82723
سقوط ساعی
30 ارديبهشت 1402 11:06
دوپینگ سریالی تکواندوی ایران به مرز تعطیلی و نابودی چند ساله برده است و مقصران آن فعلا شناسایی نشدند.

روزنامه گل

دوپینگ کلمه شش حرفی اما با قدرت زلزله بیش از شش ریشتری است. وقتی می‌آید همه چیز را نابود می‌کند و خسارتش حداقل چندسالی روی دوش سنگین می‌کند. قصه این بار دردناک‌تر از همیشه است و دو استعداد تکواندو که اول جاده منتهی به رستگاری ایستادهاند درگیر شدند. یک طرف حرف از توطئه از بیرون است و طرف دیگر سهل انگاری از داخل را مقصر می‌داند. هر چه باشد زندگی ورزشی دو تکواندوکار حدود ۱۶ و ۱۷ ساله چهار سال به سایه سیاه خانه نشینی رفت و هلناک‌تر وضعیت تکواندوی ایران است که درخطر تعلیق و محرومیت حداقل دو ساله قرار گرفته است.

تکواندویی که رقابت‌های قهرمانی جهان تا بازی‌های آسیایی و گرند اسلم‌های معتدد در راه المپیک پاریس رادر پیش دارد و در انتها خود المپیک! تکواندو تا همین چند سال قبل عصای دست کاروان ایران برای مدال آوری در المپیک بود اما بعد ازناکامی ریو و توکیو حالا به دام دوپینگ افتاده است تا پازل بدبیاری‌اش تکمیل شود.

طرفداران فرضیه توطئه از بیرون منتقدان و فراتر از این دشمنان هادی ساعی را مجرم و خیانت کار معرفی کردند و می‌گوید آنهازورشان به قهرمان پرافتخار المپیک و جهان در راس مدیریت فدراسیون نرسیده و دست آخر به ریشه تیم ملی زده‌اند تا ساعی سقوط کند. ریاست ساعی از روز اول هم پر پیچ و خم باحواشی آغاز شد و از زندگی شخصی تا ریزترین مسائل جاری در فدراسیون به باد انتقاد گرفته شد. او حتی برای بودجه فدراسیون از وزارت ورزش نیز به مشکل خورد و دعواهای سریالی بین ساعی و پولادگر خوراک خبری روزهای زیادی در رسانه‌ها بود. جایی که رییس فعلی و رییس سابق تکواندو علنا یکدیگر را متهم کردند و البته در انتها به جایی نرسیدند تا آخر داستان باز بماند.

طرفداران فرضیه سهل انگاری از داخل نیز می‌گویند ساعی چوب اطرافیان و مشاوران نامناسبش را می‌خورد همان‌هایی که عامل رفت و آمدهای سفارشی در فدراسیون بودند و با مشاوره‌های غلط اوضاع را برای قهرمان المپیک چالشی‌تر کردند و حالا مقصر آلوده شدن غذای تکواندوکاران با ماده عجیبی که ارتباطی با جنس رشته تکواندو ندارد از بین همین افراد است. کسی که حواسش به آشپزخانه فدراسیون نبوده یا خودش عامل به بار آمدن این فاجعه است چرا که بعد از تمرین داروی اشتباهی به ملی پوش‌ها داده است.

به هر ترتیب تکواندوی ایران که روزی سردمدار افتخاری آفرینی برون مرزی بود امروز در نقطه‌ای ایستاده که نیاز به اعاده حیثیت از زیر باز ننگین دوپینگ‌های سریالی دارد و باید نگران تصمیم فدراسیون جهانی باشد.

سکوت هادی ساعی و مصاحبه‌های اطرافیان خبر از وخامت اوضاع می‌دهد و اهالی تکواندو را در انتظار روشن شدن نتیجه بقیه تستها برای قضاوت درباره آنچه گذشته نگه داشته است، هر چند که سر نخ‌های مشکوک بودن ماجرا پای دستگاه‌های نظارتی و امنیتی راهم به این اتفاق باز کرده تا بررسی شفاف‌تری از این ماجرا صورت بگیرد. روزهای آتی هم آبستن اخبار سیاه دیگری برای تکواندوی ایران به پیش بینی خود فدراسیون نشین‌ها است.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها