82229
پیشنهاد ورود سرخابی ها به ورزش زورخانه ای
12 ارديبهشت 1402 15:15
رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی از مذاکره برای ورود باشگاههای بزرگ به لیگ زورخانه ای خبر داد.

روزنامه گل

مهرعلی باران چشمه، رییس فدراسیون رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری امروز خود با حضور خبرنگاران در خصوص موارد مختلف از جمله احتمال ورود سرخابی ها به لیگ این فدراسیون و حواشی مربوط به ثبت این ورزش به نام جمهوری آذربایجان به صحبت پرداخت.

* از عمر زورخانه های کشور خیلی می گذرد
جزو نادرترین فدراسیون‌هایی بودیم که همه برنامه‌های خود را در سال 1401 انجام دادیم و سال خوبی داشتیم. ما سال قبل لیگ مستعدین را برگزار کردیم که برای اولین بار در بین همه فدراسیون‌ها بود. با همین تلاش‌ها نیز توانستیم وارد المپیاد استعدادهای برتر کشور شویم. ما علاوه بر برگزاری لیگ‌های مستعدین و بزرگسالان، 34 دوره آموزشی برگزار کردیم و بیش از 1200 نفر دوره‌های مربیگری، داوری، بازآموزی و مرشدی حضور داشتند. با این وجود هنوز مرشد به اندازه کافی نداریم. بنابراین یکی از اولویت‌های ما در سال جاری برگزاری و تداوم این دوره‌ها خواهد بود. سال قبل از وضعیت زورخانه‌های 20 استان بازدید کردیم. عمر زیادی از این زورخانه‌ها می‌گذرد و باید تدبیری اتخاذ شود که این زورخانه‌ها حفظ شوند. بر همین اساس ملاقات‌هایی با ائمه جمعه استان‌ها داشتیم تا بتوانیم ورزش زورخانه‌ای را ترویج کنیم. ما همچنین در سال قبل 20 زورخانه را در کشور افتتاح کردیم.

* منتقدان به کمیته انضباطی دعوت نمی شوند
ما سال قبل و پس از چند سال که کرونا کاهش یافته بود، تیم‌هایی را به کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی و ایتالیا اعزام کردیم تا این رشته را ترویج بدهیم. در مجموع نمی‌گویم خیلی موفق بوده‌ایم، اما گام های موثری در مسیر پیشرفت این رشته برداشته‌ایم. دو سالی که اینجا هستیم، تا الان نشده یک نفر را به خاطر انتقاداتش به کمیته انضباطی دعوت کنیم. همه مواردی که بوده، برای اعتراض‌ها و تخلفات در حین مسابقات بوده و وارد موضوع انتقادات نمی‌شویم.

* میزان بودجه دولتی ما مشخص نیستسال قبل اتفاقی که افتاد، این بود که بودجه 25 فدراسیون در ردیف تبصره 14 بود. سازمان برنامه و بودجه در دو مرحله پول داد و در واقع وزارت ورزش بودجه‌ای را نمی‌داد، اما حقیقتا در وزارت ورزش به فدراسیون ما کمک کردند و ما مشکل مالی تا دی ماه نداشتیم. امسال هم هنوز تفاهم نامه‌ای بین هیچ فدراسیونی با وزارت ورزش امضا نشده است. از مسئولان وزارت که پرسیدم گفتند که خبر می‌دهند. برای سال جاری هم وزارت به عنوان تنخواه یک بودجه‌ای داده است. در مجموع به نظر می‌رسد شرایط در سال جاری سخت نباشد.

* آذربایجان 50 ورزشکار هم ندارد، اما در یونسکو نامش را ثبت کرده
آیین ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی در سال 1389 به نام ایران در یونسکو ثبت شده و سند آن در اتاقم است. آذربایجان پیشنهاد داده بود که فرهنگ پهلوانی به نامش ثبت شود. به هر حال همانطور که می‌دانید آذربایجان چند سال قبل در قلمرو ایران بوده و اینها بر همین اساس چند عکس قدیمی را به یونسکو برده‌اند. در یونسکو که وزارت میراث فرهنگی عضو است، مدیرکل مربوطه در جلسه یونسکو شرکت کرده بود. با وجود آنکه تذکر این موضوع را به وزارت میراث فرهنگی داده بودیم، اما یونسکو در نهایت تایید کرد که فرهنگ پهلوانی به نام آذربایجان باشد. البته اگر الان ایران این عنوان را بخواهد، یونسکو باز هم به نام کشورمان ثبت می‌کند. یونسکو به دنبال نزدیک کردن خرده فرهنگ‌ها به یکدیگر است و نمی‌خواهد یک موضوع به نام یک کشور باشد. باید اشاره کنم که آذربایجان کمتر از 50 نفر در ورزش زورخانه‌ای اعم از ورزشکار و داور دارد، ولی به هر حال این کوتاهی بود که وزارت میراث فرهنگی انجام داد. در ایران 950 زورخانه فعال داریم و همه دنیا می‌دانند که این ورزش به نام ایران است.

* می توانیم به سرخابی ها هم پیشنهاد بدهیم
ما هفته فرهنگ پهلوانی را داریم که برنامه‌های مختلفی برای این هفته در نظر گرفته‌ایم که اصل برنامه‌ها، در روز 18 اردیبهشت خواهد بود که مراسم مربوطه با حضور وزیر ورزش برگزار می‌شود. ما در سال جاری هدف اصلی مان توسعه این رشته در رده‌های مختلف سنی از جمله نونهالان خواهد بود. همچنین به دنبال ترویج کشتی پهلوانی نیز هستیم و برنامه‌های مختلفی برای این موضوع داریم. ما 43 کلاس و دوره داوری و مربیگری و مرشدی در نظر گرفته‌ایم تا از این بابت برای سال‌های آینده مشکلی نداشته باشیم. ضمن اینکه سند راهبردی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تا چند روز دیگر رونمایی می‌شود. در خصوص لیگ هم تاکنون با مس سرچشمه و سپاهان صحبت‌های خوبی داشته‌ایم تا در لیگ ما حضور داشته باشند، اما با استقلال و پرسپولیس هیچ مذاکره‌ای برای ورود به این رشته نداشته‌ایم. البته که می توانیم در آینده این کار را انجام دهیم و این پیشنهاد را مطرح کنیم.

* داوری از طریق هوش مصنوعی
همچنین ملکی دبیر فدراسیون در این نشست گفت: داوری مسابقات از تیر ماه از طریق هوش مصنوعی خواهد بود و با استفاده از وسایل الکترونیکی، قضاوت انجام می‌شود و این اتفاق از طریق جوانان فعال در این رشته رخ داده است. حتی رشته‌های دیگر نیز می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها