برادران افغان‌ از بازار کار تا فوتبال
102542
سنگ و خاک و توپ و تور
20 تير 1403 11:15
چند سال پیش بود که حضور دو بازیکن افغان در فوتبال ایران سروصدا کرد. جایی که مجید جلالی خواهان جذب فیصل شایسته، یک مهاجم افغان بود که در سوئد زندگی می کرد و بعد از آمدن به این تیم و قرارداد بستن، به جز چند دقیقه حضور این بازیکن، هیچ دستاوردی از این فوتبالیست افغانی که آمدنش سروصدای زیادی به پا کرد، شاهد نبودیم.

روزنامه گل

چند سال پیش بود که حضور دو بازیکن افغان در فوتبال ایران سروصدا کرد. جایی که مجید جلالی خواهان جذب فیصل شایسته، یک مهاجم افغان بود که در سوئد زندگی می کرد و بعد از آمدن به این تیم و قرارداد بستن، به جز چند دقیقه حضور این بازیکن، هیچ دستاوردی از این فوتبالیست افغانی که آمدنش سروصدای زیادی به پا کرد، شاهد نبودیم. در همان ایام هم اویس عزیزی که حالا گویا از استقلال خوزستان به عنوان مقصد بعدی او یاد می شود، در تمرینات نفت حاضر شد اما در نهایت علی دایی عملکرد این دروازه بان را قبول نکرد. دروازه بانی که حالا بعد از چندین سال زندگی در اروپا مورد تایید استقلال خوزستان قرار گرفته و احتمالا این فصل را در لیگ ما ادامه خواهد داد.

در این نوشته هیچ قصدی برای ارایه یک نگاه نژادپرستانه وجود ندارد و براساس دنیای آزاد فوتبال، هر بازیکن با هر ملیتی می‌تواند در هرکجای این جهان این رشته را دنبال کند اما نگاهی به پیشینه حضور افاغنه‌ در کشورمان، یک نگرانی را به وجود می آورد.جایی که وجود نیروی کار ارزان و کم هزینه افغان باعث شد تا جوانان زیادی در کشورمان از فرصت‌های شغلی محروم بمانند و صاحبان مشاغل برای کاهش هزینه‌های خود این نیروها را به نیروهای وطنی ترجیح دهند.

نگاهی که همچنان ادامه داشته و حتی با بالا رفتن هزینه‌ها در ایران و بیشتر شدن ارزش پولی این کشور نسبت به ریال ایران، این نیروی کار غیرایرانی همچنان قصد خروج از کشورمان را ندارد و جایگاه‌های شغلی خودشان را به هر طریق حفظ کرده و همچنان هم شاهد سیل ورود غیرقانونی آن‌ها از مرزهای شرقی به ایران هستند.

این مساله حالا می‌تواند برای فوتبال کشورمان با این نگاه که شاید این فوتبالیست‌ها را بتوانند ارزان به خدمت بگیرند و به خاطر عمق حضور آن‌ها در کشورمان و خو گرفتن به اخلاق و رفتار ایرانی، با کمترین هزینه کار را با این بازیکنان دنبال کنند، یک زنگ خطر را به صدا در می آورد. این خطر در جایی است که این مساله با نهادینه شدن در بین مدیران فوتبال ورشکسته ایران که بیشتر به جای درآمد، هزینه دارند، به فرصت سوزی برای نسلی خواهد بود که در اقصی نقاط این کشور به دنبال تلاش و رسیدن به رتبه های بالاتر هستند تا بتوانند با درخشش به جایگاهی که مدنظر دارند، دست پیدا کنند.

پس در این شرایط اگر با نگاه حرفه ای یک بازیکن فوتبال از هر کشوری حتی افغانستان بتواند در ایران مثل برخی خارجی‌های این فصل، به ارتقای کیفیت فوتبال مان کمک کند نه تنها اشکال ندارد بلکه از آن استقبال می کنیم اما اینکه این حضور به یک فرصت سوزی تبدیل شده و برای پرداخت هزینه کمتر، نسل خودمان بعد از اقتصاد این بار به خاطر افغان‌ها پشت دیوار فوتبال بماند آن چیزی است که از حالا باید نگران آن بود.

#پیج رسمی روزنامه گل #اختصاصی گل #استقلال خوزستان
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها