روزنامه گل
بهنام احتشام - با توجه به کیفیت برگزاری مسابقات در سطوح مختلف که مدتهاست انتظارات هواداران فوتبال را نتوانسته برآورده کند سوالاتی ایجاد می شود که نقش آموزش و تربیت مربیان در ایران چگونه است ،در همیت راستا با آقای علی اکبر صادقی نیا مدرس رسمی AFC و عضو کمیته استعداد یابی هیئت فوتبال تهران گفت و گویی صورت گرفت تا از نظرات کسی که در امر آموزش و استعدایابی با تجربه و فعال است غور و کاوش نماییم.
تفاوت كلاس هاي مربيگري زير نظر afc يا uefa در چيست آيا سرفصل ها متفاوت است ؟
با توجه به اينكه فوتبال در تمامي كنفدراسيون ها زير نظر فيفا برگزار مي شود در سرفصل ها تفاوتي وجود ندارد و در تمامي كلاسهايي كه كنفدراسيون ها برگزار مي كنند فصولي مانند اصول و فلسفه مربيگري ، گرم كردن ، سرد كردن و... گنجانده شده است و ارائه مي گردد و فوتبال در همه ي دنيا به يك شكل برگزار مي شود اما در اجرا تفاوت هاي فراواني وجود دارد بطور مثال با توجه به شرايط اقليمي و فرهنگي جزييات رو ميتوانند بومي سازي كنند يا نمونه ديگري كه مي توانيد در نظر بگيريد آيا سرفصل آموزش در دانشگاه صنعتي شريف با دانشگاه هاي سطح پايين تر شهرستان محروم متفاوت است ؟
چرا مربياني كه در آسيا مدارج ر اطي ميكنند در ديگر نقاط امكان فعاليت ندارند اما مربيان اروپايي و يا حتي آفريقايي در آسيا حضور دارند؟
اولا درصورت ساختن آينده و رسيدن به يك دستاورد بزرگ در هركجاي دنيا بايد آموزش درست را در دسترس خويش قرار داد ، آموزش از لحاظ كمي كلاسهاي زيادي را برگزار مي كنيم اما از لحاظ كيفي قاعدتا اينگونه نيست و كنفدراسيون آسيا به همين نحو مي باشد و اين برميگردد به سخت گيري هايي كه در فوتبال اروپا وجود دارد و در اينجا خير ، از لحاظ آموزش ايران جزو 4 كشور برتر آسيا است و مربيان خوبي داريم اما چرا در خارج از كشور نميتوانند موثر باشند بطور مثال در ايران مربيان از دوره D الي پرولايسنس در كلاسها شركت مي كنند و عمدتا ورودي ها با موفقيت دوره را به اتمام مي رسانند اما اين مربيان به ندرت مي توانند نوآوري ارائه دهند كاري كه در كشوري مثل ايتاليا مركز فني كوورچيانو وظيفه تربيت مربيان را بر عهده دارد و مربياني موفق به ورود مي شوند كه مي بايست داراي تفكرات جديدي باشند تا از تز خود دفاع كنند و به توسعه فوتبال كمك كنند و زمانيكه با سخت گيري و آموزش جدي مي توانند مربيان خوبي به فوتبال دنيا معرفي كنند اما اين موارد را در كشور هاي آسيايي مشاهده نمي كنيم يا اگر هست با وسواس و جزئي نگري كشورهاي اروپايي نيست مربيان بزرگي در كلاسهاي مركز فني ايتاليا شركت مي كنند و مردود مي شوند
فرموديد عموما افراد در كلاسهايي كه در ايران برگزار مي شود پذيرفته ميشوند درحاليكه در كشوري مثل ايتاليا فارغ از نام امكان مردود شدن فرد وجود دارد آيا توصيه اي در رابطه با پذيرش افراد مطرح در كلاسها وجود دارد يا سليقه مدرس است ؟
افرادي كه در كلاسهاي مربيگري شركت ميكنند با توجه به تجربه تدريسي كه دارم به سه دسته تقسيم مي شوند ، گروه يك افرادي كه در ليگ هاي برتر و دسته يك سابقه بازي دارند و به اين دليل كه در همين پيشه به فعاليت ادامه دهند ورود پيدا ميكنند و عمدتا موفق مي شوند ، گروه دوم افرادي كه در شهرستانها و ليگ هاي پايين تر سابقه بازي داشته اند و فرصت و شرايط حضور در كلاسها را پيدا كرده اند ، گروه سوم افرادي هستند كه ميبينند در فوتبال پولهاي قابل توجهي رد و بدل مي شود و به اين خاطر در كلاسها ثبت نام ميكنند ورود به دوره هاي مربيگري از يك منظر كه محدوديتي ندارد خوب است اما از ديدگاه من مدرس ابعاد منفي بيشتري دارد.
هيئت هاي فوتبال مسئول برگزاري دوره هستند و ابتدايي ترين مقوله اي كه بايد به مربي آموزش داده شود احترام است ، بايد سامانه شفاف و قابل رويت ثبت نام كند به سهولت و پس از حضور در كلاس از نحوه برخورد دريافت امكانات رفاهي تا آموزش و زمانبندي هاي مرتبط به دوره بايد به گونه اي باشد تا احترام مربي حفظ شود ، زيرا كه فرد با تجربه و آموزش احترام پس از خروج از كلاس با همكاران و بازيكنانش برخورد مي كند و به همين صورت اين چرخه مطلوب به حياتش ادامه مي دهد و حلقه مفقوده فوتبال كشور ما آموزش است و خصوصا در آموزش و پرورش ، امير كبير مي گويد اگر نيت يك ساله داريد گندم بكاريد اگر نيست ده ساله داريد درخت بكاريد و اگر نيت صد ساله داريد آدم تربيت كنيد ، آموزش مقوله اي زمانبر است و كيفيت آموزش پايين است.
حضور مربيان خارجي چه كمكي به فوتبال كشور ميتواند داشته باشد و آيا تنها خارجي بودن فرد كافيست زيرا كه مربيان تراز اول به سختي قبول به پذيرش فعاليت در ايران مي كنند ؟
ابتدا با يد عنوان كنم با توجه به پتانسيل كشور با حضور برخي مربيان خارجي نسبت به مربيان بومي كم لطفي مي كنيم و بيش از حد به مربيان خارجي بها مي دهيم اولا ورود مربي با كيفيت براي فوتبال كشور مطلوب است اما حضور مربيان با كيفيت و دانش پايين تنها هزينه بر هستند و بيت المال را هدر مي دهد ، مربياني مانند كيروش ، توشاك ، استراماچوني ، ساپينتو و... از لحاظ كارنامه بعضا توانمند بوده اند اما آيا صرفا به علت قهرماني در كشور آفريقايي بايد اورا استخدام كنيم ؟ مربياني استخدام مي كنيم بدون آنكه بدانيم از او چه مي خواهيم ، مربيان با كيفيت ورودشان به فوتبال ما خيلي سخت است زيرا كه اولين چيزي كه نياز دارد زير ساخت است آيا زير ساخت مناسبي در كشور داريم ؟ كشور ما از نظر استعداد سرآمد است اما آنها افراد احساسي نيستند و زمانيكه با پيشنهاد ايران و يا عربستان مواجه مي شوند ، مشاهده مي كنند وضعيت دو ليگ را و سوپركاپ هايي كه در عرستان برگزار مي شود ، زماني ما نسبت به كشورهاي حاشيه خليج فارس برتري داشتيم اما سرعت رو به جلو ما لاك پشتي هست و آنها خرگوشي است ، كيفيت آموزشي قطر و ژاپن از لحاظ زير ساختي با ما متفاوت است واز لحاظ استعداد مدرس ما برتري داريم اما در عمل به گونه اي ديگر است
كيروش با حضور در فتبال ايران خدمت شاياني در ساختار دفاعي نمود و نمي شود منكر تفكرات .و ايده او باشد اما چرا از او استفاده نكرديم زيراكه نتوانستيم اورا مديريت كنيم او شد رييس و ما كارگر او شديم اما نظارتي بر رفتارش نداشتيم ما در ايران تيم را ميبنديم و سپس ميگوييم مربيگري كن ، به عنوان مثال پرسپوليس گاريدو را جذب كرد در صحبتي كه با چند بازيكن پرسپوليس داشتم از سخت گير يهاي او مي گفتند كه در اروپا مرسوم است اما بازيكنان به علت آداپته نشدن با شرايط مربي باعث شد رو در روي يكديگر قرار گيرند و با يك خداحافظي محترمانه رفت اما چرا او را كه از لحاظ ايده با ما هماهنگ نبود آورديم ؟
از صحبت هاي شما ميشود استنباط كرد بازيكنان پرسپوليس به دليل عدم تحمل شرايط تمريني گاريدو كم كاري كردند ، درست است؟
نميگويم كم كاري كردند اما در ايران زمانيكه بازيكن تاثير گذار در تركيب قرار نميگيرد چند بازيكن را با خودم همراه مي كنم مثلا مورايس در سپاهان موفق نبود زيرا كه تفكرات اين مربي همخواني نداشت ، اما شما ببينيد مثلا در تيم ملي از مربي ايتاليايي استفاده مي شود كه شايد بعد از حضور استراماچوني و تفكرات فوتبالي تدافعي ايتاليا باعث شد ، مربيان ايتاليايي مثلا كاپلو دفاع منطقه اي تز اش بود و سال 1990 قهرماني بدست آورد ، مربياني كه كه به آنها آموزش داد ه مي شود كه از گذشته سخن نگويند و دوره ما وتيم ما نگويند زيرا كه بايد فوتبال را به سمت آينده هدايت كنند در آنجا چه كسي مسئول امتحانات است ؟ فردي كه سابقه مربيگري دارد و ساليان سال حضور دارد اما در ايران و كميته آموزش ثبات نداريم .
مربي صاحب سبك در فوتبال كشورمان را نام ببريد ؟
در فوتبال ايران يحيي گلمحمدي فوتبال مالكانه دارد و آقاي ربيعي و آقاي حسيني نيز جزو اين دسته هستند و نمي شود با يك بازي فرد را صاحب سبك دانشت مثلا آيا آقاي رحمتي با يك برد برابر استقلال كه بدست آورد صاحبت سبك است ؟ خير صاحب سبك يعني ايده اي را در يك فصل بتوانيد اجرا كنيد و ثبات داشته باشيد و فصل بعد بتوانيد به يك دست آوردي برسيد ، قهرماني ليگ ، حذفي يا كسب سهميه آسيا ، موفق باشد در ليگ هاي ما چرخه بسته ورود مربيگري وجود دارد مثلا من و شما جاي خود و تيم هايمان را تعويض مي كنيم اگر در كار من نقصاني بود و جدا شدم بايد فردي بيايد كه نواقص را رفع كند نه اينكه جابجا شويم بدون دست آوردي اين نشانگر اين است كه دست هايي پشت پرده وجود دارد
هزينه هاي آموزشي كه از شركت كننده جذب مي شود در فوتبال صرف مي شود يا خير؟
برخي هيئت ها درخواست كلاس ارائه مي دهند كه امكانات ضعيفي دارند اما چرا به اينها كلاس داده مي شود ؟ مي توانند برون سپاري كنند سانس زمين و كلاس و.... زمانيكه توانايي اداره ندارند اما هزينه ها با توجه به تاكيد afc در فوتبال پايه صرف شود ، آقاي تراپاتوني ميگويد تفاوت مربيان ايتاليايي با ساير ملل در دقتي كه به جزييات دارند و توانايي كار گروهي دارند از مربيان آناليزور ماساژور ، روانشناس و.... در فوتبال ما آيا اينگونه است ؟ كلاسي برگزار مي كنيم كه زمين تمرين با محل تئوري كلاس نيم ساعت فاصله دارد ، زمان را از دست مي دهيم و خستگي را به مربي متحمل مي كنيم كه باعث پايين آمدن كيفيت مي شود اين همان نكات جزيي است كه بايد به آن توجه شود
در فوتبالي كه هزار و خرده اي مربي درجه A دارند اما نمي توانند خارج از مرز ها فعاليت كنند. فرهاد مجيدي كه در امارات مربيگري مي كند دوره هايش را در اروپا گذرانيده است
آموزش در فوتبال پايه چگونه است ؟
مربياني كه در كلاس حضور پيدا مي كنند اما اگر توانايي بغل پا زدن نداشته باشد چگونه ميتواند به فوتبال خدمت كند ؟ مربياني كه بتوانند در فوتبال پايه كار كنند علاوه بر توانمندي مي بايست زبان انگليسي را فراگيرند تا از مقالات روز دنيا بهره ببرند و با زماني كوتاه به علم روز دنيا دست يابند و آموزش در فوتبال پايه چند سال اخير ضعيف مي باشد كه شاهد جنجالهاي مختلف هستيم كه ميتواند عللي چون هزينه هاي بالا ، نتيجه گرا بودن و... اما بنظر من آموزش بايد در تمامي امور مهم شمرده شود ، از عزيزاني كه در فوتبال پايه زحمت مي كشند تشكر ميكنم از سركار خانم كاظم كه در آموزش هميت به خرج مي دهند تشكر مي كنم و اميدوارم كه با وسواس بيشتري مدرسين را انتخاب نمايند آيتم هايي چون دانش فني ، نطق گيرا و اطلاعات عمومي مناسب داشته باشد، سابقه مديريت داشته باشد تا توانايي اداره كلاس را داشته باشد و اگر سابقه بازيگري دارد بتواند از تكنيك هايش در راستاي نمايش موضوعات بهره ببرد كه بعضا برخي افراد دمسئول كميته آموزش هيئت مي شوند و با اطلاع از شرايط مورد نياز مدرسي نام خود را ارائه مي دهد و به عنوان مدرس وارد اين حوزه ميشود كه ايرادات اساسي دارد و با نظارت اركان فدراسيون اين مقوله قابل رصد و رفع مي باشد .
#پیج رسمی روزنامه گل #استقلال #پیتسو موسیمانه