83042
روز سرنوشت
09 خرداد 1402 18:57
فینال لیگ اروپا فردا شب در مجارستان برگزار خواهد شد. 

روزنامه گل

مصطفی پیچکا- بالاخره موعد مورد انتظار هواداران دو تیم سویا و رم سر رسید. لیگ اروپا همواره به عنوان تورنمنتی درجه ۲ در فوتبال اروپا شناخته شده اما در چند سال اخیر همین رقابت ها هم بازی های حساس و زیبایی را به خود دیده است. از غیر پیش بینی بودن رقابت های امسال این لیگ همین بس که قهرمان اسپانیا (بارسلونا) و نایب قهرمان انگلستان (آرسنال) نتوانستند در این بازی ها موفقیتی کسب کنند و خیلی زود با آن وداع کردند. اکنون فینال لیگ اروپا در حالی برگزار می شود که هر دو تیم مدت هاست چشم به حضور در بوداپست دوخته و امیدوارند با کسب این جام اروپایی؛ خود را برای فصل آینده در معتبرترین تورنمنت باشگاهی جهان ببینند.

سویا

همانطور که رئال مادرید را آقای لیگ قهرمانان اروپا می دانند؛ این عنوان را باید برازنده سویا در لیگ‌ اروپا دانست. سفید و قرمز ها درحالی ۶ بار این جام را به خانه بردند که رقیب فرداشب آن ها تنها یکبار فینال این رقابت ها را تجربه کرده که آن هم با شکست همراه بوده است. سویا، تیم چهارم جدول رده‌بندی سال گذشته اسپانیا که فصل جاری را بسیار ضعیف آغاز کرده بود با انتخاب خوزه لوئیس مندیلیبار - با تجربه حضور روی نیمکت چند تیم متوسط اسپانیایی- توانست وضعیت خود را سر و سامان داده و در لالیگا خود را تا میانه جدول بالا بکشد. ضمن اینکه در لیگ اروپا هم با شکست بزرگانی مانند منچستریونایتد و یوونتوس به فینال این رقابت ها راه یافت. برخلاف رم، سویا با توجه به نتایج خود در این فصل از لالیگا؛ حتی فرصت حضور در لیگ کنفرانس اروپای فصل بعد را نیز نخواهد داشت تا این جام تنها مسیر آن ها برای حضور در یک رقابت اروپایی در فصل آینده باشد. شاید روی کاغذ و با توجه به مهره ها و وضعیت تیم ها در لیگ داخلی، ایتالیایی ها از حریف اندلوسی خود سرتر باشند اما تیمی با ۶ قهرمانی در لیگ اروپا آن هم از ۶ فینال را هیچگاه نمی‌ توان دست کم گرفت.

رم

همانطور که گفته شد رمی ها از مدت ها قبل تمام فکر و ذکر خود را روی این دیدار گذاشته اند. اگر دیدار برابر بایرلورکوزن در نیمه نهایی همین جام را فاکتور بگیریم، رمی ها بیش از ۴۰ روز است که در هیچ دیداری پیروز نشده اند و حتی همین برد برابر حریف آلمانی نیز در لیگ اروپا بوده است. بنابراین مشخص است مورینیو حتی از مدت ها قبل از صعود به فینال، قید سری آ را رده و تنها هدف تیمش در سال جاری را لیگ اروپا می دانست. بسیاری این قمار را بسیار خطرناک توصیف کرده اند؛ چرا که با توجه به کسر امتیاز دوباره از یوونتوس و جایگاه خوب رمی ها در ماه قبل، پایتخت نشینان می توانستند با کسب تنها سه برد در طول این مدت بلیت خود را برای لیگ قهرمانان فصل آینده تضمین کنند. اما آن ها راه سخت تر را انتخاب کردند تا مورینیو یه امید فتح جام و کسب سهمیه، تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد بچیند. هرچند تجربه فتح این جام و البته شکست ناپذیر بودن در تمام فینال هایی که در آن ها به عنوان سرمربی حضور داشته، دو عامل بزرگی است که می‌ تواند عصای دست آقای خاص در این دیدار سرنوشت ساز باشد.

ترکیب احتمالی

سویا: بونو، ناواس، باده، گودلیج، تلس، فرناندو، راکیتیچ، اوکامپوس، تورس، گیل، ال نصیری.

رم: پاتریشیو، ایبانز، اسمالینگ، مانچینی، اسپیناتزولا، ماتیچ، کریستانته، چلیک، پیگرینی، دیبالا، آبراهام


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها