الکلاسیکو قربانی می‌خواهد
100469
چهارشنبه ترسناک آزادی
12 ارديبهشت 1403 12:28
پرسپولیس، سپاهان. به اپیزود دوم از الکلاسیکوی فصل خوش آمدید. نبردی که حساسیتش پهلو به شهرآورد می‌زند و جذابیتش در این سال‌ها از دربی بیشتر بوده است. دو تیم هم‌ریشه در حالی 6 هفته مانده به پایان لیگ در آزادی به مصاف هم می‌روند که سرخابی‌ها تا حدود زیادی حسابشان را از بقیه جدا کرده‌اند.

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - پرسپولیس، سپاهان. به اپیزود دوم از الکلاسیکوی فصل خوش آمدید. نبردی که حساسیتش پهلو به شهرآورد می‌زند و جذابیتش در این سال‌ها از دربی بیشتر بوده است. دو تیم هم‌ریشه در حالی 6 هفته مانده به پایان لیگ در آزادی به مصاف هم می‌روند که سرخابی‌ها تا حدود زیادی حسابشان را از بقیه جدا کرده‌اند. حتی اگر همه معادلات چهارشنبه شب تهران و تبریز هم مطابق میل اصفهانی‌ها رقم بخورد، باز هم پسران نصف جهان به اما و اگرهای فراوانی برای قهرمانی نیازمندند. به عبارت دیگر چیزی جز فروپاشی کامل دو غول پایتخت آنها را به فتح لیگ نمی‌رساند.

همه این حرف‌ها اما ذره‌ای از اهمیت و حساسیت نبرد آزادی نمی‌کاهد. مرد پرتغالی که این‌روزها بدجوری نمک گیر اصفهانی‌ها شده، برای دفاع از اعتبار و رزومه‌اش به میدان می‌آید و انگیزه‌های پیدا و پنهان فراوانی برای تسخیر آزادی دارد. او و شاگردانش طی هفته‌های اخیر با انتقادها و تردیدهای فراوانی روبرو بوده‌اند. آنها اگر بدنبال مجال و مکانی برای اثبات دوباره توانایی‌هایشان هستند، آزادی درست همان جاست. غلبه بر رقیب تهرانی تا حدود زیادی آب رفته را بجوی باز گردانده و بقای فیلسوف عاشق پیشه را تضمین می‌کند.

در سمت مقابل اما اوضاع تا حدودی متفاوت است. سرخ‌ها در یک قدمی استقلال هستند و هنوز بخت زیادی برای دفاع از عنوان قهرمانی دارند. حساس‌ترین چهارشنبه لیگ بیست و سوم می‌تواند دروازه بهشت یا کلید جهنم پرسپولیسی‌ها باشد.

اوسمار ویرا تا چند روز پیش روی ابرها سیر می‌کرد. بردهای متوالی او را از یک دستیار ناشناخته به سرمربی محبوب یکی از پرهوادارترین تیم‌های قاره کهن تبدیل کرده بود. شکست عجیب در مقابل آلومینیوم و حذف از جام حذفی اما آقای اوسمار را بدجوری از برج عاج فرود آورد. این تلنگر می‌تواند خوش یمن باشد، اگر راه درست را به مرد کم حرف برزیلی و شاگردانش نشان داده باشد. سرمربی سرخ‌ها با اتخاذ برخی تصمیم‌های اشتباه مقابل آلومینیوم و حذف از جام حذفی، همه اعتبار تازه بدست آمده‌اش را در مظان تردید قرار داد. او از جهاتی با همتای پرتغالی‌اش شباهت دارد و به نوعی برای اثبات دوباره داشته‌هایش به آزادی می‌آید.

اوسمار و تیمش بخواهند یا نخواهند چشم‌شان به آزادی و گوششان به یادگار خواهد بود. اگر همه چیز خوب پیش برود آنها در پایان جدال‌های چهارشنبه پس از مدت‌ها به صدر جدول می‌رسند. اگر اوضاع بر وفق مراد نباشد اما هم دفاع از عنوان قهرمانی محال می‌شود، هم ستاره اقبال مربی فرو می‌افتد.

به تعبیری سینمایی الکلاسیکوی هفته بیست و پنجم بوی خون می‌دهد و بدنبال یک قربانی دانه درشت می‌گردد. مردان دو نیمکت اما همه تلاششان را می‌کنند تا حریف را به قربانگاه برده و خود از این مهلکه مهیب و مرد افکن نجات یابند

......

سه امتیاز به قیمت قهرمانی

جنگ پاسورها در یادگار

استقلال، تراکتور. آبی‌ها برای تداوم صدرنشینی به تبریز رفته‌اند. آنها ساعاتی زودتر از الکلاسیکوی آزادی به میدان می‌روند. اگر تراکتور را در خانه و در حضور پر شورها شکست دهند، با خیال راحت جدال تهران را تماشا می‌کنند، اما اگر همه یا بخشی از 3 امتیاز بسیار با ارزش بازی را در تبریز جا بگذارند، سخت‌ترین و پر استرس‌ترین شب فصل در انتظارشان خواهد بود.

نکونام و تیمش توانایی‌شان را در کنترل بازی و تسلط بر حواشی آن اثبات کرده‌اند. می‌دانیم که به این سادگی مرعوب اتمسفر یادگار نخواهند شد. آبی‌ها در چهارشنبه پر التهاب آذربایجان همان تیم پر حوصله و مرموز کل فصل خواهند بود. استقلال نکونام شاید توانایی‌های متعدد و تدابیر پر شماری نداشته باشد، اما در همان‌هایی که بکار می‌گیرد، در حد ویرانگری کارآمد است. نکته ترسناک‌تر اینست که جواد و شاگردانش به این مزیت وقوف و اعتماد کامل دارند. آنها دستپاچه نمی‌شوند و تا آخرین لحظه از تکرار و تکرار و تکرار دست نمی‌کشند. شک ندارند که بالاخره فرصت طلایی از راه می‌رسد و آنها به خواسته نهایی‌شان خواهند رسید.

در سمت آبی ورزشگاه نگرانی اگر وجود داشته باشد به دلیل غیبت و محرومیت عجیب گلر و کاپیتان تیم است. حسینی از مردان آماده و از دلایل غیر قابل انکار کلین‌شیت‌های پیاپی و بردهای اقتصادی متوالی استقلال است. فقدان او ضریب اطمینان خط دفاع را کاهش داده و اعتماد به نفس مدافعان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در آنسوی میدان میزبان بدنبال بازگشت به لیگ و زنده نگه داشتن امید کسب سهمیه است. از این مهم‌تر شاید انگیزه کادر جدید برای اثبات توانایی‌هایش باشد. گفته می‌شود حمید مطهری موقتا هدایت تی‌تی‌ها را پذیرفته تا با حل شدن مشکلات اداری! گل محمدی از راه برسد. هرچه هست دستیار امپراتور و ژنرال ریسک بزرگی را قبول کرده و روی لبه تیغ حرکت می‌کند. برد احتمالی در مقابل استقلال، مطهری را به قهرمان یادگار تبدیل می‌کند، شکست در تبریز اما ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. پرشورها خسته‌تر و بی‌حوصله‌تر از آنند که آزمون و خطای و تجربه اندوزی جماعت دستیار را تحمل کنند.

نکته ویژه بازی تبریز تقابل بهترین پاسورهای لیگ است. این‌روزها ابوالفضل جلالی در اوج قرار دارد و به لطف ارسا‌ل‌های دقیق و بی نقص، همراه با آلوز در صدر جدول پاسورهای لیگ قرار دارد. رقابت این دو نفر از جذابیت‌های حاشیه‌ای این نبرد حساس خواهد بود. نبردی که شاید قهرمان لیگ را مشخص نکند، اما حتما نقش مهمی در تعیین سرنوشت فصل بیست و سوم خواهد داشت.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها