82895
اولیایی: فوتبال را به شیوه شتر، گاو، پلنگ اداره می‌کنیم!/ این مدل خصوصی‌سازی قربانی‌سازی و فاجعه آفرین است
05 خرداد 1402 15:17
عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای گفت: فوتبال ایران به شیوه شتر، گاو، پلنگ اداره می‌شود.

روزنامه گل

کاظم اولیایی در مورد وضعیت صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های فوتبال کشور اظهار داشت:‌ صحبت‌های من بر مبنای آینده‌‌نگری است. شب گذشته تیتری را بررسی کردم و آن هم وضعیت آشفته فوتبال باشگاه‌های ایران است. از بعد داخلی، ضعف‌های ساختاری، مشکلات عمومی، عدم درآمدزایی و بدهی‌های انباشته مشکلات زیادی داریم. این مسائل یکی از دلایل آشفتگی باشگاه‌های ایرانی است. از بعد بیرونی نیز کسب نکردن موفقیت در سه دهه را می‌توان نام برد. ضمن اینکه باید به قیمت نمایندگان ایران بین 400 باشگاه برتر دنیا اشاره کرد.

وی افزود: نظام حرفه‌ای باشگاه‌های ایران چه بخواهیم چه نخواهیم دور از استانداردها است وجود نداشتن و اجرا نکردن قوانین حمایتی و تصویب نکردن در توسعه ورزش حرفه‌ای و ... جزو همین مباحث است. شورای عالی ورزش با حضور رئیس‌جمهور و 19 عضو دیگر باید مرجع رسیدگی به این چالش‌ها باشد. تمام این چالش‌ها در سند تحول دولت آمده و روی آن کار کارشناسی بسیار سنگینی شده است. با امضای شخص رئیس‌جمهور نیز برای اجرا ابلاغ شده است. چالش اولیه ضعف نظام باشگاه‌داری است. عامل این موضوع تصدی‌گری دولت در ورزش است. راهکار چیست؟ راهکار هم مردمی‌سازی نظام مدیریت ورزش است.

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مردم و ذی‌نفعان به جای کنشگر بودن فقط نظاره‌گر هستند و نقش مشارکتی ندارند. دولت به جای اینکه حمایت کند رقیب بخش خصوصی شده است. هر کسی در حوزه خصوصی توانمند شود، به این دلیل که نمی‌تواند با دولت رقابت کند، کاری پیش نمی‌برد. امسال بیش از 7 هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه پول گرفتیم اما نه تنها سرمایه را افزایش ندادیم بلکه بخشی را هزینه کرده و بخش دیگر را در بانک گذاشتیم و روی آن وام گرفتیم. در نهایت اموال دولت را وثیقه گذاشتیم و از همان بانک وام گرفتیم.

اولیایی اضافه کرد: روز گذشته با یکی از مدیران که پیش از این مدیرعامل استقلال و از اساتید خوب دانشگاهی است بحث می‌کردم او کارشناس اقتصادی خیلی خوبی است. هر چند خودش بازنشسته است اما گفت باشگاه‌های ما دولتی است. چگونه دولت می‌تواند از بانک وام بگیرد؟ اگر دولت می‌توانست از بانک‌های دیگر وام بگیرد وزارتخانه‌ها تمام بانک‌ها را خالی کرده بودند. یعنی به شیوه شتر، گاو، پلنگ فوتبال را اداره می‌کنیم، در حالی که راهکار داریم. در مبحث هفتم آمده دولت تیم‌داری نکند یکی از دلایل ضعف تیم‌داری در کشور همین است. به رئیس‌جمهور می‌گویم 180 درجه خلاف دستورش عمل می‌شود. چه کسی باید این موضوع را اصلاح کند؟

اولیایی در خصوص اینکه مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال چگونه حل شده که این باشگاه برخلاف آبی‌پوشان موفق به گرفتن تأییدیه در کمیته بدوی شد،‌گفت: فدراسیون فوتبال بر مبنای اساسنامه‌ای که 8 آذر 1399 به تصویب مجمع رسیده در حال اداره شدن است در ماده 57 این اساسنامه رکنی برای فدراسیون منظور شده است که این رکن مسؤول صدور مجوز باشگاهی است ما به صورت کامل حکم صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها نداریم پس به اصلاح در این اساسنامه بخواهد در هر جای فوتبال کشور در مسابقات شرکت کند باید مجوز حضور در لیگ را داشته باشد. به استناد همین ماده فدراسیون فوتبال باید مجوز بدهد.

وی اضافه کرد: موضوع بسیار مهمی که کمتر به آن توجه شده، این است که به طور مثال می‌گوییم بیا از تز دکترای خود دفاع کن در شرایطی که در برخی مواقع فارسی را بلد نیستیم حتی دوستان ما در فدراسیون کمتر به این موضوع توجه می‌کنند در شرایطی که عزیزان ما در سازمان لیگ توجه نکردند. در فوتبال باید مطابق مفاد آئین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای صادر شود اگر تیمی هم بخواهد در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند باید مجوز AFC بگیرد. مجوز ملی N2 و N3 را هم داریم. اگر به این مسائل توجه می‌کردیم و تیم‌های لیگ سه مجوز می‌‌گرفتند وقتی به یک رده بالاتر می‌آمدند مجوز خود را تکمیل می‌‌کردند.

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای در خصوص اینکه مالکیت پرسپولیس و استقلال چگونه تغییر کرد توضیح داد:‌اگر فرآیند خصوصی‌سازی و را به موقع AFC اعلام کرده باشیم که این موضوع وظیفه دبیرکل فدراسیون است فرآیند صدور مجوز این نیست که نزدیک مسابقات لیگ قهرمانان چنین کاری انجام بدهیم. ماده 57 جاری و ساری است. دبیرخانه‌ای داریم که مطابق دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیا و همین آئین‌نامه سؤال‌هایی را از باشگاه‌ها مطرح می‌کنند. این آئین‌نامه به همه باشگاه‌ها ارسال شده و در 5 بخش باشگاه‌ها باید اسنادی را در پنجره خود بارگذاری کنند.

اولیایی در پاسخ به اظهارنظر مهدی تاج مبنی بر اینکه کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای تا کنون چه جلساتی برگزار کرده گفت: خود مهدی تاج اعلام کرد تمام اخبار کشورمان توسط مدیا اسپرت AFC مطرح شد این موضوع سال‌هاست وجود دارد. به همین دلیل از آنجایی که مدارک و تأییدیه ما توسط کمیته وضعیت AFC رصد می‌شود باید برخی موارد را رعایت کنیم نظر کمیته بدوی قابل استیناف است و پس از صدور رأی تجدیدنظر نظر نهایی را AFC را می‌دهد. من برای پاسخ دادن به تاج باید بگویم پس از شکایت الهلال عربستان از ایران کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک شرکت آلمانی قرارداد بست این شرکت تمام مسائل را لیست کرده و برای کمیته وضعیت فرستاده است. مدارکی که در دبیرخانه ما توسط مدیر کمیته صدور مجوز از باشگاه‌ها درخواست شد به کمیته بدوی ارائه شد. و حتی شاید یک جلسه دو جلسه و پیش‌فرض داشتیم در آنجا مدارک مربوطه بررسی و برای 8 باشگاه مجوز صادر شد. به 10 باشگاه اعلام کرد مجوزهایتان ناقص است و آنها را اصلاح کنید تا بتوانیم تجدیدنظر کنیم.البته از این 8 باشگاهی که مجوز گرفتند 2 باشگاه مربوط به باشگاه بانوان و 6 باشگاه لیگ برتری آقایان است.

وی در مورد اینکه ماجرای عضو مالکیت مشترک چگونه حل شد، گفت: این موضوع حل نشده است.

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای در خصوص اینکه ظاهرا از 5 عضو کمیته بدوی خودش و حمیدرضا عاصفی مدارک باشگاه پرسپولیس امضا نکرده‌اند گفت: تمام اعضای کمیته بدوی زحمت کشیده و همگی صادقانه رفتار کردند اصلا در این کمیته بحث رنگی و اختلاف‌های این چنینی مطرح نبود اما هر کدام از افراد باید به نتیجه‌ای برسند نمی‌توانیم پنهان کنیم که استقلال و پرسپولیس دو باشگاه دولتی هستند. وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی در 15 روز گفتند ما مالک هستیم قربان‌زاده به تلویزیون آمد و گفت من هیأت مدیره هستم اما فتح‌الله‌زاده چالش داشت اما وزارت ورزش نامه نوشت که انتخاب هیأت مدیره وظیفه ما است. در این شرایط نمی‌توانیم چیزی پنهان کنیم.

اولیایی در خصوص اینکه آیا همین مصاحبه‌ها سبب زیر سوال رفتن مالکیت پرسپولیس نمی‌شود، اظهار داشت:‌حتما، اما راهکار وجود دارد باید صادقانه عمل شود و راه را درست برویم در این شرایط اسناد ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد قبول قرار می‌گیرد. نمی‌گویم چگونه عمل کردیم اما باید صادقانه عمل کنیم. من به عنوان نایب رئیس AFC که از قدرت لازم برخوردار است باید واقعیت بگویم که دو باشگاه دولتی داریم و مطابق قوانین داخل کشورمان آنها را به سازمان خصوصی‌سازی داده‌ایم. 10 درصد و مقداری بالا و پایین‌تر از سهام 51 درصد را هم برای فروش گذاشته‌ایم اما موفق به این کار نشدیم.بگذریم از اینکه مدل غلطی انتخاب کردیم اما برای خصوصی‌سازی اقدام کرده‌ایم. در همین اساسنامه آمده اگر از لحاظ حقوقی تغییراتی در ماهیت باشگاه‌ها می‌دهید باید به AFC اعلام کنید.

مدیرعامل اسبق استقلال در خصوص اینکه آیا در این شرایط AFC نمی‌گوید در کجای کار قرار دارید به من ربطی ندارد بلکه باید باشگاه‌ها در شرایط خصوصی باشند، پاسخ داد: نه اینطور نیست. در آئین‌نامه آمده AFC هرگونه تغییرات مالکیت را می‌پذیرد به این شرط که در راستای تفکرات تجاری‌سازی باشد.

اولیایی در مورد اینکه واقعا اکنون در مالکیت سرخابی‌ها تغییری صورت گرفته است، عنوان کرد: من نمی‌گویم آقایان یکشبه باشگاه‌ها را از اینجا به فلان‌جا بدهند و فدراسیون همین اتفاقی که افتاده را به AFC اعلام کند 10 درصد از سهام سرخابی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان خصوصی‌سازی موظف است باقیمانده سهام را نیز تا سقف 50 درصد ارائه بدهد. یک فرآیندی با فدراسیون است اگر صادقانه برخور کرده باشیم می‌فهمد و می‌پذیرد اما من نمی‌دانم چه برخوردی شده است.

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای در خصوص شائبه مطرح شده مبنی بر اینکه برای از بین رفتن شائبه مالکیت مشترک فدراسیون یا این کمیته تصمیم گرفته یکی از دو تیم را قربانی کنند و اگر با این مالکیت حتی مدارکی از یکی از باشگاه‌ها به AFC این اسناد تأیید خواهد شد یا خیر، اظهار داشت:استقلال به دلیل پرداخت نکردن دیون مالی خود تا 11 فروردین با وجود زحمات زیادی که مدیرعامل سابقش کشید و بارها اعلام کرد نتوانست مجوز دریافت کند اصلا در این باشگاه به بحث مالکیت نرسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بازگشت استقلال، آلومینیوم اراک و حتی تیم هوادار با اصلاح ساختار به لیگ قهرمانان وجود ندارد اما ن دیدیم سایر تیم‌هایی که مجوز گرفته باشند اعتراض داشته باشند یا من اطلاعی ندارم. در مورد بحث مالی استقلال هم باید بگویم فیفا و AFC به باشگاه‌ها و فدراسیون ایران بدهکار هستند به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند این بدهی را پرداخت کنند. چرا ما نتوانستیم به موقع طلب یک فرد خارجی را بپردازیم. 3، 4 سال قبل هم چنین اتفاقی افتاد و استقلال نتوانست به پروپییچ پرداخت کند آنها هم پذیرفتند و این سه دلیل تحریم بودن نمی‌توانم پول این بازیکن را مستقیم به بانک بریزیم. بحث تحریم‌ها استدلال قبولی است و اگر حمایت کافی شود می‌توان کارهایی انجام داد. AFC فوتبالی است و فوتبال را برای حال خوب قبول دارد می‌خواهد حال مردم خوب باشد و از فوتبال لذت ببرند نمی‌خواهند هواداران و مردم را مجازات کنند اما باید استدلال منطقی به کار ببریم تا بپذیرند.

وی گفت: دنیا می‌داند ما تحریم است دلیل این است که آقای فیفا و AFC چرا پول باشگاه‌های ما را نمی‌دهید اکنون باید به خوبی از خودمان دفاع کنیم تا حال خوبی برای ملت ایجاد شود.

وی درخصوص اینکه فدراسیون فوتبال تاکنون به دلیل صادقانه رفتار نکردن با AFC در بحث مجوز حرفه‌ای ۴۲۰ هزار دلار جریمه شده و با ادامه این روند ممکن است ۵۰۰ هزار دلار دیگر جریمه شویم، گفت: ممکن است این موضوع اجرایی شود. ۳۰۰ هزار دلار را از تاج شنیدم و ۱۲۰ هزار دلار دیگر نیز اجرایی شده است. ۴۰ هزار دلار نیز پرداخت شد.

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای، ادامه داد: این مملکت اصلی به نام ۴۴ قانون اساسی دارد و همه از جمله مقام معظم رهبری اعتقاد دارند باید خصوصی‌سازی را اجرا کنیم اما باید درست اجرا شود. باید برای فوتبال خصوصی‌سازی را مدل فوتبالی اجرا کنیم‌. اطلاعات سازمان خصوصی‌سازی درمورد فوتبال زیر صفر است. فقط ۲ تیم در کشور نداریم بلکه باید مدل بین‌المللی ارائه بدهیم تا تمام تیم‌ها در آینده بگنجند. طرح نظام جامع باشگاهداری در مجلس است. آقایان فقط یک بخشی از کار خودشان را گرفته و می‌گویند موظف هستیم از سر خود باز کنیم اما با این کار فقط قربانی‌سازی می‌کنند. بیش از ۷۰_۶۰ درصد کشورها آرزو دارند که مثل این ۲ باشگاه پرهوادار داشته باشند. فوتبال بدوم حامی و تماشاگر اسباب‌بازی است.

اولیایی افزود: ایران چند سال در راس فوتبال آسیا بود اما اکنون در رتبه نهم یا دهم هستیم. در ۴۰۰ باشگاه دنیا نماینده نداشته و عقب می‌رویم. مدل انتخابی آقای سازمان خصوصی‌سازی برای استقلال و پرسپولیس فاجعه آفرین بوده و فاجعه آفرین خواهد ماند‌‌ تا سال‌ها این چالش را داریم مگر اینکه به سند تحول دولت بازگردیم که با امضای رئیس جمهور ابلاغ شده است. این سند را دولت نوشته و آیا بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد نمی‌شود که زیرمجموعه‌اش خلاف سند را اجرا کند؟

وی درمورد اینکه محمد مومنی، عضو هیات مدیره استقلال و چند باشگاه دیگر مدعی هستند فرصت بارگذاری مدارک برای برخی بخش‌ها زودتر از موعد مقرر بسته شده به صورت مثال پنجره بارگذاری مدارک ورزشگاه فولادشهر ۲۴ ساعت قبل از مهلت مقرر برای استقلال بسته شده، عنوان کرد: پنجره که دست کمیته بدوی و فدراسیون ایران نیست. بلکه برای تمام باشگاه‌های آسیا یکسان است و خودش در اختیار باشگاه‌ها گذاشته. حتما مومنی یک جای کار اشتباه کرده است. اکنون ما گفتیم استقلال تا ۱۱ فروردین می‌توانست طلب استراماچونی را بدهد اما در جایی گفته شده ۱۰ فروردین‌. تفاوت ساعت‌ها خیلی مهم است. از طرف ایران امکان ندارد کسی بتواند پنجره را ببندد. AFC پنجره را می‌بندد.

عضو کمیته بدوی درخصوص اینکه آیا باشگاهی که مدارکش تایید شده اما ورزشگاه شهر دیگری را به عنوان محل میزبانی خود معرفی کرده است، دچار مشکل نخواهد شد، گفت: من در اسناد امسال محرمانگی دارم و هیچ اظهارنظری نمی‌کنم. به AFC تعهد داده‌ام. سال گذشته سخت افزار یکی از دو باشگاه بزرگ را تایید کرده و دیگری را تایید نکردیم. هر ۲ استادیوم آزادی را معرفی کرده بودند. یکی از آن‌ها نور ورزشگاه را ۱۲۰۰ لوکس و دیگری ۸۰۰ لوکس داده بود. این کارها فنی است. اشکال کار این‌جاست که دقیقه ۹۰ یادمان می‌افتد کارها را انجام بدهیم. باید در طول سال نظارت داشته باشیم. بحث صدور مجوز پروسه دارد و پروژه نیست که یک هفته‌ای جمع شود. اگر استادیوم معرفی کردند، باید آن را مورد بازدید قرار بدهند تا با سایر قوانین انطباق داشته باشد.

اولیایی تاکید کرد: از یکشنبه رکن صدور مجوز حرفه‌ای و اعضای دبیرخانه می‌توانند شروع به بازدید از باشگاه‌ها کنند. یک سال فرصت داریم برای مجوز سال بعد استانداردسازی را اعمال کنیم‌.

وی درمورد اینکه استقلال به هر طریقی پول استراماچونی را پس از موعد مقرر پرداخت کرد و آیا AFC نمی‌تواند بگوید چرا زودتر این کار را انجام ندادید، گفت: ما تحریم هستیم و به می‌توانیم این استدلال را بیاوریم. خوشبختانه استقلال و استراماچونی توافق‌نامه‌ای امضا کرده بودند که او زیر توافق زده است. در این نامه نوشته‌اند پولت حاضر است و به صورت نقدی بیا آن را تحویل بگیر اما متاسفانه در عقد قرارداد دقت عمل نشده و یک باشگاه ایتالیایی معرفی شده است. برای فرار از ظلمی که بابت تحریم به ما شده می‌توانیم این استدلال را بیاوریم. بهترین ادله هم خود آقایان هستند. چرا فیفا و AFC نمی‌توانند پول ما را بدهند‌. می‌گویند تحریم بانکی هستیم و بانک پول را منتقل نمی‌کند.

اولیایی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه درمورد اینکه این استدلال چه قدر شانس پذیرش دارد،گفت: اعضای ایرانی که در AFC نفوذ دارند باید ورود کنند. کمیته وضعیت کنفدراسیون در سال‌های اخیر در اختیار مهاجا هندی بود اما در آنجا تغییراتی ایجاد شده و یک نفر ار کره جنوبی آمده است. خودشان هم چالش‌هایی دارند.

وی درباره اینکه اگر ما نفوذ داریم چرا نتوانستیم پرونده ویلموتس را حل کنیم، پاسخ داد: پرونده ویلموتس هم مربوط به همین تحریم‌ها است. بی انصافی نکنید . می‌خواستیم در زمان مقرر بپردازیم که تحریم اجازه نداد. اینجا دیگر به ارتباطات خود تاج و سایر افراد بازمی‌گردد. حجت کریمی با من تماس گرفت و به او توصیه کردم خودت با مالزی برو در جلسه با اعضای کنفدراسیون از استقلال دفاع کن.

#كاظم اوليايي
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها