83170
قانون سقف بودجه فوتبال باشگاهی ایران را ارزان می‌کند؟
17 خرداد 1402 16:50
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: باید برویم تحقیق کنیم چگونه اروگوئه و شیلی لیگ ارزانی دارند و در فوتبال جهان می درخشند و بازیکنان‌شان هم دستمزدهای منطقی می‌گیرند.

روزنامه گل

امیررضا واعظ آشتیانی در مورد آیین‌نامه جدید نقل و انتقالات فوتبال که از سوی فدراسیون و سازمان لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ شده است، اظهار داشت: بسیاری از مواردی که در این 30 بند مطرح شده آمده جزو بدیهیات و وظایف ذاتی فدراسیون است. در دوران حکومت 14-15 ساله آقایان ظاهراً بخشی از این مسائل ترک فعل شده است. جالب‌ترین بند این آیین‌نامه همان بند یک آن است که گفته شده باید از بازیکن تست پزشکی گرفته شود. این در حالی است که من خودم در سال 1387 مدیرعامل استقلال بودم و چنین کاری را انجام می‌دادم.

وی افزود: آن زمان می‌خواستند یک بازیکن برزیلی را به ما قالب کنند اما با تست پزشکی مشخص شد که هر دو پای این بازیکن مشکل دارد. من چند سال پیش چنین کاری را انجام می‌دادم. بعد اکنون می‌گویند باید از بازیکن تست پزشکی گرفته شود تصورم این بود که این کارها به صورت روتین انجام می‌شده است.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تأکید کرد: بسیاری از این بندها وظایف ذاتی و نظارتی فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها است. اینکه در بخشی از این آیین‌نامه آمده مالیات بر عهده بازیکن و مربی است نه باشگاه، مطلب جدیدی نیست.

واعظ آشتیانی با اشاره به افزایش دستمزد بازیکنانی که قرارداد دارند، عنوان کرد: در این آیین‌نامه آمده بازیکنی که قرارداد دارد برای تمدید قراردادش باید 25 درصد به مبلغ قرارداد آن اضافه شود. سؤالم از فدراسیون فوتبال این است که این 25 درصد را از کجا آورده‌اند. آیا شما تعیین می‌کنید که میزان تورم یا نرخ افزایش دستمزد چقدر باشد؟ یا این وظیفه نهادهای دیگری است؟ واقعاً این عدد از کجا آمده است. مگر نباید افزایش ارقام منطبق بر تورم و با نظر بانک مرکزی اعلام شود. بسیاری از این موارد ترک فعل خود فدراسیون بوده و چیز جدیدی نیست و آنها وظایف ذاتی‌شان را انجام نمی‌دادند.

وی در مورد قانون سقف بودجه برای باشگاه‌ها گفت: اول اینکه برای انجام این قانون سقف بودجه باید اقدامات مناسبی انجام می‌شد و همچنین با مدیران ارشد کارخانه‌هایی که تیم دارند در این مورد صحبت می‌شد و برای تعیین قانون سقف بودجه باید بسترسازی صورت گیرد و افراد کارآمدی حضور داشته باشند تا بتوانند این قانون را اجرا کنند نه اینکه سالیان سال ترک فعل‌های خود را در قالب بندهایی منتشر کنند و حالا می‌خواهند با کدام سازوکار قانون سقف بودجه در فوتبال ایران اجرایی کنند. سؤال اصلی و اساسی این است اگر باشگاهی از سقف بودجه تخلف کرد چه تدابیری برای مقابله با متخلفان در آن دیده شده است. براساس کدام مقررات می‌خواهید با باشگاهی که تخلف کرده برخورد کنید. مگر نه اینکه باید برای تخلف جرم‌انگاری شود تا متخلفان احتمالی بدانند چه عواقبی در انتظارشان خواهد بود.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تأکید کرد: از سوی دیگر کمیته‌های مربوطه حقوقی فدراسیون فوتبال باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام می‌دادند. این کار باید از نیم‌فصل لیگ برتری که گذشت انجام می‌شد. نمی‌توان کار را با آزمون و خطا پیش برد. سال 88 سقف دستمزد را 250 تا 300 میلیون تومان اعلام کردند اما عدم مدیریت درست و نبود سازوکار مناسب باعث شد که این سقف قرارداد تبدیل به کف قرارداد شود و بازیکنی که 150 میلیون تومان دستمزد داشت دستمزش به سقف قرارداد برسد. در قانون سقف بودجه باشگاه‌ها نیز نباید کار را با آزمون و خطا پیش برد.

واعظ آشتیانی با اشاره به گردش مالی فوتبال گفت: فوتبالی که در آن 5 هزار میلیارد تومان پول جابه‌جا می‌شود و عمده پرداخت آن از سوی دولتی‌ها و خصولتی‌ها است با تعیین سقف بودجه باشگاهی ارزان نمی‌شود. ما باید ابتدا ورزش حرفه‌ای‌مان را در همه رشته‌ها از جمله فوتبال ارزان کنیم. ارزان‌سازی هم باید به این شکل باشد که فرض کنیم نظام باشگاهداری داریم، بسته حمایتی دولت وجود دارد و بخش خصوصی در فوتبال و سایر رشته‌ها سرمایه‌گذاری کند. مثلاً با نازل‌ترین سود به آنها منابع مالی و پول بدهیم در حال حاضر حضور بخش خصوصی در فوتبال و ورزش حرفه‌ای کشور توجیه اقتصادی ندارد که دو دلیل عمده دارد یکی گران‌ بودن ورزش حرفه‌ای و دوم عدم تمایل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی. با همین روش‌ها می‌توانیم آرام آرام فوتبال را خصوصی کنیم و استقلال و پرسپولیس هم به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به لیگ‌های معتبر کشورهایی مثل ارگوئه و شیلی گفت: لیگ‌های این کشورها ارزان‌تر از لیگ برتر کشورمان است. باید برویم تحقیق کنیم چگونه آنها لیگ ارزانی دارند و در فوتبال جهان موفق ظاهر می‌شوند و بازیکنان‌شان هم دستمزدهای منطقی می‌گیرند که جامعه فقیرشان هم نسبت به آنها اعتراضی ندارند. در آن لیگ‌ها بازیکنان با دستمزدهای متعارف زندگی‌های خوبی دارند و اگر بخواهند لاکچری زندگی کنند به فوتبال خارج از کشور ترانسفر می‌شوند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: بنابراین تنها راه ارزان‌سازی فوتبال این است که ابتدا با مدیران کارخانجات، نهادهای بالادست مذاکره شود که این کار باید در نیم‌فصل قبلی انجام می‌شد تا بتوانیم لیگ‌برترمان را ارزان‌سازی کنیم. با شرایطی که در حال حاضر فوتبال ما دارد و فدراسیون ترک‌ فعل‌های بسیاری انجام داده حوزه اقتصادی فوتبال در فصل آینده بسیار پیچیده و بغرنج خواهد بود. البته من امیدوارم که قانون سقف بودجه سازوکارهای خودش را داشته باشد اما در حال حاضر هم روش غلط در اجرا و هم نداشتن سازوکار مناسب باعث می‌شود که این قانون تأثیر واقعی خود را نداشته باشد.

#نقل و انتقالات
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها