلاش کردیم جمعیت را کاهش دهیم و در ستاد عالی بازی‌ها حدودا به ۳۰ تا ۳۱ رشته رسیدیم. »

در همین سه دوره اخیر کاروان ایران به ترتیب در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ با ۳۵۹ ورزشکار، در ۲۰۱۴ با ۲۷۵ ورزشکار و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با ۳۷۸ ورزشکار اعزام شد که میانگین آن عدد تقریبی ۳۳۷ را نشان می‌دهد که عددی کوچک‌تر از تعداد احتمالی ورزشکاران اعزامی به هانگژو است و این یعنی شکست پروژه کیفی سازی در بازی‌های آسیایی.

اما نکته قابل تامل این است که در بین این اعداد طبق بررسی‌های «ورزش دات آنلاین» چهار رشته گروهی فوتبال، والیبال، بسکتبال وهندبال در برگیرنده جمعیت ۲۰۰ نفری (ورزشکار و سایر اعضای تیم) هستند. دویست نفری که بار مالی و امکاناتی را در حالی به خوداختصاص دادند که شانس یک مدال طلا در بین آنها نیست. پیش بینی اخیر کمیته ملی المپیک نیز گواه بر همین موضوع است.

کشتی: ۷ طلا

ووشو و کوراش: ۳ طلا

تکواندو: دو طلا

کبدی: یک طلا

کاراته: یک طلا

قایقرانی: یک طلا

بازی‌های الکترونیکی: یک طلا

شطرنج: یک طلا

والیبال: یک طلا

تبصره: در مورد وضعیت تیم والیبال کشورمان با توجه به آمادگی ژاپن هم جای بحث وجود دارد و قطعیت در مورد کسب مدال در این رشته را به احتمال تبدیل کرده است.

ضمن اینکه بعضی دیگر از پیش بینی‌ها هم مصداق بارز این است که حرفی از سمت فدراسیون‌ها زده شده تا مزایایی گرفته شود وگرنه فردا را کی دیده!

در کل باید گفت پر جمعیت‌های کاروان دست خالی‌تر از بقیه هستند! همین موضوع زمینه ساز اعتراض و انتقادهای در پشت پرده تصمیمات کمیته ملی المپیک شده است. کاروانی که نه تنها ششمی دوره قبل را تکرار نمی‌کند بلکه سقوط بیش از یکی دو پله احتمالا خواهد داشت.

کاروان ایران با کسب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ مدال نقره، ۲۲ مدال برنز و مجموع ۶۲ مدال در جایگاه ششمی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸جاکارتا قرار گرفت. پیش از این کاروان ایران در بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۴ اینچئون با ۲۷۶ ورزشکار توانست ۲۱ طلا، ۱۸ نقره، ۱۸برنز و مجموع ۵۷ مدال کسب کند و در رده پنجم قرار بگیرد. اما چهار سال قبل‌تر کاروان ایران در بازی‌های سال ۲۰۱۰ گوانگژو ۲۰طلا، ۱۵ نقره و ۲۴ برنز کسب کرده و در رده چهارم ایستاده بود.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها