83126
مرثیه‌ای برای یک افتخار
16 خرداد 1402 09:30
د‌وران پرشکوه بنزما در رئال مادرید به پایان رسید. 

روزنامه گل

مصطفی پیچکا - دوران باشکوه کریم بنزما در رئال مادرید سرانجام به پایان رسید. درحالی که تصور می شد کاپیتان رئال مادرید لااقل یک فصل دیگر به حضور در این تیم ادامه دهد طی چند روز و با رسیدن پیشنهاد خیره کننده سعودی ها این مهاجم فرانسوی تصمیم خود را تغییر داد و اعلام کرد پس از ۱۴ سال مادرید را ترک خواهد کرد. دورانی پر فرار و نشیب برای ماندگار شدن نام این بازیکن در تاریخ یکی از بزرگترین باشگاه های دنیا.

جوان آینده دار

کریم در سال ۲۰۰۹ و در زمان استارت پروژه کهکشانی های ۲ رئال مادرید به سانتیاگو برنابئو آمد. در آن زمان فلورنتینو پرز برای بار دوم به ریاست لوس بلانکوس رسیده بود و قصد داشت مانند دوران نخست حضور خود تیمی متشکل از برترین ستاره های وقت را جذب کند. به همین خاطر ستاره هایی مانند کاکا، کریستیانو رونالدو و… را به مادرید آورد. اما یک نام در آن زمان و در بین خیل عظیم نام های بزرگ جلب توجه می کرد. کریم بنزما، مهاجم ۲۱ ساله لیون که با وجود سن کم در این تیم فرانسوی خوش درخشیده و در بین ستارگان آینده دار فرانسه نامی برای خودش دست و پا کرده بود. در آن زمان و با توجه به شیوه نقل و انتقالاتی رئال مادرید بسیاری معتقد بودند بنزمای جوان توسط سران باشگاه صرفا به عنوان یک ستاره آینده دار ولی در سایه در نظر گرفته شده و آن طور که باید در این تیم دیده نخواهد شد؛ اما گذر زمان خلاف این قضیه را ثابت کرد تا پس از ۱۴ سال؛ کریم با کوله باری از افتخار و سری بلند کهکشانی ها را ترک کند.

اوج‌گیری پس از سکون

در سال های ابتدایی حضور بنزما در رئال، رائول گونزالس، کریم بنزما و گونزالو هیگواین مهاجمان کهکشانی ها بودند و به همین علت او نقش چندان مهمی در تیم نداشت. با جدایی رائول و هیگواین، نقش کریم در ترکیب قو های سفید بیش از قبل شد و با پیوستن گرت بیل به این تیم، زوج BBC تکمیل شد. رونالدو، بنزما و بیل در طول دوران بازی در رئال بیش از ۹۰۰ گل به ثمر رساندند که آمار خارق العاده ای محسوب می شود. در طول دوران حضور ستاره پرتغالی در مادرید، نقش بنزما بیشتر به عنوان مهاجم ساپورت کننده رونالدو بود و اولویت گلزنی این تیم با کریستیانو بود. همکاری خوب این زوج نیز موجب شده بود مادریدی ها در خط حمله هیچ ضعفی نداشته باشند اما در سال ۲۰۱۸ اوضاع تغییر کرد. کریستیانو رونالدو برترین گلزن تاریخ کهکشانی ها تصمیم به ترک این تیم گرفت تا با وجود گرت بیل افت کرده، بنزما تنها نقطه اتکای رئال در حمله باشد. پس از این اتفاق بسیاری از هواداران اعتقاد داستند رئال باید هرچه سریع تر به فکر یک جایگزین برای ماشین گلزنی خود باشد اما پرز اعتقاد داشت با بنزما و اصافه کردن چند جوان در کنار او، رئال به مسیر موفقیت آمیز خود ادامه خواهد داد. شروع این دوران چندان خوب نبود و عملکرد پر افت و خیز کریم موجب شد انتقادات اول فصل رنگ و بوی جدی تری به خود برسد تا کار به جایی برید که حتی برخی هواداران درخواست فسخ قرارداد بنزما با رئال را داشته باشند. اما بنزما که حالا یک بازیکن با تجربه بود با حمایت شخص اول باشگاه یعنی فلورنتینو پرز (که معمولا چندان به بازیکنان بها نمی دهد) از آن روزهای سخت عبور کرد تا به جایی برسد که حتی در سن ۳۵ سالگی به توپ طلای دنیا برسد. شاید اگر روزهای اول پیوستن به رئال و یا پس از جدایی رونالدو از این تیم می گفتند که بنزما روزی عنوان برترین بازیکن جهان را به خودش اختصاص می دهد سلامت عقلانی گوینده این جمله زیر سوال می رفت اما کریم ثابت کرد هیچ زمانی برای درخشش دیر نیست. بنزما آنقدر در رئال ماند و درخشید تا تر نهایت با کسب ۲۵ جام پرافتخار ترین بازیکن تاریخ این باشگاه لقب بگیرد و با به ثمر رساندن ۳۵۴ گل و ۱۶۵ پاس گل در ۶۴۸ بازی دومین گلزن تاریخ کهکشانی و برتین پاسور تاریخ این تیم شود. نکته جالب اینکه بنزما در طول ۱۴ فصل حضور در رئال مادرید حتی یکبار هم کارت قرمز از داوران دریافت نکرد.

رده ملی

هرچقدر کریم بنزما در رده باشگاهی با برترین باشگاه قرن بیستم خوش درخشید در تیم ملی نتوانست آنطور که لیاقت داشت دیده شود. بنزما که با قهرمان در جام ملت های اروپا زیر ۱۷ سال در سال ۲۰۰۴ شناخته شد؛ نخستین بار سال ۲۰۰۷ و پس از جام جهانی آلمان پیراهن فرانسه را بر تن کرد و در آن زمان ستاره آینده داری بود که نوید یک مهاجم طراز اول را در فوتبال پرستاره فرانسه می داد. هرچند نام او در فهرست نهایی ریمون دومنک برای جام جهانی ۲۰۱۰ قرار نگرفت اما پس از آن او همواره جزو مهاجمان خروس ها بود تا اینکه مسئله اخاذی از متئو والبوئنا، همبازی او در تیم ملی پیش آمد. در حالیکه مهاجم فرانسوی اصرار داشت که در این قضیه بی گناه است از سوی مراجع قضایی گناهکار شناخته شد تا در بهترین سال های بازی خود از ترکیب تیم کشورش کنار رود. فرانسه در سال های غیاب بنزما توانست نایب قهرمان جام ملت های اروپا و قهرمان جهان شود تا جای خالی کریم چندان حس نشود. هرچند در جام جهانی قطر و پس از چندین سال دیدیه دشان تصمیم گرفت نام بنزما را در لیست خود قرار دهد اما بدلیل آنچه مصدومیت عنوان شد کریم از همراهی مدافع عنوان قهرمانی در جام جهانی سال گذشته باز ماند. بنزمای سرخورده پس از پایان این مسابقات با دلقک نامیدن مربی تیم کشورش عنوان کرد آمادگی حضور در این جام را داشته است و به دلیل تداوم حضور دشان روی نیمکت فرانسه از تیم ملی خداحافظی کرد تا برخلاف دوران حضور در رئال، دوران حضورش در تیم ملی فرانسه پرحاشیه به پایان برسد.

#رئال مادرید
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها