82319
نیکخواه بهرامی: من اسطوره نیستم!
16 ارديبهشت 1402 12:40
ستاره پیشین بسکتبال کشورمان گفت: من اسطوره نیستم اما احترام زیادی برای ارمغانی قائلم.

روزنامه گل

صمد نیکخواه بهرامی، اسطوره بسکتبال ایران در گفتگویی مفصل با ورزش دات آنلاین در خصوص خبر اختصاصی ما پیرامون شکایت ارمغانی از فدراسیون بسکتبال، تصریح کرد: ممنونم از لطفی که به من دارید اما من اسطوره نیستم! خبری از این شکایت ندارم اما واقعا به شخصه خیلی احترام زیادی برای ارمغانی قائلم که بخاطر شخصیت و اخلاقشان، باید بگوییم او خیلی آدم محترمی است و مربی خیلی خوبی هم هست؛ از لحاظ فنی هم ایشان را خیلی قبول دارم. فقط بعضی اوقات برخی بازیکن‌ها یا مربی‌ها مثل چرخ دنده هستند و ای چرخ‌دنده‌ها درست جا نمی‌افتند و درست نمی‌چرخند که جریان آقای ارمغانی با تیم ملی بسکتبال بزرگسالان هم همین داستان بود. یعنی متاسفانه ایشان بنظرم نتوانستند که این تیم را در انتخابی جام جهانی و در شرایط مناسبی آماده کنند. اکنون هرچقدر هم ما درمورد نوع بسکتبالی که تیم بازی می‌کند صحبت کنیم، در درجه دوم قرار می‌گیرد. مخصوصا در تیم ملی بسکتبال که بیشتر نتیجه مهم است. آن هم با توجه به اینکه تیم ملی بسکتبال ما همه‌ی مسابقاتش را با تمام توان موجود فعلی بسکتبال شرکت کرد. یعنی نه برنامه‌ریزی بلندمدتی بوده، نه اعتقاد به جوان‌گرایی دارند اما در هر صورت از تمام توان بسکتبال ما در هر تورنمنتی که شرکت کردند، استفاده نشد. حال بعضی از مسابقات با تیم‌هایی هستند که سطح‌شان از تیم ما بالاتر بوده و توقعی هم نیست. واقعیتی از قبل مشخص است و آن این است که رقابت با آن تیم‌ها با آن امکانات میسر نیست اما در این مدت اخیر بسکتبال، نتایجی که گرفتیم گواه این است که ارمغتنی عملکرد موفقی با تیم ملی بسکتبال نداشته و خیلی هم واضح است. به نظرم داوری هم فرصت کافی را داد که بتواند نقطه‌ ضعف را برطرف کند یا در واقع آن هماهنگی لازم را ایجاد بکند که این‌طور هم نشد. من فکر می‌کنم که به نفع هر دو نفر و گروه است. یعنی هم فدراسیون بسکتبال کشورمان هم به نفع شخص خود آقای ارمغانی که اکنون از یکدیگر جدا شوند و اکنون فدراسیون بتواند از یک مربی دیگر استفاده کند. نه صرفا بخاطر اینکه مربی جدید بهتر است بلکه از لحاظ فنی یا اخلاقی، مربی جدید می‌تواند گزینه هماهنگ تری با بازیکنان و دیگر مربیان باشد.

بهرامی در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی تاکید کرد: بالاخره هرکسی که می‌آید، باید یک آورده‌‌ای برای بسکتبال ما داشته باشد. یعنی چیزی به ما اضافه کند. حال آن می‌تواند یک مربی خارجی باشد یا داخلی. اکثر مربی‌های داخلی ما اکنون درگیر لیگ هستند و با تیم‌های خودشان بازی ‌می‌کنند. درمورد مربی خارجی هم اگر بخواهیم مربی خارجی خوب بیاوریم، قاعدتا آن‌ها در این برهه درگیر مسابقات لیگ کشورشان هستند. یعنی فکر نمی‌کنم هیچ تیم ملی هیچ کشوری از الان آماده‌سازی خودش را شروع کرده باشد. البته این بهتر است که ما زودتر سکاندار هدایت تیم ملی را مشخص کنیم تا او برنامه‌ریزی بهتری بکند و فکر می‌کنم که در همین روزها باید این اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله مربی‌ای باشد که بتواند در واقع منسجم‌تر از قبل در بسکتبال ما فعالیت کند. برخلاف بعضی‌ها که اعتقاد دارند بسکتبال ما ضعیف شده یا مثلا بازیکنانمان، سوپراستارها و ستاره‌های سال‌های گذشته نیستند؛ من اعتقاد دارم که پتانسیل نسل طلایی جدید وجود دارد.

وی افزود: قاعدتا ما یک سختی‌هایی را خواهیم کشید اما خب خیلی زود با توجه به نیروی انسانی موجود و به خصوص با توجه به چیزی که من در لیگ مشاهده می‌کنم، بازیکنان خیلی با استعدادی داریم که فقط احتیاج دارند به کسب اعتماد به نفس دوباره و اینکه بهتر، پرتلاش‌تر و آب‌دیده تر شوندبهرامی در خصوص گروه بندی ایران در جام جهانی بسکتبال تصریح کرد: گروه. هخیلی سخت و سنگینی داریم. از تیم‌های آسیایی خیلی توقعی از بحث نتیجه و مدال آوری در آسیا نیست و فکر می‌کنم بزرگترین هدف فدراسبون باید کسب سهمیه المپیک باشد تا به عنوان بهترین تیم آسیایی صعود کنیم. با توجه به قرعه ها فکر می‌کنم فقط چین و فیلیپین قرعه های مناسبتری از ما دارند. اگر بچه ها برنده دیدار با ساحل عاج باشند و در گروه هم به عنوان تیم سوم صعود کنیم، تقرییا می‌شود گفت که سهمیه جام جهانی را خواهیم گرفت.

ستاره پیشین بسکتبال ایران در خصوص پایان نسل طلایی بسکتبال و اینکه آیا داوری توانسته است یک نسل جدید بسازد، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم حداقل اگر از لحاظ نتیجه گیری کاری نداشته باشیم، از زمان حضور داوری در فدراسیون و تا همین لحظه، مهره های جوانی به ترکیب تیم ملی اضافه شدند. باید با یک مقدار صبر و برنامه ریزی دقیق و انسجام، این کار را انجام دهیم چون پتانسیل کار را داریم اما اصل آن را نه. این پتانسیل از سمت افکار عمومی و مدیران ورزش دو زاویه مختلف دارند که هردو باید از ما حمایت کنند. اگر برنامه ریزی خوب و سطح بالا به کار بگیریم، بزودی به جایگاه سابق برمی‌گردیم. البته راه آسانی نیست و دیگر کشورها هم بیکار ننشستند. اونا هم سرمایه گذاری کردند‌. یک چیزی که در ایران نمی‌شنوم، اگر دنبال صعود هستین باید سرمایه گذاری کنیم‌ متاسفانه در این چند سال هم اگر به نتیجه ای رسیدیم به دلیل استعدادهای ژنتیکی بچه هایمان بوده است و نه سرمایه گذاری خاصی، ما هبچ کاری نکردیم و این یکی از بزرگترین نقاط ضعف است و به زودی باید شاهد سقوط آزاد کشورمان باشوی افزود: ما در ورزش دنیا که یک صنعت هست، نمی‌توانیم رقابت کنیم و سرمایه گذاری کنیم. خیلی کار سختی است و فقط باید امیدوار به جرقه ها باشیم.

نیکخواه بهرامی در خصوص اینکه چرا در جامعه ایران، بسکتبال مثل جامعه آمریکا در دسترس و محبوب نیست؟ افزود: من دو سال اخیر به دلیل تحصیل در آمریکا بودم و اول از هرچیز، آمریکا از یک کوچه و یک حلقه به قهرمانی ها نمی‌رسد. آن ها سالن های زیادی را ساختند که به صورت زیادی، امکانات رایگان در اختیار کسانی که می‌خواهند ورزش کنند، هست. از خانه تا سالن ورزش که با حداقل استانداردها است، ۵ دقیقه فاصله دارند. قائدتا وقتی جامعه هدف بزرگ می‌شود، خروجی می‌شود استعداد بهتر و بیشتر و بازیکن بیشتر و بهتر. وقتی بازیکنان بیشتری جذب شوند، سطح رقابت که بالا می‌رود، نهایتا خروجی می‌شود برتری نسبت به کشورهایی که سال ها نتوانستیم برابرشان پیروز شویم.

وی افزود: مثلا خود من صمد نیکخواه که حداقل ۲۵ سال تمرین حرفه ای کردم، در کل این شهر بزرگ تهران ۱۰ سالن تمرین درست و حسابی ندیدم. یعنی من موافقم که امکانات در اختیار نیست و اگر باشد، من می‌دانم در بسکتبال ایرانی ها از لحاظ ژنتیک، قدرت، جهش، هوش و علاقه، به شدت می‌توانند موفق شوند. هرچند که نگاه به این ورزش اینطور نیست. ما یکی از ضعیف ترین و بی امکانات ترین کشورهای جهان هستیم و سالن آزادی که در آن تمرین می‌کنیم، برای ۵۰ سال پیش است و هنوز سالنی به کیفیت آن نداشته ایم تا بتوانیم یک تیم درجه‌ی ۲ دنیا را دعوت کنیم و بازی تدارکاتی برگزار کنیم. به همین دلیل ما در ورزش های مختلف و بسکتبال فقط باید منتظر جرقه و ظهور یک استعداد در تهران یا شهرستان ها باشیم که استعداد خدادادی داشته باشد و یا شانس بیاوریم یا پدر و مادرها سرمایه گذاری کنند.

نیکخواه در ادامه در خصوص امکانات ورزش ایران خاطرنشان کرد: همیشه گفتم باید اسطوره های ما برخلاف چیزی که صدا و سیما و شبکه های اجتماعی با آن، آن هارا مسخره می‌کنند، باید مجسمه داشته باشند و از آن ها در تمام میدان های شهر استفاده کنیم چون با امکانات ناچیز و صفر به همه موفقیت‌ها رسیدند. البته ورزش ما هم آینه‌ای از جامعه ماست و در جامعه هم همین وضعیت برقرار است. امیدوارم که این سرمایه‌گذاری ساختاری، الگوی مدیران ارشد کشور شود تا جامعه پویا تری بسازیم و شادابی حاکم شود.جواد داوری همبازی من بوده است و من نمی‌دانم چه توقعی است که می‌خواهیم در عرض یک سال همه چیز را تغییر دهیم و عملکرد جواد داوری را مورد بررسی قرار دهیم. قاعدتا من اگر رییس فدراسیون بودم، یک کارهایی انجام می دادم و برخی کارها را انجام نمی‌دادم. ایشان با رای در انتخابات فدراسیون برای ۴ سال انتخاب شدند و باید بعد از ۴ سال عملکرد اورا بسنجیم و نه اکنون.

وی افزود: من تا الان از لحاظ کارهای ساختاری و برنامه ریزی کارهای خوبی انجام شده و کارهای ساختاری خوبی در دست انجام است و باید تا انتهای فرصت ۴ ساله فرصت بدهیم و بعد تصمیم دقیق و ارزیابی درستی داشته باشیم.

نیکخواه بهرامی در واکنش به اینکه آیا می‌خواهد خودش هم در عرصه مربیگری فعالیت کنید یا نه، خاطرنشان کرد: خیلی علاقه دارم به اینکار و هیچ چیز بیشتر از بسکتبال من را خوشحال نمی‌کند و تمرکزم روی درسی است که شروع کردم و ان شاءالله بعد از آن شروع می‌کنم. هرگز دیر نمی‌شود، دوست دارم فعلا یک استراحتی بعد از سال‌ها بسکتبال بازی کردن داشته باشم و بعد وارد گود شوم.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها