81900
افشاردوست: غفور باید به عنوان یک کمک فکری کنار بازیکنان جوان باشد
29 فروردين 1402 14:10
تیم ملی والیبال کشور، با هدایت بهروز عطایی برای حضور در المپیک پاریس باید سالی سخت اما مهمی را پشت سر بگذارد.

روزنامه گل

تیم ملی والیبال ایران تمرینات خود را برای آغاز یک سال مهم والیبالی از ۲۷ فروردین آغاز می کند. یکی از مهم ترین رقابت هایی که تیم ملی والیبال در سال جاری پیش رو دارد، لیگ ملت های ۲۰۲۳ است. این رقابت ها از خردادماه آغاز و تا ۱ مرداد ادامه خواهد داشت. هفته اول لیگ ملت‌های والیبال ۱۶ تا ۲۱ خرداد در ژاپن، هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال ۳۰ خرداد تا چهارم تیر در هلند، هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال ۱۳ تا ۱۸ تیر در آمریکا و مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال ۲۸ تیر تا یکم مرداد در لهستان برگزار خواهد شد. این رقابت ها از نظر رنکینگ برای تیم ملی از اهمیت برخوردار است.

دومین تورنومنت مهم تیم ملی که اصلی ترین رقابت والیبال ایران در سال ۱۴۰۲ محسوب می شود، رقابت های انتخابی المپیک است. انتخابی المپیک مردان از ۸ تا ۱۶ مهر ماه (ژاپن میزبان یک گروه از سه رویداد و دیگر میزبانان در آینده اعلام خواهند شد) آغاز خواهد و ملی پوشان مهم ترین شانس خود برای حضورر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را امتحان می کنند.

در این رقابت ها تیم ها در سه گروه تقسیم شدند و دو تیم برتر هر گروه به همراه فرانسه (میزبان) به المپیک می‌رسند و ۵ سهمیه باقیمانده نیز از بین تیم‌های برتر رنکینگ فدراسیون جهانی، انتخاب می‌شوند.

گروه اول (برزیل): برزیل،‌ ایتالیا، ایران، کوبا، اوکراین، آلمان، چک، قطر

سومین مسابقات برای تیم ملی والیبال، بازی های آسیایی است. بازی های آسیایی در قاره کهن از اهمیت بالایی برخوردار است، مسابقات والیبال مردان بازی‌های آسیایی از ۲۸ شهریور تا چهارم مهرماه به میزبانی چین برپا می‌شود. چهارمین تورنومنت مهم برای والیبال مردان قهرمانی مردان آسیا است. این رقابت ها نیز از نظر تاثیر روی رنکینگ از اهمیت برخوردار است. این رقابت های به میزبانی ایران در تهران برگزار می شود. شروع این رقابت ها از ۲۷ مرداد است و تا ۴ شهریور ادامه پیدا می کند.

عطایی نیز لیستی متشکل از ۳۰ بازیکن را اعلام کرده است. سید محمد موسوی، علی اصغر مجرد، مسعود غلامی، محمد ولی‌زاده، مهدی جلوه، محراب ملکی سرخی، امیررضا سرلک، محمد فلاح زرچوب، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، محمدجواد معنوی نژاد، مرتضی شریفی، پوریا حسین‌خانزاده، میثم صالحی، شهروز همایونفر منش، مبین نصری، احسان دانش دوست، آرمین افشین‌فر، سلیم چپرلی، اسماعیل مسافر، امین اسماعیل‌نژاد، بردیا سعادت، علی حاجی‌پور، امیر گل‌زاده، محمدطاهر وادی، علی رمضانی، جواد کریمی، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی و محمدرضا موذنف بازیکنانی بودند که توسط عطایی به تمرینات ملی دعوت شدند.

در رابطه با حساسیت سال پیش رو برای والیبال کشور، شرایط بازیکنان، شرایط حضور در المپیک و کسب نتیجه خوب با کارشناس والیبال کشور، محمود افشار دوست گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

درهای تیم ملی به روی همه باز است

ابتدا در مورد لیست تیم ملی صحبت کنیم. کلیت لیست متشکل از بازیکنان جوان است و سید محمد موسوی هم به عنوان یک بازیکن با تجربه در کنار تیم ملی خواهد بود. فکر می کنید این ترکیب جوان بتواند در مسابقاتی مثل انتخابی المپیک که حساسیت بالایی هم دارد عملکرد خوبی داشته باشد؟

تیم ملی والیبال کشور ما به لحاظ به شرایط سنی و شرایط بازیکنان موقعیت خوبی دارد و سال گذشته بخش بیشتر این بازیکنان در کنار تیم ملی بودند و در مسابقات لیگ ملت ها و قهرمانی جهان را تجربه کردند. واقعیت این است که بالاخره امسال قطع به یقین توقع جامعه والیبال و کادر فنی این هست که بچه ها بهتر هم عمل بکنند و به نسبت سال قبل پیشرفت بیشتری داشته باشند. اما اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه داشته باشیم باید این چند نکته را هم در نظر بگیریم. متاسفانه چند تن از بازیکنانمان آسیب دیده هستند، آسیب دیدگی هایی دارند که شاید خیلی سخت باشد که بگوییم امسال در کنار تیم ملی خواهند بود. مثلا در بعضی از پست این مشکلات را داریم. مثلا در دریافت کننده ها، میثم صالحی بعد از آن مصدومیت هنوز به شرایط ایده آلش برنگشته است، ممکن است یک بازیکن را در هر هفته لیگ ملت ها نداشته باشیم. در بحث دفاع وسط، علی اصغر مجرد علی رغم همه تلاش هایی که دارد برای بهبودی کاملش انجام می دهد که قابل ستایش هم هست و ارزشمند است هنوز به شرایط آرمانی نرسیده است. در مجموع ما باید اول این موضوعات را در نظر بگیریم و بعد در مورد تیم ملی صحبت کنیم، بعد در مورد نتایجی که بگیرد و نگیرد حرف بزنیم. این یک موضوع بود، موضوع دوم،این که باید اردو ها شروع شود. روند آماده سازی و شرایط تیم ملی را ما و کادر فنی ببینند. کادر فنی ببیند همه برنامه هایی که برای آماده سازی تیم ملی لازم است دقیقا اجرا می شود، آن موقع ما و کادر فنی می توانیم در مورد میزان آمادگی تیم ملی و نتایجی که می تواند کسب کند نطر درست تری بدهیم. انشالله اردوها که شروع شود می شود دقیق تر صحبت کرد.

خداحافظی امیر غفور هم نهایت اتفاق افتاد، تیم ملی به خاطر این خداحافظی دچار تغییر برنامه می شود؟

من خودم با امیر غفور صحبتی نداشتم. آن مقطعی هم که در تیم شهداب یزد با هم بودیم صحبتی در این مورد با هم نداشتیم. مصاحبه آقای عطایی را خواندم که گفتند با آقای غفور صحبت کردند و وقت خواستند که فکر کنند. واقعیت این است که امیر غفور بازیکن بسیار بسیار خوبی است، بازیکن بسیار با کیفیتی است. سال های سال به تیم ملی والیبال کشور خدمت کرده است. امیر غفور جزو مهم و بازیکن مهم نسلی از والیبال است که از آن به عنوان نسل طلایی والیبال ایران، نسلی که والیبال ایران را به ده تیم برتر دنیا رساند یاد می شود.

کیفیت فنی امیر غفور بسیار بالاست و اکثر مربیانی که با او کار کردند این را به خوبی می دانند. من خودم به شخص دوست داشتم که امسال را که والیبال ایران و تیم ملی والیبال کشور به او احتیاج داشت مثل خیلی از بازیکنان دیگر، به تیم ملی کمک کند. چون سال بسیار سختی برای والیبال ایران است. این حسن های امیر غفور است. در کنار او اما ما بازیکنان دیگری را در پست های مختلف،علی الخصوص پشت خط زن داریم. بازیکنانی که با کیفیت و خوب هستند و می توانند جا پای بزرگان این پست در والیبال کشور بگذارند و مثل امیر غفور باشند. من حتی فکر می کنم هر جا که لازم باشد امیر غفور به عنوان کمک فکری در کنار آن ها خواهد بود،حتی اگر در اردو هم نباشد می تواند این کار را بکند. این کار باعث می شود که بازیکنان جوان تر، نه از لحاظ سن بلکه از لحاظ تجربه در میادین بین المللی،که جوان های خوبی هم هستند جا پای امیر غفور بگذارند. بنابراین من فکر می کنم که ترکیب این ها می توانست خیلی مفید باشد. الان هم که نیست، باز هم عزیز و بزرگ و قابل ستایش است و جزو بازیکنان بزرگ و ماندگار والیبال کشور است.

امسال سال بسیار سخت و مهمی برای والیبال ایران است و مسابقات مختلف آسیایی و جهانی را پیش رو داریم. با توجه به نگرانی هایی که از سمت و سوی طرفداران وجود دارد، با توجه به این که از هر گروه در رقابت های انتخابی المپیک دو تیم صعود می‌کنند، اگر تیم ما موفق به صعود نشود، ما از چه طریقی می توانم صعودمان را به پاریس قطعی کنیم

ما اگر خدایی نکرده تیممان در انتخابی المپیک در برزیل نتواند نتیجه بگیرد، راهمان بسته نیست. امسال هم در لیگ ملت ها هم در بازی های آسیایی، هم قهرمانی آسیا و هم انتخابی المپیک را پیش رو داریم. در برزیل باید تا جایی که می توانیم امتیازات لازم برای رنکینگ را کسب کنیم. چون بحث رنکینگ برای صعود به المپیک پاریس بسیار مهم است. تازه ما سال آینده هم باز رقابت های لیگ ملت ها را داریم. البته چون شما گفتید من به همه مسابقات اشاره کردم. لیگ ملت ها و قهرمانی آسیا در تهران و انتخابی المپیک در برزیل امتیازات بسیار خوبی دارد. تیم ملی باید امتیازات را به خوبی جمع کند و در ده تیم اول رنکینگ بماند و شاید حتی بتوانیم رنکینگ را بهتر هم بکنیم. رنکینگ بسیار مهم است. تیم ملی برنامه ریزی های لازم را انجام داده است و بهتر است آقای عطایی بیشتر در مورد این ها صحبت کند. ولی من فکر می کنم برنامه ریزی خوبی برای این که تیم ملی در همه مسابقات با توجه به شرایط امتیازات خوبی کسب کند انجام شده است. امتیاز از نظر نگرانی هواداران والیبال است،ولی شرایط مسابقه که می گویم از نظر کسب امتیاز برای رنکینگ است. برنامه های خوبی است ولی این که برنامه ها درست اجرا شوند و همه اجرا شوند هم بحث دیگری است که امیدواریم بدنه والیبال کشور؛ هم بازیکنان،هم مربیان، هم کارشناسان و اهل فن امسال و سال آینده را ویژه تر به تیم ملی نگاه کنند. بحث نه تنها تیم ملی بلکه کل والیبال کشور است. امیدوارم همه با نظرا ت و انتقادات و نقطه نظر های فنی و دقیقشان، نقد های درستشان به تیم ملی کمک کنند که تیم بتواند نتیجه خوبی بگیرد و مجدد در المپیک حضور پیدا کند.

کمی هم در مورد صابر کاظمی صحبت کنیم، کاظمی در تیم ملی درخشان ضاهر شد و به عنوان یک پدیده شناخته می شود. اما با توجه به این که شاید انتخاب های اشتباهی در انتخاب تیم باشگاهی داشت دورانی دارد که انگار رو به افول است. این موضوع هم باعث شده طرفداران بخواهند بدانند صابر کاظمی به دوران خوبش بر می گردد؟ کاظمی را امسال در تیم ملی می بینیم؟

صابر کاظمی هم از سرمایه های خوب والیبال کشور است. در تیم ملی روزهای بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است. ما به عنوان علاقه مندان والیبال خدمات و بازی های درخشانی که صابر انجام داده است را از یاد نمی بریم. تیم ملی به این شکل نیست که خدایی نکرده بازیکنان ترد شوند. صابر به عنوان یک بازیکن خوب در والیبال کشور مطرح است. امسال سرمربی تیم صلاح دانستند که فیلا و در ابتدا صابر در تیم ملی حضور نداشته باشد. شاید بعدا تصمیم عوض شود. شاید تصمیم جمعی عوض شود.شاید هر تصمیم دیگری گرفته شود که به غیر از صابر هر بازیکنی که لازم است به تیم ملی بپیوندند. این صحبت خود آقای عطایی هم هست که درهای تیم ملی به روی کسی بسته نیست. صابر همیشه به عنوان یک سرمایه در والیبال کشور مطرح بوده است. یکی از دلایل پیشرفت و ستاره شدن در والیبال دنیا این است که شما به عنوان بازیکن تصمیم خوبی برای انتخاب بازیکن باشگاهی خودت بگیری. این تصمیم درست ممکن است برای یک بازیکن منفعت مالی باشد و ممکن است از نظر یک بازیکن پیشرفت فنی در والیبال باشد. بخش دوم قطعا این است که اگر کسی می خواهد در والیبال مطرح باشد و به عنوان یک ستون در تیم ملی کشورش مطرح باشد نیاز است روند پیشرفت خود را متوقف نکند. یک جاهایی بازیکنان ممکن است تصمیماتی را بگیرند که خیلی به لحاظ فنی به ما کمکی نکند. این جا است که پاشنه آشیل اتفاق می افتد. بنابراین حتی اگر افول هم نکند، پیشرفت هم نمی کند. در صورتی که انتظار می رود بازیکنانی که جوان هستند،توانایی و استعداد دارند و اصلا حق دارند جلو بیفتند و در جاده پیشرفت باشند نه توقف و افول. ما نیاز داریم که سرمایه هایمان هر سال بهتر از سال قبل باشند و پیشرفت کنند. من فکر می کنم که طبق گفته آقای عطایی درهای تیم ملی باز است و هر لحظه هر بازیکنی که لازم باشد به تیم ملی می پیونند. کادر فنی اگر به جمع بندی برسد هر بازیکنی را اضافه می کند.

بعضی از کارشناس ها می گویند لیگ ما باید طولانی تر باشد تا این وقفه استراحت ۴۰ روز از پایان لیگ تا تمرینات تیم ملی اتفاق نیوفتد. چون این وقفه احتمال آسیب دیدگی بازیکنان را بالاتر می برد. یعنی مخالف لیگ تک فینال هستند. نظر شما به عنوان یک کارشناس چیست؟

من هم کاملا با این موضوع مخالف هستم. مخصوصا امسال که زمان پایان لیگ ما باید به شکلی می شد که تا شروع اردوی تیم ملی زمان و وقفه زیادی نباشد. الان این ۴۰ روز واقعا زمان زیادی است. انصافا شاید می شد به نوعی برنامه ریزی کنیم که لیگ طولانی تر شود. اما، یک نکته ای هست که فکر می کنم همه کارشناس ها باید در نظر داشته باشند. حداقل این است که ما در کشور خودمان این را می دانیم. اگر لیگ ما بخواهد به آن طرف سال برود تعطیلات نوروز را دارد. تعطیلات نوروز شرایط خودش را دارد، بحث مسافرت خانواده ها، اسکان، بلیط و تعطیلی هایی که در سیستم اداری کشور وجود دارد هست. بعضی باشگاه ها ممکن است تعطیل باشند یا نیروهای کمتری حاضر باشند. شاید؛ تاکید می کنم شاید، این ها دلایلی باشد که در تمرین کردن در هفته دوم عید سخت شود. اگر قرار باشد لیگ به آن طرف عید برسد شاید تیم ها تعداد روز بیشتری را برای آماده سازی داشته باشند. اما در هر صورت من هم موافق هستم که تصمیماتی گرفته شود که لیگمان بتواند طولانی تر باشد و این مسائل حل شود. چون باشگاه ها اگر خصوصی باشند سالن و امکانات دست خودشان است و این مسائل حل می شوند. تیم های دولتی این کار برایشان سخت است. این اتفاق اگر بی افتد بسیار برای والیبال ایران خوب است.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها