81737
واکنش سخنگوی استقلال به اظهارات تاج: هنوز برای دریافت مجوز حرفه‌ای شانس داریم
25 فروردين 1402 20:06
سخنگوی باشگاه استقلال توضیحاتی را در خصوص بارگذاری مدارک جهت اخذ مجوز حرفه‌ای و شانس برگشت به لیگ قهرمانان آسیا، ارائه کرد.

روزنامه گل

فرشید سمیعی ، در خصوص صحبت‌های مهدی تاج پیرامون مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایرانی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: اظهاراتی که برخی مسئولان فدراسیون در مورد حذف یا حضور برخی تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا مطرح می‌کنند، خلاف صراحت کامل AFC مبنی بر استقلال کمیته‌های مجوز حرفه‌ای است.

* تیم‌های ایرانی در خطر تعلیق هستند

سخنگوی باشگاه اسقلال افزود: AFC کاملا تاکید دارد که در زمان بررسی، قبل از زمان بررسی و زمان بارگذاری، مسئولین ورزشی و غیر ورزشی باید از هرگونه تاثیرگذاری به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این کمیته‌ها خودداری کنند. از این رو با توجه به اینکه فدراسون فوتبال ایران بنا به دلایلی که همه می‌دانیم جریمه شده، اگر این مسائل تکرار شود حتی می‌تواند موجب تعلیق باشگاه‌های ایرانی در سطح آسیا شود. حساسیت‌ها باید دو چندان رعایت شود اما متاسفانه اینطور نیست.

* یک شرکت همه موارد را رصد می‌کند و به AFC گزارش می‌دهد

وی تصریح کرد: به جز استقلالِ کمیته‌ها، مساله اعمال حق مالکانه توسط وزارت اقتصاد و دارایی مطرح است. به این صورت که در قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، بند یک ماده 18 می‌گوید شرکت‌هایی که به کمیته واگذاری خصوصی سازی می‌آیند، اعمال حق مالکانه توسط وزارت اقتصاد و دارایی صورت می‌گیرد. با توجه به این که دو تیم آمدند پس فرقی نمی‌کند. این به منزله انتقال مالیکت به خارج از دولت نیست. مالکیت هر دو تیم بر عهده دولت است. حتی اعمال حق مالکانه هر دو نیز توسط یک وزارتخانه انجام می‌شود پس نمی‌دانم چگونه می‌گویند این مشکل در حال حل شدن است.

سمیعی گفت: سال گذشته حسین قربان زاده بسیار همکاری کرد و از او بسیار ممنون هستم. به AFC نامه زد و اعلام کرد ما در حال خصوصی سازی و واگذاری با این شرایط هستیم و تا فلان تاریخ این مقدار را واگذار خواهیم کرد. دیدیم که AFC نپذیرفت. این موارد توسط یک شرکت خیلی حرفه‌ای رصد و گزارشات به AFC ارائه می‌شود. خیلی دقیق و نکته سنج بررسی می‌کنند. سال گذشته که ما آمدیم، زمان از وقت نظارتی که بعد از مدت بارگذاری در اختیار مسئول مربوطه در فدراسیون قرار می‌گیرد، گذشته بود. آن زمان سهیل مهدی بود که 3 روز از وقت خودش را در اختیار ما قرار داد. به خاطر بدهی ارزی که یکی از هواداران داده بود تا مشکل مدیرعامل قبلی حل شود حساب استقلال به خاطر اقدامات قضایی‌اش بسته شده بود.

وی افزود: یک بدهی که باقی مانده بود را آجورلو سریعا از محلی پرداخت کرد. بعد همین شرکت مذکور اشاره کرده بود که وقتی حساب باشگاه استقلال مسدود است و حق هیچگونه تراکنش مالی ندارد بدهی از کجا پرداخت شده؟ آیا دولت یا شرکت دولتی پرداخت کرده؟ از کجا پرداخت شده؟ موارد تا این حد حساس هستند. ضمن اینکه یک مورد نیست که آن را علم می‌کنیم. سال گذشته باشگاه استقلال هیچ بدهی نداشت. تاکید رئیس وقت فدراسیون هم اجرای مر قانون بود. به خاطر همین استقلال حذف شد. ما 5 آیتم داریم که 51 معیار زیر مجموعه آن هستند. از این 51 معیار، 36 مورد گرید A است.

* تسویه حساب مالی فقط ۲ معیار را پاس می‌کند

معاون حقوقی باشگاه استقلال گفت: سال قبل از این 36 مورد، برای دو تیمی که مالکیت‌شان بر عهده دولت است، ما 15 و تیم دیگر 17 معیار از این گرید را نتوانستیم پاس کنیم. در واقع نداشتن بدهی فقط 2 مورد را پاس کرد. با وجود اینکه هیچ بدهی نداشتیم 15 مورد را نتوانستیم پاس کنیم، تیم دیگر هم 17 مورد را نتوانست پاس کند. همین الان در آیین نامه‌ای که هست اعلام شده باشگاه در طول این مدت نباید هیچ بدهی به کارمندانش، بازیکنان سابق، مالیات و... داشته باشد.

* باید قانونگرا باشیم تا منافع ملی آسیب نبیند

سمیعی گفت: تاکید یک مسئول بر پرداخت کلیه بدهی‌ها یا عدم پرداخت بدهی‌ها ملاک نیست. درخصوص بند F04 اسنادش از سال گذشته نزد AFC است و احاطه کامل دارند‌. با توجه به نامه‌هایی AFC به ما زده و با توجه به اطلاعی که دارند برخی مدارک جعل و برخی مدارک با سندسازی ارائه شده، اگر خدایی ناکرده یکبار دیگر همین مسیر را برویم شک نکنید باشگاه‌های ایران برای مدتی تعلیق می شوند. کاش قانونگرا باشیم و از منافع ملی حراست کنیم. نباید با تخطی از قانون موجب تضرر منافع ملی شویم.

* در کورس قهرمانی هستیم و برخی صحبت‌ها غیراخلاقی است

سمیعی با اشاره به حساسیت هفته‌های آخر لیگ بتر اظهار داشت: خارج از مسابقات آسیایی، به هرحال الان 3 تیم در کورس قهرمانی هستند. صحبت هایی که در این موارد است، می‌تواند موجب تقویت روحی برخی تیم‌ها و تضعیف روحی تیم‌های دیگر شود. با توجه به اینکه سابقه برخی مسئولان فدراسیون فوتبال حضور در هیات مدیره برخی از رقیبان است، این صحبت‌ها نمی‌تواند از نظر اخلاقی کار درستی باشد که یک روز قبل از مسابقه حرف‌هایی بزنیم و موجب تقویت یک تیم و تضرر تیمی دیگر شود.

* مدارک بارگذاری شده بعداز ۲۵ خرداد بررسی می‌شوند

وی تصریح کرد: به هواداران و تیم استقلال عرض می‌کنم هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. هنوز تا 31 فروردین فرصت بارگذاری اولیه است. بعد از آن مسئولین فدراسیون می توانند به تناسب وقت بدهند. رسیدگی‌ها تازه از 25 خرداد به بعد شروع می‌شود. نمی‌گویم استقلال حتما مجوز حرفه‌ای را می‌گیرد یا نمی‌گیرد. می‌گویم هنوز اتفاقی نیفتاده است. اینکه می‌گویند فلان تیم حذف است و فلان تیم نیست هنوز تا 31 فروردین زمان مانده و من اطلاع دارم که بسیاری از تیم ها هنوز بارگذاری را انجام نداده‌اند. در این شرایط چگونه حکم به حذف یک تیم می دهیم؟

* هنوز برای دریافت مجوز حرفه‌ای شانس داریم

سمیعی با بیان اینکه استقلال هنوز شانس دارد، تصریح کرد: نمی‌گویم حتما مجوز می‌گیرد و معلوم نیست اما استقلال هنوز شانس دارد ولو اینکه کم باشد. وقتی حتی شانس کمی داریم چرا یک مسئول باید بگوید حذف شده ایم؟ در اختیار مسئولان AFC است که پس از مشخص شدن نقص مدارک زمان بدهند. فرصت بارگذاری عادی تا 31 فروردین است. زمان سیدگی هم از 25 خرداد به بعد است. این فاصله برای این است که مسئولین بتوانند زمان بدهند.

* مالکیت مشترک هیچ تغییری نکرده است

وی افزود: استقلال مشکلات زیادی دارد. کم لطفی شد و پیگیری‌های درستی انجام نشد اما این به معنای حذف زودهنگام نیست. صددرصد به هواداران قول می‌دهم همه اسناد را بارگذاری کنیم تا بعد از 25 خرداد مورد بررسی کمیته‌های AFC برای اخذ مجوز حرفه‌ای قرار بگیرد. حذف استقلال الان معنی ندارد و مثل هر تیم دیگری اسنادش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون حقوقی استقلال در مورد یحث مالکیت مشترک، گفت: هیچگونه تغییری در خصوص معضل مالکیت مشترک که سال گذشته باعث حذف استقلال بدون بدهی شد رخ نداده است. اگر سال گذشته اصرار بر رعایت مر قانون بود دلیلی ندارد که امسال اصرار بر رعایت مرقانون نشود. تا آخرین روز اسناد را بارگذاری می‌کنیم و از مهلت‌های بعداز ۳۱ فروردین هم استفاده و رفع اشکال می‌کنیم. حتی اگر در نهایت مجوز نگیریم اما پرستیژ پرافتخارترین تیم ایرانی در آسیا را حفظ می‌کنیم.

#استقلال
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها