101253
تحلیل قاسم‌پور از قهرمانی العین در آسیا؛ پول همه چیز نیست!
06 خرداد 1403 18:08
پیشکسوت فوتبال ایران که سابقه بازی و مربیگری در فوتبال امارات را دارد، دلیل قهرمانی العین را مدیریت بهینه هزینه‌ها و توجه به زیرساخت‌ها دانست.

روزنامه گل

ابراهیم قاسم‌پور در مورد دلایل قهرمانی العین در لیگ قهرمانان آسیا با وجود صرف هزینه کمتر نسبت به الهلال و الاتحاد عربستان، اظهار داشت: شاید پول خیلی از مشکلات و کارها را حل کند، اما همه چیز پول نیست. شما برای موفقیت به مدیریت، برنامه‌ریزی و تصمیمات درست هم احتیاج دارید. مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا تیم شما نتیجه بگیرد.

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات شما با یک مربی و بازیکن ارزان قیمت بهتر به نتیجه دلخواه می‌رسید به شرط اینکه مدیریت و برنامه‌ریزی و هدف پشت ماجرا باشد. بعضی تیم‌ها حتی در کشور خودمان متحمل هزینه‌های سنگین شدند، اما چون نتوانستند بازدهی مناسب را داشته باشند، خروجی کار خوب به نظر نرسید.

زیرساخت‌های 40 سال قبل امارات و قطر بهتر از ما بود
پیشکسوت فوتبال ایران که سابقه بازی و مربیگری در فوتبال امارات را دارد، گفت: در کشورهای امارات و قطر به زیرساخت‌ها توجه زیادی می‌شود. حتی حدود 40 یا 45 سال قبل که در این کشورها فوتبال بازی می‌کردم، زیرساخت‌های‌شان به مراتب از زیرساخت‌های فعلی ورزش ما بهتر بود. آنها با مدیریت مناسب، هزینه‌ها را مدیریت کردند و با برنامه‌ریزی ابتدا به زیرساخت‌ها رسیدگی و توجه کردند. شاید بپرسید چرا بعد از توجه به زیرساخت‌ها، موفقیت‌های فوتبال امارات به صورت مقطعی است؟ به این دلیل آنها در بخش نیروی انسانی با کمبود روبه‌رو هستند و بعضاً حتی از بازیکنان چندملیتی استفاده می‌کنند. در کل با آن وسعت جمعیت این نتیجه بسیار شاهکار است.

ارزیابی قهرمانی العین در اولین و آخرین دوره
قاسم‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا قهرمانی العین در اولین و آخرین دوره لیگ قهرمانان آسیا، علت خاصی دارد، تصریح کرد: فکر می‌کنم این موضوعی اتفاقی بوده است. شاید در دوره اول قرعه بهتری را تجربه کردند.

در بازی گروهی نسبت به رقبای عربی ضعیف‌تر هستیم
وی راجع به اینکه چرا نمایندگان ایران برخلاف العین در لیگ قهرمانان آسیا نتوانستند موفق شوند، تأکید کرد: تیم‌های ایرانی مهره و بازیکنان خوبی دارند، اما بعضی تیم‌ها مانند سپاهان در جریان بازی‌های خود از ابزارهای‌شان به خوبی استفاده نمی‌کنند. در رقابت‌های بین‌المللی و در مواجهه با رقبای عربی، فرد به فرد ما بهتر هستیم، ولی باید قبول کنیم در کار گروهی نسبت به آنها ضعیف‌تریم.

تعدد بازیکنان اخراجی ایران در لیگ قهرمانان آسیا
پیشکسوت فوتبال ایران با ارزیابی اخراج متعدد بازیکنان ایرانی مقابل نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد: ناآگاهی از قوانین و عدم اجرای سختگیرانه مقررات برای بازیکنان. برای مثال در مسابقه میان دو تیم ایرانی بارها شاهد این هستیم که بازیکن به خاطر یک صحنه ساده روی سر داور داد و بی‌داد انجام می‌دهد، اما در لیگ قهرمانان آسیا، داوران تعارفی ندارند و با کوچک‌ترین خشونتی به بازیکن کارت نشان می‌دهد. مربیان و مدیران ما می‌توانند با رویکرد مناسب این مشکل را حل کنند. بازیکنان ما باید عادت کنند که در بازی داخلی و خارجی، قوانین را به درستی رعایت کنند، یکی از مصداق‌های آن عدم اعتراض به داور است.

برای کمک به صنعت نفت یک مصوبه باید اصلاح شود
قاسم‌پور در بخش پایانی صحبتش درباره اینکه آیا صنعت نفت می‌تواند در لیگ برتر باقی بماند، تأکید کرد: امیدوارم این تیم در لیگ برتر بماند، چون تنها دلخوشی مردم آبادان است. حتی ساختمان باشگاه هم وضعیت خوبی ندارد. خیلی از تیم‌ها مانند استقلال، پرسپولیس، گل‌گهر و ... با بودجه دولتی اداره می‌شوند، اما در مورد صنعت نفت مصوبه‌ای وجود دارد که به وزارت نفت اجازه نمی‌دهد برای این باشگاه هزینه کند. قطعاً برای کمک به صنعت نفت و دیگر باشگاه‌های زیرنظر وزارت نفت باید این مصوبه اصلاح شود.

#ابراهیم قاسمپور
تازه ترین خبرها