83165
از فرش به عرش
17 خرداد 1402 00:17
سنگربان لاتزیو برترین دروازه‌بان سری‌آ شد. 

روزنامه گل

در مراسم انتخاب برترین های فصل فوتبال ایتالیا ایوان پروودل، دروازه‌بان لاتزیو به عنوان بهترین دروازه بان فصل 23-2022 سری آ برگزیده شد. او بالاتر از گلرهایی چون دی گرگوریو و اسکروپسکی به عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ فوتبال ایتالیا انتخاب شد. اما این گلر 29 ساله چگونه به این افتخار مهم در فوتبال ایتالیا دست یافت، آن هم در شرایطی که در ابتدای فصل او اصلا قرار نبود که به عنوان گلر اول لاتزیو در چارچوب دروازۀ این تیم بایستد.

دریچه شانسی که بسته نشد

پروودل به همراه لاتزیو در آخرین بازی تیمش در رقابت‌های این فصل سری آ توانست به یک برد دلچسب و البته همراه با کلین‌شیت دست یابد. برد 2 بر صفر لاتزیو برابر امپولی به معنای بیست‌ویکمین کلین‌شیت این فصل بهترین دروازه‌بان سری آ مقابل تیم سابقش بود. او با این تعداد کلین‌شیت توانست به رکورد جانلوییجی بوفون و مورگان دی سانتیس برسد. بوفون دو بار برای یوونتوس و در فصل‌های 12-2011 و 16-2015 و دی سانتیس نیز یکبار برای آاس رم در فصل 14-2013 توانسته بودند به رکورد 21 کلین‌شیت در پایان فصل رقابت‌های سری آ برسند و حال گلر لاتزیو هم توانسته نامش را در کنار گلر سنگربان بزرگی چون جانلوییجی بوفون در بخش بهترین‌های سری آ به ثبت برساند. نکتۀ جالب‌توجه در مورد ایوان پروودل این است که او در ابتدای فصل قرار نبود به عنوان دروازه‌بان اول لاتزیو در چارچوب دروازۀ این تیم بایستد و همین امر ارزش بالای کار او را نشان می‌دهد. لوئیس ماکسیمیانو دروازه‌بان 24 سالۀ پرتغالی که در تابستان گذشته و با قراردادی به ارزش 10 میلیون یورو از گرانادا به لاتزیو پیوست و تا سال 2026 هم با عقاب‌ها قرارداد دارد، انتخاب اول و اصلی این تیم ایتالیایی برای این فصل سری آ به حساب می‌آمد. درواقع این دروازه بان از ابتدا برای شماره یک به لاتزیو پیوست و عقاب ها نیز او را به همین منظور به خدمت گرفتند اما این گلر پرتغالی در همان نخستین بازی‌اش برای لاتزیو در دقیقۀ ششم دیدار برابر بولونیا اخراج شد تا بدین‌ترتیب فرصت به ایوان پروودل برای ایستادن در چارچوب دروازۀ عقاب‌ها برسد. پروودل که تنها با قراردادی به ارزش 2.38 میلیون یورو از اسپتزیا به لاتزیو پیوست بود، پس از اخراج ماکسیمیانو از روی نیمکت به زمین آمد و از آن هنگام تا پایان فصل در تمامی 38 بازی لاتزیو به میدان رفت و با 30 گل خورده و ثبت 21 کلین‌شیت توانست عنوان بهترین دروازه‌بان سری آ در فصل 23-2022 را از آن خود نماید. درواقع هرچقدر پروودل خوش شانس بود و توانست از فرصتی که نصیبش شد استفاده کند، ماکسیمیانو بدشانس بود چرا که به خاطر یک اخراج عملا کل فصل را از روی نیمکت دنبال کرد.

ادامه راه

درست است که پروودل توانست عنوان برترین سنگربان ایتالیا را از آن خود کند اما در رده ملی هنوز نتوانسته برای کشورش به میدان برود. گلر لاتزیو در مقاطع گذشته چندباری به تیم ملی ایتالیا دعوت شد اما تاکنون نتوانسته در ترکیب لاجوردی پوشان قرار بگیرد. در لیست نهایی حضور در نیمه نهایی لیگ ملت های اروپا نیز مانچینی از پروودل دعوت نکرد. انتخابی که با تعجب بسیاری از فوتبالدوستان همراه شد اما مانچو نشان داده خیلی سخت به ترکیب مورد اعتماد خود دست می زند. با وجود سنگربان قدری مانند دوناروما، شاید پروودل راه دسواری برای پوشیدن پیراهن کشورش داشته باشد اما اتفاقات فصل گذشته برای او نشان داده که گلر ۲۹ ساله لاتزیو منتظر یک فرصت برای نشان دادن خود است. کسی نمی داند؛ شاید این فرصت در تیم ملی هم به زودی بدست بیاید.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها