میهمانی به صرف کفن و اعلامیه
107639
جعبه سیاه تلویزیون برای مهمان و مخاطب!
27 دی 1403 13:19
در چند روز اخیر جنجال عجیب و غریبی به وسیله یک برنامه در صدا و سیما به پا شده و گاه این حواشی ولو تا مرز توهین به شعور و درک مخاطبان هم پیش رفته است. 

روزنامه گل

معین احمدوند / در چند روز اخیر جنجال عجیب و غریبی به وسیله یک برنامه در صدا و سیما به پا شده و گاه این حواشی ولو تا مرز توهین به شعور و درک مخاطبان هم پیش رفته است. در مرداد ماه سال جاری قسمتی از یک برنامه گفتگو محور به نام «جعبه سیاه» با حضور هادی عامل، گزارشگر کشتی از شبکه افق پخش شد. بخشی از همان گپ و گفت بنا به درخواست هادی عامل در آن مقطع زمانی به سمع و چشم مخاطب نرسید و چیزی از آن حرکات بحث بر انگیز در رسانه ملی پخش نشد.اما انگار مديران شبکه افق طاقت شان طاق شده بود و تحمل این را نداشتند که بخشی از چنین‌ برنامه ای، از دم تیغ سانسور بگذرد و ذره‌ای از آن در این روز ها از قاب تلویزیون پخش نشود.

پخش آن بخش جنجالی که آگهی ترحیم و کفن حسابی هادی عامل را شوکه کرد، اوج یک بی سلیقگی و بد سلیقگی در برنامه سازی تلویزیونی است. اینکه به یک مهمان در برنامه تلویزیونی، کفن و آگهی ترحیم هدیه دهید و از او بخواهید که در همان لحظات عجیب، درباره مرگ و سفر آخرت و این دسته از موضوعات سخنی بگوید و نظری بدهد، ذوق مخاطب را برای تماشای تلویزیون بدجوری کور می کند و به شدت در ذوق بیننده و البته مهمان می زند.

بنا به گفته هادی عامل قرار بر این بود که آن بخش از برنامه در تلویزیون هیچ وقت پخش نشود اما در عین ناباوری، مديران شبکه افق به قول و عهد خود با گزارشگر محبوب کشتی وفا نکرده و از قضا همان بخش تا آخرین دقیقه از قاب رسانه ملی پخش شد!البته شاید آنها به نوعی می خواستند که مهمان و مخاطبان را با یادآوری و تداعی مرگ متنبه سازند اما زهی خیال باطل از چنین‌ ایده و تفکری!هادی عامل هم با دیدن این قضیه، در ویدیویی ابراز ناراحت و دلشکستگی کرد و به قدری این اقدام زننده بود که حتی رئیس سازمان صدا و سیما هم تماشای چنين وضعیت اسفناکی را بر نتابید و اقرار به بد سلیقگی و کج سلیقگی در ساخت این برنامه کرد!

تلویزیون که روزگاری نقش مهمی در زندگی ایرانیان داشت، حال با پخش چنین برنامه‌هایی نه تنها به مهمان بلکه به مخاطب خود هم اساعه ادب و جسارت می کند و همگان می دانند که در سال های اخیر، چرا صدا و سیما با افت کیفیت در برنامه سازی مواجه شده و بیش از نیمی از بینندگان خود را بابت پخش برنامه‌های نامناسب و غیر استانداردی به مثابه جعبه سیاه از دست داده است.

با وجود این اوصاف، تنها سوالی که ذهن هر مخاطبی را با مشاهده اينچنين برنامه‌هایی به خود درگیر می کند اين است:جذب مخاطب به چه قیمتی؟ آیا شان و سطح برنامه‌های تلویزیون تا این حد افت چشمگیری داشته که میزبان با دستان خود و به راحتی هر چه تمام تر، کفن و آگهی ترحیم را به مهمان برنامه تقدیم می کند؟ آیا تنها روش افزایش مخاطب در تلویزیون، انجام چنین‌ کارهای زشت و زننده ای با مهمان برنامه است؟ آیا برای اینکه همانند توپ در فضای مجازی به حد انفجار برسید، بسیار دیده شوید و تعداد بازنشر های این بخش از برنامه تان مقابل یک چهره معروف رسانه ورزشی میلیونی شود،باید به چنین‌ حرکات ناراحت کننده و تلخی دست بزنید و به آن متوسل شوید؟ در واقع برای سازمانی که سالانه میلیارد ها میلیارد تومان برای ساخت برنامه‌های خود هزینه می کند، برنامه هایی به سبک و سیاق جعبه سیاه یعنی حیف و میل کردن بودجه بیت المال و بی احترامی به ساحت مخاطب در بهترین حالت ممکن!

در این روزهایی که اکثر رسانه‌های بصری از هر نوع با افت کیفیت مواجه شده اند، به نظر می‌رسد صدا و سیما هم تصمیم گرفته از این قافله و کاروان جا نماند و با مرگ و کفن و آگهی ترحیم، خود را به بدترین شکل ممکن معرفی کند و به سوژه شماره یک شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه ها تبدیل شود!در پیش گرفتن چنین رویکرد اشتباهی، تنها با افسوس، دلخوری و از دست رفتن مخاطب همراه است. در روزگاری که بیننده در معرض و آماج هجوم اخبار منفی قرار گرفته، فهم این معضل که چنین‌ برنامه هایی با چه اهدافی ساخته و از رسانه ملی پخش می‌شوند، بسیار سخت و به نوعی غیر قابل درک است.ناگفته نماند که تلویزیون در چندین سال اخیر، به مرگ تدریجی دچار شده و همانند دهه های پیشین، آنچنان بیننده پر و پا قرصی برای اکثر تولیدات خود ندارد.

به هر روی باید اذعان داشت هر چیزی از اصول و قواعد درست و صحیح خود پیروی می کند و اصول برنامه سازی تلویزیونی و حفظ مخاطبان بی شمار از این قاعده مستثنی نیست و دقیقا در چنین برهه‌ای، ارزش و عیار صدا و سیما برای مخاطبان خود مشخص و آشکار می شود.


تازه ترین خبرها