83619
رغبتی: تلاش وزارت ورزش برای مدال‌آوری در 3 بخش بازی‌های آسیایی و المپیک است
02 تير 1402 13:09
مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: تلاش ما بر این است برای بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک برنامه‌ریزی هدفمند در مدال‌آوری ۳ حوزه ورزش زنان، رشته‌های پایه و پرمدال چون قایقرانی و رشته های نوین چون اسکیت و کوراش داشته باشیم.

روزنامه گل

علی رغبتی با بیان اینکه ورزش قهرمانی از ۲ جهت آماری و کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: طبق مقایسه‌های آماری تعداد ورزشکاران سازمان یافته سال ۹۹(آغاز کرونا) ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و این تعداد در سال ۱۴۰۱( دوران فروکش کرونا) به ۳ میلیون ۷۰۰ هزار نفر رسید.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در توسعه قهرمانی و حرفه‌ای افزود: در ۲ سال اخیر با توجه به تمام تاثیراتی که کرونا بر روی ورزش گذاشت باز شاهد روی آوردن افراد بیشتری به ورزش هستیم و طبق آمار ثبت شده در سامانه تعداد علاقمندان به ورزش در دوران پسا کرونا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در ادامه رغبتی درخصوص رشد کیفی و مدال‌آوری ورزش در حوزه قهرمانی گفت: علیرغم تعطیل شدن فعالیت‌های داخلی و خارجی ورزشی در دوران کرونا، ورزش قهرمانی کشور ما پس از بازگشت از المپیک توکیو نشان داد که در این دوران در بسیاری از رشته‌ها از پیشرفت عقب نمانده و در مقایسه با المپیک لندن از لحاظ کسب تعداد مدال در جایگاه سوم و از لحاظ کیفی در جایگاه دوم قرار گرفت.

همچنین سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و نظارت ورزش قهرمانی درخصوص رشد مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی بیان کرد: دوره تاریخی مدال‌آوری ایران در بازی‌های آسیایی دوحه ۲۰۰۶ با کسب مجموع ۴۰ الی ۴۵ مدال که ۱۱ عدد آن طلا بود آغاز شد و این آمار با برنامه ریزی های انجام شده و پشت سر گذاشتن بازیهای آسیایی گوانگژو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ به سقف ۶۰ مدال که حداقل ۲۰ عدد آن طلا بود، رسید.

وی در ادامه با اشاره به رشد مدال‌آوری ورزش زنان از ۴ مدال بازی‌های آسیایی دوحه به ۱۷ مدال بازی‌های آسیایی جاکارتا اظهار داشت: تلاش ما بر این است که با توجه به ظرفیت های موجود برای بازیهای آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی هدفمند در مدال‌آوری ۳ حوزه ورزش زنان، رشته های پایه و پرمدال چون قایقرانی و رشته‌های نوین چون اسکیت و کوراش داشته باشیم.

رغبتی افزود: از زمانیکه بر روی رشته کوراش به طور هدفمند کار کرده‌ایم، در این رشته به قهرمانان جهان بسیاری دست یافتیم و قاعدتا رشته ای که قهرمان جهان داشته باشد در قاره نیز یک مدعی تراز اول خواهد بود و رسیدن به نقطه طلایی نیازمند برنامه ریزی‌های هدفمند و طولانی مدت است.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در توسعه قهرمانی و حرفه‌ای در ادامه تاکید کرد: بازی‌های آسیایی و المپیک همیشه برای ما نقطه سنجش اصلی بوده و براساس آن برای دوره های ۴ ساله و ۸ ساله برنامه‌ریزی می‌کنیم، بعنوان مثال تمرکز ما در بازی‌های المپیک توکیو بر روی رشته کاراته بود که برای اولین بار در المپیک حضور داشت و موفق به کسب مدال شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کسب هر یک عدد مدال در بازی‌های آسیایی و المپیک کار بسیار دشواری است، گفت: هدف و تمرکز ما در بازی‌های آسیایی بر روی رشته هایی است که بتوانند در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و ۲۰۲۸ لس آنجلس مدال آوری کنند و این برنامه ریزی ها به منظور افزایش تعداد بسیار بالای مدال نیست و این افتخارآفرینی به مرور و پله پله اتفاق خواهد افتاد.

رغبتی یادآور شد: برخی از کشورها در چندین رشته بسیار قدرتمند هستند و به نوعی صاحبان آن رشته ورزشی شده اند و کسب مدال در رقابت با این رشته ها کار بسیار دشواری است ولی در رقابت با رشته‌های جدید شانس کسب مدال بیشتری داریم.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و نظارت ورزش قهرمانی در پایان خاطرنشان ساخت: برنامه‌ریزی کردن بر روی رشته های نوین تا بازی‌های آسیایی بدلیل کمبود زمان بسیار سخت است ولی برای المپیک بدلیل داشتن زمان لازم جهت برنامه ریزی امکان پذیر است.

#وزارت ورزش
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها